טל זקס | פיצ'ר

חיסון משולב לקורונה ושפעת? הישראלי הבכיר של מודרנה חושף את התוכניות

בחודש ספטמבר יפרוש מתפקידו המנהל הרפואי של מודרנה, ד"ר טל זקס, אחרי ההצלחה המסחררת בפיתוח החיסון לקורונה • בראיון בלעדי לגלובס, הוא מספר על פיתוח נוסף של החיסון שיוכל להילחם בווריאנטים, מדבר על הכניסה של החברה גם לתחום החיסון לשפעת ומפרגן למנכ"ל פייזר

טל זקס, מנכ"ל מודרנה / צילום: Associated Press, Rodrique Ngowi
טל זקס, מנכ"ל מודרנה / צילום: Associated Press, Rodrique Ngowi

ד"ר טל זקס, הסמנכ"ל הרפואי של חברת החיסונים מודרנה, נחת השבוע בישראל לחופשה הראשונה שלו מאז ינואר 2020. "ב-15 החודשים האחרונים אפילו סופ"ש לא היה לי", הוא אומר. הוא יושב על החוף, ללא מסיכה, ומתפעל, אבל מרגיש גם קצת מוזר. "אני עדיין לא רגיל לזה, אבל צריך ללכת אחרי הדאטה. אם המסיכות ירדו, ואנחנו עדיין לא רואים עלייה בתחלואה בישראל, אז כנראה שזה בסדר".

מודרנה היא כמובן החברה הקטנה שהביאה לשוק את חיסון ה-RNA השני נגד נגיף הקורונה, כשבוע אחרי שעשתה זאת ענקית התרופות פייזר. זו הייתה שנה מטורפת עבור מודרנה, שזה המוצר הראשון שהיא מביאה לשוק. היא הצליחה לעבור את הרגולציה ולבנות מערך ייצור ושיווק בקצב מהיר וכמעט ללא תקלות. שווייה עלה ל-69 מיליארד דולר, לאחר עליה של 780% במניה שלה. עד היום היא סיפקה יותר מ-100 מיליון חיסונים.

אחרי שצלח את השנה המטורפת הזאת, טס זקס לאחד המקומות הראשונים שבהם  ההשפעה של החיסונים ממש מורגשת. "חשבתי שיהיה יותר חשש לחזור לשגרה ושהצלקות יישארו. מגפות קודמות באסיה השאירו הרגל של עטיית מסיכות. ציפיתי שנאמץ את המסיכות כמשהו נורמלי ושיהיה איזשהו ריחוק טבעי. יכול להיות שזה עוד יקרה במדינות אחרות בעולם, אבל בישראל אני רואה שכולם חוזרים במהירות לאינטימיות אנושית ומובנת. אבל אם נחזור להתנהגות כזו לפני שמספיק אנשים חוסנו ברמה המקומית או אם נפתח את הגבולות מהר מדי ברמה הגלובלית, תהיה לנו בעיה".

בפעם האחרונה שראיינו אותך, מודרנה הייתה עדיין חודש לפני קבלת התוצאות מהניסוי הקליני האחרון שלה. אתה יכול לתאר את ההרגשה כשקיבלתם את התוצאות?
"קודם כול הגיעו התוצאות של פייזר. היינו אמביוולנטיים. התוצאות שלהם היו מאוד טובות, וזה מצד אחד היה מאוד משמח עבור האנושות והסיכוי לחסל את המגפה וגם העלה את הסיכוי שהחיסון שלנו, שפיתחנו בטכנולוגיה דומה, יצליח. מצד שני, הם העמידו רף שידענו שלא פשוט לעמוד בו".

כעבור כשבוע בערך, שבוע אחר כך הגיעו התוצאות של מודרנה, כמעט זהות. "והשמחה נבעה לא רק מההצלחה שלנו, אלא גם מהיופי המדעי שבעניין. כשמדען רואה תוצאה של ניסוי אחד, יכול לקנן בו עדיין חשש שזו הייתה תוצאה מקרית, אבל במקרה הזה היו שני ניסויים בלתי תלויים לגמרי, שנערכו על ידי שני צוותים שונים לגמרי, אבל באותו פרוטוקול, והתוצאות היו כמעט זהות. אי אפשר להטיל בזה ספק".

ואז הגיעו התוצאות של אסטרהזנקה וג'ונסון והראו שזה לא עניין טריווhאלי להגיע ליעילות כזו בחיסון לקורונה.
"העולם צריך המון חיסונים, ואנחנו מאוד שמחים שגם הפלטפורמה שלהם יעילה. מה שקרה עם החיסונים מהפלטפורמה הזו גם מלמד אותנו על כך שמערכת המעקב אחרי תופעות הלוואי עובדת, ואם לא ראינו תופעות לוואי משמעותיות בחיסון שלנו, למשל את קרישי הדם שהתגלו באופן נדיר מאוד אצל המחוסנים בחיסונים של אסטרהזנקה וג'ונסון, אז זה כנראה לא משום שיש כשל בדיווח".

 
  

איך היית מסכם את תופעות הלוואי שכן נבדקו אצל מי שהתחסנו בחיסונים שלכם? תופעות נוירולוגיות, דלקת שריר הלב ואולי גם דימומים וגינליים בסמיכות לחיסון ושלא בזמן הווסת, כולם אירועים נדירים. אתה מעריך שהן אכן תוצאת החיסון?
"עד היום לא ראינו תופעה שיש לה בוודאות קשר לחיסון. כשמחסנים מאות מיליוני אנשים רואים את כל התופעות הרפואיות אצל המחוסנים, אבל באותן שכיחויות שרואים אותן בציבור. רבות שואלות על ההשפעה בהיריון, ולאחרונה פורסם מחקר שהראה בכ-4,000 נשים בהיריון, מתוכן 800 שהשלימו את ההיריון בהצלחה, שאין תופעות לוואי של החיסון המשפיעות לשלילה עליו, וכעת ה-CDC, המרכז לשליטה במחלות בארה"ב, ממליץ גם לנשים בהיריון להתחסן. אני עדיין חושב שזו החלטה אישית של כל אישה".

ההחלטה להתחסן היא תמיד אישית, לא?
"לא תמיד מובן מאליו שלפרט יש הזכות לסכן את הכלל ולא להתחסן. בבוסטון אנחנו חייבים לחסן ילדים כדי שיקבלו אותם בבית הספר הציבורי וגם אנשים שעובדים עם חולים חייבים בחיסון, ואלה לא תקנות שנולדו עם קוביד. התלמידים והעובדים האלה חייבים גם בחיסון לשפעת, ואם אני לא מוכן לחיסון הזה, יפטרו אותי. אני היום מרצה שלא מן המניין באוניברסיטת פנסילבניה, ואני יודע שבכל שנה בית החולים האוניברסיטאי אכן נאלץ לפטר כמה עובדים בגלל החיסון נגד שפעת".

אתה נתקל במתנגדי חיסונים? מה הם אומרים לך?
"מתנגדי חיסונים של ממש לא מתייעצים איתי, אבל אם מישהו חושש מחיסון ושואל אותי מה דעתי, אני אומר לו שיש רק שלוש אפשרויות במגפת קורונה - להתחסן, לחלות או להתבודד בבית. אני לא מכיר שום דרך אחרת".

ולחלות זה יותר מסוכן מלהתחסן.
"זה לא עומד על אותה פלנטת סיכון בכלל".

"לא הצלחנו להתאגד לאירוע הזה כאנושות"

מודרנה הייתה אחת החברות הראשונות שישראל שריינה חיסונים שלהן, עוד לפני שהיו לה תוצאות מהניסוי הקליני שלה. לאחר מכן חתמה ישראל חתמה על הסכם דומה עם אסטרהזנקה ועם פייזר, אולם זמן לא רב אחרי שמודרנה התחייבה לספק לישראל מנות כבר מהאצוות הראשונות של החיסונים שתייצר, ישראל הודיעה על הסכם בלעדי עם פייזר, בתמורה לאספקה של כמות חיסונים גדולה, והמנות של מודרנה שכבר הגיעו לכאן חולקו לצבא ולמוסדות סיעודיים, בכמויות קטנות, וחלקן שכבו במחסנים בעוד הביקוש בעולם רק גדל.

מה חשבתם כששמעתם שישראל חתמה על בלעדיות עם פייזר?
"כאדם, כישראלי, יש לי רק שני מתחרים - הווירוס והשעון. אני מאוד שמח שהצליחו לספק יותר חיסונים בישראל ושמח שבעתיד גם אנחנו נהיה חלק מזה. פייזר הודיעה כי הצליחו להגדיל את כושר הייצור שלהם והם יספקו בתקופה הקרובה יותר חיסונים מאיתנו במונחים גלובליים, ואילו לנו יש יתרון שהשינוע יותר נוח. אני שמח שלעולם תהיה גישה לשני החיסונים".

הייתם רוצים שתהיה גם לכם "מדינה לדוגמה"?
"הדומה בין החיסונים רב על השונה. עשינו עבודות שמראות גם את היעילות של החיסונים שלנו בעולם האמיתי, זה לא חייב להיות במדינה שלמה. פייזר ניצלו תקופה התחלתית שבה הסכם כזה היה אפשרי, וכל הכבוד שעשו את זה. ההסכם סיפק לעולם נתונים חשובים ואני גאה כישראלי שישראל הראתה מובילות לא רק בקמפיין ההתחסנות אלא גם במחקר".

אמא של זקס חוסנה דווקא בחיסון של פייזר. "היא התקשרה אליי ושאלה אותי, 'לחכות לחיסון שלכם?' אמרתי לה, קחי מה שאת יכולה".

זאת גם הייתה ההמלצה שלך לגבי אסטרהזנקה?
"בזמן שבו היא שאלה את השאלה, כנראה כן. עכשיו זו שאלה יותר מורכבת, כשרמת הסיכון יותר נמוכה".

אתם שואפים בסופו של דבר להביא את החיסון שלכם לכל העולם? המחיר שלו גבוה ביחס לחיסונים אחרים. 
"יש שיווי משקל דינאמי בין ביקוש להיצע. התוצאות מבחינת יעילות ובטיחות הובילו לשינוי בדינמיקה של הביקושים מטעם הממשלות, לדוגמה באירופה (שם האיחוד האירופי ויתר על חידוש הסכם עם אסטרהזנקה לטובת חתימת הסכם גדול יותר עם פייזר - ג"ו). ואנחנו צריכים באמת לשנות בהתאם את קיבולת הייצור שלנו.

"הפתרון לביקושים בעולם השלישי בתחום הזה, כמו בתחומים אחרים, הוא שהציבור בעולם המערבי ינחה את הממשלות שלו להשקיע ברכש עבור העולם השלישי. אלה שיקולים פוליטיים שהם מעבר לטווח ההחלטה של חברה מסחרית. אם ביקוש כזה יגיע, אנחנו ננסה לייצר מה שאפשר".

מבחינה אפידמיולוגית, מה עדיף, שהמנה השלישית תהיה אצלי ותיתן לי הגנה יותר מלאה, או שהיא תהיה אצל מישהו בעולם שעוד לא התחסן ותמנע ממנו להידבק, להמשיך להפיץ את המגפה ואולי ליצור עוד מוטציה?
"זו שאלה מאוד טובה, והתשובה לא פשוטה בכלל. אבל אם אני מסתכל לאחור, ושואל אזרחים של איזו מדינה הם במצב טוב יותר עכשיו, אלה המדינות שהשקיעו ברכש מוקדם ושריינו לתושביהן את המנות. הנציג של התושבים במגפת הקורונה הוא הממשלה. לא הצלחנו להתאגד לאירוע הזה כאנושות".

התניתם את ההסכם החדש עם ממשלת ישראל בכך שבאמת יהיה שימוש במנות, כלומר לא תישמר הבלעדיות של פייזר?
"לא מוכרת לי התניה כזו. לי חשוב שלישראלים תהיה גישה לכמה שיותר חיסונים".

איך הרגשת לראות בטקס המשואות דווקא את המנכ"ל של פייזר?
זקס צוחק. "זה היה נפלא! אני מאוד גאה בזה כמדען, כישראלי וכיהודי".

בניגוד למנכ"ל פייזר, שהתחסן במנה השנייה רק לפי כחודש, לאחר שהצהיר כי יתחסן על פי תורו והביא להרמות גבה מצד מתנגדי חיסונים, המנהלים הבכירים של מודרנה התחסנו כבר בינואר, ללא תלות בגילם, עניין שהיה יכול לעורר גם הוא התרעמות, אך בפועל עבר די בשקט.

"היה לנו חשוב לחסן את כל החברה מהר כדי לשחרר יותר חיסונים לעולם. מהבחינה הזו, אנחנו כמו עובדי מערכת הבריאות, ואנשים הבינו את זה", אומר זקס. 

"יהיה צורך במנה שלישית"

ישראל כבר כמעט חזרה לשגרה. מתי העולם יחזור לנורמה?
"הנבואה ניתנה לשוטים. ישנם מודלים שונים, אבל הם מאוד רגישים לפרמטרים שאינם בשליטה שלנו. שני החשובים בהם - כמה מהר אנשים יוכלו להתחסן וכמה מהר יחזרו לשגרה. חזרה מהירה מדי לשגרה תעכב את דעיכת המגפה.

"אנחנו כחברה מפנים את המשאבים שלנו להמשך ההסברה על החיסון ובמקביל בודקים מנת חיסון שלישית שמתאימה גם לווריאנטים חדשים שיהיה צורך לחסן נגדם, בעיקר אנשים בסיכון".

מה בעצם מוביל אתכם להערכה שיהיה צורך בחיסון שלישי?
"ראינו את רמת הנוגדנים יורדת עם הזמן, ובמקביל ראינו וריאנטים שהם עמידים יותר לנוגדנים שנוצרו לווירוס המקורי. אנחנו רואים את זה גם בעולם האמיתי וגם במעבדה.

"הירידה ברמת הנוגדנים היא לא באותה המהירות אצל כל המחוסנים. יש לכל אחד הסיכון שלו, שמשתנה עם הזמן ועם החשיפה למוטציות חדשות מסוימות. לכן יש צורך אמיתי במנה שלישית, מותאמת לווריאנטים החדשים.

"האם אנחנו יכולים לספק את המענה לבעיה הזו? כן. אנחנו יכולים בפלטפורמת ה-RNA להתאים יחסית בקלות את החיסון כך שמנת הדחף תתאים גם לווריאנט, יותר מהחיסון המקורי. התחלנו כבר ניסוי קליני במוצר כזה ויהיו לנו תוצאות בעוד כמה שבועות. נוכל להביא את התוצאות הללו לרשויות, שכבר אמרו שלא ידרשו ממנו שוב ניסוי ב-30 אלף איש כדי לאשר אותו. זה בעצם כמעט אותו חיסון, בשינוי זעיר. אף אחד לא רוצה לחכות שימותו עשרות אלפי אנשים מהווריאנט לפני שנתחיל להגן מפניו.

"אני מעריך שמי שקיבל חיסון בתחילת 2021, ירצה לקבל מנת דחף ב-2022, ואני גאה בכך שישראל היא בין המדינות הראשונות שחתמו עם מודרנה על הסכם לחיסון שלישי, שכולל וריאנטים. האם זה אומר שנצטרך להתחסן כל שנה? אני לא יודע. אני חושב שכנראה זה לא יקרה בכל שנה, אולי בכל כמה שנים, תלוי איך תיראה בסופו של דבר האפידמיולוגיה של המחלה הזו.

"אם אכן יצוצו וריאנטים חדשים, אפשר יהיה לחבר חיסון RNA נגד הקוביד השנתי, יחד עם חיסון RNA נגד זן השפעת השנתי, במנה יחידה".

כלומר מודרנה עומדת להיות גם שחקנית בחיסוני שפעת עונתיים באמצעות RNA? אתם יודעים כבר שאתם יכולים ליצור חיסון לשפעת?
"ודאי. הניסוי הקליני הראשון שלנו והמאמר הראשון אי פעם שבו מישהו הראה יעילות של RNA בשפעת, זה מחקר שעשינו כאן במודרנה ב-2016. חשבנו שה-RNA יכול להצדיק את המחיר והחדשנות שבו נגד זני שפעת מטרידים שפחדנו שיבואו מסין. אז אנחנו יודעים גם שאנחנו יכולים לחסן באמצעות RNA נגד שפעת וגם שאנחנו יכולים לחבר באותו חיסון אנטיגנים שונים".

השווי הנוכחי שלכם מתמחר את הפעילות שלכם בתחום השפעת?
"זו שאלה למשקיעים שלנו, אבל ברור שיש לנו פוטנציאל לתת מענה למחלות נשימתיות כמו קורונה, שפעת ו-RSV, שזה אחד מווירוסי הצינון. בגיל שלי ושלך זה גורם לצינון. לפג או לאדם מבוגר זה אשפוז. צינון יכול להגיע מכל מיני וירוסים ואנחנו יכולים להתאים את החיסון לסוגים המסוכנים ביותר".

מודרנה ממשיכה לעבוד גם על חיסונים נגד סרטן?
"ודאי, בסרטן ובמחלות נדירות בילדים. וכל זה נעשה עכשיו במרץ רב עוד יותר כי אנחנו יודעים שהטכנולוגיה עובדת, שהיא בטוחה ויש לנו גם כסף".

"הסקרנות דוחפת אותי לאתגר הבא"

בשנה האחרונה זקס מכר מניות מודרנה בתוכנית מכירת מניות עיוורת, והיקף המימושים הללו נאמד בכ-50 מיליון דולר. איש לא ציפה לזה, כולל זקס עצמו. אולם בפברואר הודיע לפתע כי הוא צפוי לפרוש מהחברה בספטמבר.

אז עם כל העתיד המעניין הזה שמחכה לחברה, מדוע לפרוש עכשיו?
"הצטרפתי למודרנה לפני שש שנים, כשהיינו בשלב הניסויים הקליניים הראשוניים ביותר. מימשנו את האתגר מעבר לכל הציפיות. הבאנו לשוק את אחת התרופות הכי חשובות בדור הזה. החברה עכשיו גדלה, הופכת למסחרית וגלובלית ובחברה כזו תפקיד המנהל הרפואי הוא מאוד שונה. ואני טיפוס של היהודי הנודד, הסקרנות דוחפת אותי לאתגר הבא".

מה אתה רוצה לעשות עכשיו?
"לנוח. אני נותן לעצמי לפחות חצי שבתון. איזה כיף ללכת לים, בלי מסיכות, ולראות משפחה".

יש סיכוי שתקבל משרה בישראל?
"אני חושב שההזדמנויות הטובות ביותר עבורי, וגם התרומה הגבוהה ביותר לישראל, יהיו בארה"ב".

ד"ר טל זקס

בן 54 • המנהל הרפואי של מודרנה מאז 2016 • למד רפואה באוניברסיטת בן-גוריון • התמחה ברפואה פנימית באוניברסיטת טמפל ובאונקולוגיה באוניברסיטת פנסילבניה • לפני מודרנה, כיהן כסגן נשיא בכיר וראש תחום אונקולוגיה בסאנופי • בשנה האחרונה מימש מניות מודרנה ביותר מ-50 מ' ד' • בספטמבר צפוי לפרוש מתפקידו: "אני נותן לעצמי לפחות חצי שבתון"