מחדל הכניסה לישראל: השיתוק הממשלתי מסכן את בריאות הציבור

משרד הבריאות התכוון להקשיח אתמול את מדיניות הכניסה לארץ של הנוסעים ממדינות שהוגדרו בסיכון גבוה ובהן טורקיה, הודו, ברזיל, אוקראינה, אתיופיה, מקסיקו ודרום אפריקה • אלא שבישיבת הממשלה הסוערת הנושא כלל לא עלה לדיון, כך שבינתיים הנכנסים ממדינות אלה לא מופנים לבידוד

נתב"ג / צילום: צביקי אברמוביץ
נתב"ג / צילום: צביקי אברמוביץ

השיתוק הממשלתי מסכן את בריאות הציבור: אתמול פרסם משרד הבריאות את כוונתו להקשיח את המדיניות כלפי הנוסעים שנכנסים לישראל משבע מדינות שהוגדרו בעלי סיכון גבוה בהן טורקיה, הודו, ברזיל, אוקראינה, אתיופיה, מקסיקו ודרום אפריקה. כוונה זו לא מומשה, והנוסעים המחוסנים שנכנסים ממדינות אלה עדיין לא מופנים לבידוד.

בהודעה שפרסם משרד הבריאות נמסר כי "על מנת לשמור על תחלואה נמוכה ולאפשר את המשך ההקלות במשק כבר בשבוע הבא, משרד הבריאות מבקש להביא לאישור הממשלה היום את האסטרטגיה למדיניות מחמירה בגבולות המדינה, ופתיחה רחבה בפנים. כלומר, שמירה על רמת תחלואה נמוכה ככל שניתן בתוך ישראל, תוך מניעת כניסת תחלואה ווריאנטים מבחוץ".

מכאן ביקש המשרד להגדיר את מדינות העולם לשתי רמות. רמה 1 למדינות ללא סיכון, ובקבוצת המדינות שתוגדר רמה 2 יהיו מדינות בעלות סיכון גבוה על פי נתוני התחלואה, ולגביהן תיאסר לגמרי יציאת ישראלים (למעט חריגים).

בנוסף, ישראלים החוזרים ממדינות ברמה 2 יהיו מחויבים לבידוד, גם אם הם מחוסנים או מחלימים. זרים שתאושר כניסתם באופן חריג ממדינות ברמה 2 - ייכנסו למלונית. התנאים המחמירים יחולו על מי ששהה באחת מהמדינות ברמה 2 במהלך 14 הימים שלפני הגעתו לארץ.

אלא שבישיבת הממשלה הסוערת הנושא כלל לא עלה לדיון אחרי סאגת שר המשפטים, כך שבינתיים הנכנסים ממדינות אלה לא מופנים לבידוד (למעט נוסעים לא מחוסנים). משרד הבריאות עד כה גם לא פרסם הודעה על עצירת הטיסות הבודדות שפועלות מהודו לתל אביב. את הטיסות מפעילה חברת אייר אינדיה, כשעיקר הנוסעים בהן הם עובדים זרים מהודו, רובם עוסקים בתחום הסיעוד.

מחד מביע משרד הבריאות דאגה אל מול הווארינט ההודי שנכנס לישראל על ידי אחד העובדים שאושפז בבית החולים איכילוב. מנגד, הכוונה להקשיח את המדיניות שתשמור על האזרחים ועל הישג שיעור ההתחסנות הגבוה - זוכה לגרירת רגליים.

בינתיים, אזהרות משרד הבריאות עושות את שלהן ותנועת הנוסעים יורדת מעט מכ10-11 אלף נוסעים ביום (הלוך ושוב) לכ-8,000-9,000 נוסעים. האזהרה שפרסם בשבוע שעבר משרד הבריאות היא לשקול נסיעות לא חיוניות לחו"ל בכלל, ולשקול נסיעות בפרט לשבע המדינות שהוגדרו כבעלות סיכון גבוה.

גם כוונת המשרד לחלק את המדינות לקטגוריות על פי רמות הסיכון תמתין ליום שהממשלה תדון בנושא. ובינתיים, על הנוסעים לשמור על בריאותם ובעיקר לשמור על בריאות הסביבה, זאת בשעה שמשרד הבריאות גם לא מיישם את כוונתו לבצע מעקב דיגיטלי אחרי המחויבים בבידוד דרך הצמידים האלקטרוניים - בשעה שאין ממשלה מתפקדת.

ממשרד הבריאות נמסר כי "התקנות בנושא זה נשלחו על ידי משרד הבריאות וצפויות לעלות למשאל בממשלה היום. יודגש כי התקנות אינן כוללות עצירת טיסות אלא איסור נסיעה".