סאיקי קיבלה אישור לשווק בקנדה של משאף הקנאביס שלה

מחקר שערכה החברה חשף את החלון התרפויטי של קנאביס לטיפול בכאב: מינון משמעותית נמוך ממה שצורכים רוב המעשנים, שאינו גורם בהכרח לתופעות פסיכואקטיביות

פרי דוידסון, מנכ"ל ומייסד חברת סאיקי מדיקל / צילום: איל יצהר
פרי דוידסון, מנכ"ל ומייסד חברת סאיקי מדיקל / צילום: איל יצהר

חברת סאיקי מדיקל קיבלה לראשונה אישור שיווק מחוץ לישראל למוצר המוביל שלה, משאף המאפשר שאיפה של מנה מדודה של קנאביס. עד כה אושר המוצר לשיווק בישראל, והחברה פועלת להכניס אותו לסל הבריאות בישראל. כמו כן ניתן לו אישור CE, לשיווק באירופה, אשר מאפשר לחברה להתחיל לפעול לרשום את המוצר במדינות אירופה השונות.

האישור הקנדי מאפשר לסאיקי למכור את המוצר שלה בקנדה כבר השנה. שוק הקנאביס הרפואי הקנדי כולל 370 אלף מטופלים בעלי רישיון לקנאביס רפואי, והוא צפוי לגדול משמעותית. השוק הרפואי מתקיים לצד שוק הקנאביס לפנאי המפותח מאוד במדינה. המשאף מתאים גם לתרופות אחרות שיש לשאוף במינון מדויק.

האישור התקבל על בסיס המחקרים הקליניים שביצעה החברה במרכז הרפואי רמב"ם ונתוני האמת מהשוק הישראלי. נתונים אלו הראו כי הטיפול שמציעה סאיקי מדיקל בקנאביס רפואי באמצעות המשאף שפיתחה מצליח להפיג כאב אצל החולים תוך הפחתה של 90% בתופעות לוואי, ובכלל זה השפעות פסיכואקטיביות ("סטלה"). הדבר מתאפשר באמצעות המינון המדוייק מאוד של החומר שניתן.

מחקר זה בעצם חשף, לדברי החברה, את ה"חלון התרפויטי" המומלץ למטופלים בקנאביס בשאיפה: המינון שמקל על כאב עם כמה שפחות תופעות לוואי. מסתבר, כך מוסרת החברה, שניתן להקל מאוד על הכאב במינון נמוך יחסית, ואפשר להפריד בין ההשפעה הטיפולית לבין ההשפעה הפסיכואקטיבית, כדי לאפשר למטופל המשך תפקוד יומיומי.

מדובר במינון של 500 מיקרוגרם בלבד, כאשר המשאף של סאיקי מאפשר ליטול אותו באופן אפקטיבי. מטופל שצורך קנאביס בעישון שואף היום בממוצע גרם קנאביס ביום, המכיל 150 אלף מיקרוגרם THC, כלומר פי 300 מהמינימום הדרוש על פי המחקר.

פרי דוידסון, המנכ"ל והמייסד של סאיקי מדיקל, אמר: "אנו גאים כי רשות רפואית בינ"ל נוספת מכירה בערך הטיפולי הפורץ דרך שמשאף סאיקי מדיקל מביא למטופלים. האישור בקנדה לא היה מתקבל ללא עשור של פיתוח טכנולוגי וניסויים קליניים שהראו כי מינון נמוך לצד דיוק גבוה מביא לטיפול האופטימלי הניתן בקנאביס. נתוני השימוש בישראל מראים כי המטופלים חוזרים לשגרת חיים תוך הורדת האפקט הפסיכואקטיבי ותופעות הלוואי הלא רצויות".

עוד הוסיף דוידסון כי בעוד תעשיית הקנאביס הישראלית נאבקת על הזדמנויות בכל הנודע לייצוא קנאביס מישראל, את המוצר של סאיקי אפשר להתחיל כבר למכור בקנדה, למרות שהיא מיוצרת בישראל, כי מה שמיוצא הוא לא הקנאביס עצמו אלא המכשיר.

ד"ר איתן חי-עם, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ויו"ר סאיקי מדיקל, אמר: "האישור מהרשויות הרפואיות הקנדיות, ותחילת השיווק והמכירות בשוק הקנדי מהווה למעשה ולידציה לאסטרטגיה העסקית והרגולטורית של סאיקי מדיקל, אשר לצד המכירות בישראל מתפתחת לשווקים גלובליים".

סאיקי מדיקל נוסדה ב-2011, והיא מפתחת טכנולוגיות שאיפה למתן מינון מדויק של מולקולות, בין השאר ישירות מצמחים. המשאף מותאם לשימוש ביתי, מאושר לשימוש על ידי משרד הבריאות בישראל (רישוי אמ"ר) ומשרד הבריאות הקנדי (רישוי MDL), ונושא תו תקן אירופאי (רישוי CE).

המשאף כולל מחסנית שמכילה בתוכה מנות תפרחת קנאביס המיובאת מהולנד, במינון מדויק של קנאביס בשאיפה. מרכז המחקר והפיתוח של סאיקי נמצא ביפו וייצור המשאף והמחסניות נעשה בטבריה. סאיקי מעסיקה כ-90 עובדים ומאז הקמתה גייסה 83 מיליון דולר.