פרופיילינג? 43% מהחקירות בגין עבירת "שוטטות" נגד לא-יהודים

הנתונים נאספו מהמשטרה לבקשתו של חבר הכנסת משה ארבל מש"ס, שפועל לביטולה של עבירת ה"שוטטות" מספר החוקים • 57% מהתיקים בגין שוטטות בשנים הללו נפתחו ליהודים, כאשר 3.5% מהם נפתחו ליוצאי אתיופיה - כך עולה מנתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת

משטרת ישראל / צילום: דוברות המשטרה
משטרת ישראל / צילום: דוברות המשטרה

43% מתיקי החקירה הפליליים שנפתחו בשנים 2010-2019 בגין העבירה הפלילית של "שוטטות" נפתחו נגד ערבים ישראלים, פלסטינים וזרים אחרים. 57% מהתיקים בגין שוטטות בשנים הללו נפתחו ליהודים, כאשר 3.5% מהם נפתחו ליוצאי אתיופיה - כך עולה מנתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

הנתונים נאספו מהמשטרה לבקשתו של חבר הכנסת משה ארבל מש"ס, שפועל לביטולה של עבירת ה"שוטטות" מספר החוקים. לשיטתו של ח"כ ארבל, אכיפה של עבירת השוטטות עלולה להביא לכך שמייחסים מסוכנות לאדם רק בשל השתייכותו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות ("פרופיילינג"). "בכוונתי להניח בהקדם הצעת חוק המבקשת לבטל מספר החוקים את עבירת השוטטות. אין לה מקום במדינה דמוקרטית המכבדת כל אדם באשר הוא אדם", אמר חבר הכנסת ארבל לגלובס.

סעיף 216(א) לחוק העונשין עוסק ב"שוטטות" וקובע כי "אדם המשוטט בחצרים או בקרבתם או בדרך או בכביש או בסביבתם, או במקום ציבורי, והכול בזמן ובנסיבות שיש בהם כדי להסיק שהוא נמצא שם למטרה אסורה או פסולה - דינו מאסר של שישה חודשים".

לפי נתוני מרכז המידע של הכנסת שנחשפים כאן לראשונה, בעשור שבין 2010-2019 נפתחו 84 תיקים פליליים בגין שוטטות כעבירה יחידה. בעשור הזה נפתחו עוד 196 תיקים פליליים בהם שוטטות הייתה עבירה נלווית לעבירות אחרות, כגון גניבה, או החזקת אגרופן או סכין,. שנת השיא הייתה 2015, אז נפתחו 18 תיקי חקירה נגד חשודים בביצוע עבירה של שוטטות שלא נלוו לעבירות אחרות; ב-2018 נפתחו 6 תיקים בגין שוטטות; וב-2019 2 תיקים בלבד.

מיעוט כתבי אישום

עוד עולה מהנתונים כי מכלל 84 התיקים שנפתחו בעשור בגין שוטטות כעבירה יחידה, רק 10 תיקים הבשילו לכתב אישום. בנוסף, כלל החשודים שנגדם הוגש כתב אישום היו גברים, מהם שמונה בגירים יהודים ושני קטינים, שאחד מהם הוא ערבי ישראלי והשני  פלסטיני.

לעומת זאת, יותר ממחצית (103 תיקים) מ-196 התיקים שבהם עבירת השוטטות הייתה עבירה נלווית הבשילו לכדי כתב אישום. 53% מכתבי האישום הוגשו נגד יהודים, 27% נגד ערבים ישראלים, והשאר נגד זרים או נגד חשודים שקבוצת האוכלוסייה שלהם סווגה כ"לא ידועה" על- די המשטרה.

רוב לגברים

פילוח תיקי השוטטות לפי מגדר מעלה כי מבין 84 תיקי החקירה הפליליים שנפתחו בגין שוטטות כעבירה יחידה, 80 נפתחו נגד גברים, וארבעה תיקים בלבד נפתחו נגד נשים, בהן שתי פלסטיניות, ערבייה ישראלית ויהודייה. 10 תיקי שוטטות נפתחו נגד קטינים ששניים מהם היו יהודים, חמישה פלסטינים ושלושה ערבים ישראלים.

עוד עולה מנתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת כי בתיקים פליליים שבהם עבירת השוטטות הייתה עבירה נלווית לעבירות אחרות,  52% מהחשודים היו יהודים ו-48% לא יהודים, שמתוכם 34% ערבים ישראלים.