מיקרו ויז'ן היא מניית הבאזז החדשה שגולשי רדיט לא מפסיקים לדבר עליה

מניות החברה, המפתחת חיישן למכ"ם לייזר לכלי רכב, הכפילו את מחירן בשבוע האחרון בעקבות כניסתם של משקיעים יומיים

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

הגולשים בפורום WallStreetBets אולי מצאו את הגיימסטופ הבאה. משקיעים שמסתובבים בעמוד הזה ברשת Reddit הפופולרית החלו לקנות מניות של חברת טכנולוגיה לא מוכרת ומזניקים אותה אל על. כך, מניותיה של מיקרו ויז'ן (MicroVision), חברה לפיתוח טכנולוגיה בסריקת לייזר, כמעט הכפילו את מחירן בשבוע האחרון.

העלייה האחרונה היא שלב נוסף בראלי מפעים לחברה מרדמונד, וושינגטון, שעלתה ביותר מ־7,600% בשנה האחרונה, אחרי שמניותיה נסחרו באפריל 2020 תמורת פחות מדולר. ביום שני ננעלה המניה במחיר של יותר מ-26 דולר, אחרי שעלתה ב־47% באותו יום. ביום שלישי כבר ירדה ב-24% וננעלה ב-20.16 דולר.

זו הדוגמה האחרונה להשפעה הגוברת של מובילי דעה בודדים על השוק - והיא מזכירה את העלייה של גיימסטופ מוקדם יותר השנה. בבדומה לסאגה סביב קמעונאית משחקי הווידיאו, רוב העניין סביב מיקרו ויז'ן החל בפורום WallStreetBets (ובקיצור WSB) ואז הדהד ברחבי הרשת. 

ממיקרו ויז'ן לא התקבלה תגובה לדברים.

 
  

3,500 אזכורים ב־24 שעות

סימול החברה, MVIS, היה המוזכר ביותר בעמוד של WSB ביום שני, על פי  SwaggyStocks, אתר העוקב אחרי אזכורי סימולי מניות בפורום ברדיט.

המניה הוזכרה כמעט 3,500 פעמים ב־24 שעות שעד 16:00 ביום שני. על פי נתוני  SwaggyStocks, מדובר בכמעט כפליים מאזכור הסימול של גיימסטופ (GME).

היו עוד סימולים שעקפו את אזכורי גיימסטופ ב־WSB לאחרונה, אך העלייה החדה בדיונים ב־MVIS מסמנת את הפעם הראשונה מאז טירוף "מניות המם" שחברה אחרת עוברת את רשת משחקי הווידיאו בפער כל כך גדול. ביום שלישי הייתה המניה של מיקרו ויז'ן המדוסקסת ביותר בפורום, על פי נתוני SwaggyStocks.

מיקרו ויז'ן הייתה גם בין המניות שהיו עליהן הכי הרבה חיפושים בגוגל בימים שני ושלישי. ואילו בטיקטוק, סרטונים עם ההאשטאג #mvis זכו ליותר מ־220 אלף צפיות - והמספר ממשיך לעלות. סרטון טיקטוק אחד משבוע שעבר תהה האם מיקרו ויז'ן הן הגיימסטופ הבאה וחזה שהמניה "תתפוצץ".

אבל משקיעים לא רק מספסרים במניה, הם גם סוחרים בה, ועוזרים לתדלק את עליית מחירה. מיקרו ויז'ן הייתה המניה הנרכשת ביותר על ידי משקיעים אינדיבידואליים ביום שני, כך לפי נתוני VandaTrack, המנטרת נתונים המגיעים מהקבוצה - רכישות בסך כ-56 מיליון דולר מהמניה בחישוב נטו.

הנתונים של VandaTrack משקפים מגמות שקורות במקומות אחרים בשוק: מיקרו ויז'ן הייתה המניה הנסחרת ביותר בפלטפורמת המסחר הקמעונאי המופעלת בידי Fidelity Investments ביום שני, וגם הכי נסחרת בשוק המניות, כך לפי ניתוח של Dow Jones Market Data לנפח המסחר היומי. Ocugen, חברת ביופארמה שגם היא הוזכרה מספר רב של פעמים בפורום ברדיט, הייתה המניה השנייה הנסחרת ביותר, וגם היא כמעט הכפילה את מחירה בשבוע שעבר.

העניין הגובר בשתי החברות מצביע על כך שההתמקדות של משקיעים עצמאיים אולי מתרחבת אל מעבר ל"מניות המם" דוגמת גיימסטופ ו-AMC מוקדם יותר השנה.

קרנות השורט הגדירו אותה "גוויה תאגידית"

לאחרונה, משקיעים אינדיבידואליים שלחו את מטבע הדוג'קוין למשך זמן קצר לראלי של 9,000% על בסיס חישוב שנתי, לפני שהמסחר בו התמוסס ואיבד את התנופה.

נפילה פתאומית במניות מיקרו ויז'ן ו־Ocugen היא בהחלט אפשרית - וגם לא תהיה חסרת תקדים עבור אף אחת מהן. לאחר שנסחרו תמורת פחות מדולר כאמור לפני שנה, המחיר של שתי המניות עלה בחדות בשנה האחרונה, רק כדי לשוב ולהתרסק לאחר מכן. מחיר המניה של מיקרו ויז'ן צנח לאחרונה ב־56% משיא קודם שאליו הגיע בפברואר, וגם מניות Ocugen ירדו ב־65% לעומת השיא שלהן בפברואר, לפני שהחלו לטפס שוב.

הגם שנכתבו בעבר פוסטים על מיקרו ויז'ן ב־WallStreetBets, המניה החלה לתפוס גובה מוקדם יותר החודש. פוסט אחד של משתמש מה־15 באפריל עודד מסחר בה ב"1.1 מיליון דולר, כי חיים רק פעם אחת" - והציג תמונת מסך של הפוזיציה שלו ששווה יותר מ־1.1 מיליון דולר לפי שווי שוק. גם חברים אחרים בפורום הציגו צילומי מסך של פוזיציות שוריות, במסגרת הדיונים על עתיד החברה.

משקיעים התלהבו במיוחד מטכנולוגיית הלייזר של החברה. בפברואר הודיעה מיקרו ויז'ן כי הטכנולוגיה של לידאר (רדאר לייזר) לרכב נמצאת בפיתוח כבר יותר משנתיים, והיא צופה שהחיישן יאיץ את פיתוחם של אמצעי נהיגה אוטונומית במכוניות.

לאחרונה הייתה מיקרו ויז'ן מטרה של קרן מכירות השורט Hindenburg Research, שהגדירה את החברה כ"גוויה תאגידית עם תקרת שווי של 1.2 מיליארד דולר וכמעט ללא שום הכנסות או ערך מקניין רוחני".

העניין של קרנות השורט במיקרו ויז'ן עומד כעת על כ־20% מהמניות החופשיות של החברה, על פי נתוני FactSet.