בעלי חיים | בלעדי

מסתמן: פקחים עירוניים יוכלו להטיל קנסות על התעללות בבעלי חיים

לגלובס נודע כי צוות צוות המנכ"לים במשרד ראש הממשלה צפוי להמליץ לאפשר לפקחים עירוניים להטיל קנסות ללא אישור של וטרינר עירוני

רכב של פיקוח עירוני בת"א / צילום: איל יצהר
רכב של פיקוח עירוני בת"א / צילום: איל יצהר

צוות המנכ"לים במשרד ראש הממשלה צפוי להגיש בחודש הקרוב את המלצותיו לממשלה להגברת האכיפה בתחום צער בעלי חיים. לגלובס נודע כי ההמלצה העיקרית המסתמנת היא לאפשר לכל פקח עירוני להטיל קנסות על התעללות בבעלי חיים. זאת במקום הנוהל הקיים לפיו נדרש אישור של וטרינר עירוני דרך משרד החקלאות והגשת כתב אישום. כך תושג ההרתעה הנדרשת נוכח המקרים הרבים של התעללות בבעלי חיים.

כזכור, לפני כחצי שנה הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו על חידוש פעילות הצוות הבינמשרדי בראשות מנכ"ל משרד רה"מ צחי ברוורמן בהתאם להחלטת ממשלה 833 שקיבלה הממשלה ב-2015 להגברת הפיקוח והאכיפה בתחום צער בעלי חיים ולשיפור רווחתם של בעלי החיים. את הצוות מוביל אגף פנים, תכנון ופיתוח במשרד רה"מ, ושותפים בו משרדי איכות הסביבה, המשפטים, החקלאות וכלכלה. במסגרת עבודת הצוות שהתחדשה בחודשים האחרונים, נדונו סוגיות שונות הנוגעות בין היתר להשלמת התקנות והחקיקה בנושא.

השבוע חלה פריצת דרך בדיונים בין המנכ"לים לאחר שהם הגיעו להבנות שיש לאפשר לפקחי "הפיצוח" (יחידה מרכזית לאכיפה וחקירות במשרד החקלאות) ולפקחים ברשויות המקומיות להשית קנסות מנהליים בשל עבירות כאלו ואחרות בחוק צער בעלי חיים באופן מידי. בנוסף הצוות צפוי גם לדון האם להשאיר את נושא הסמכות המיניסטריאלית בתחום צער בעלי חיים במשרד החקלאות או להעבירו למשרד להגנת הסביבה.

אתמול התקיים דיון של צוות המנכ"לים יחד עם עמותות וארגונים למען בעלי החיים, בין היתר, תנו לחיות לחיות, אנימלס, ישראל נגד משלוחים חיים ונח, שבו נשמעו טענות הארגונים ביחס ליישום החלטה 833 והטיפול בתחום צער בעלי חיים. גורם באגף פנים, תכנון ופיתוח במשרד רה"מ אמר לגלובס כי "האפשרות להטיל קנסות מנהליים במקום העבירה, יחד עם מינוי מפקחים מהרשויות המקומיות, עשויה להגביר את הציות לחוק ואת ההרתעה נגד המתעללים בבעלי החיים".

צחי ברוורמן / צילום: אמיל סלמן-הארץ
 צחי ברוורמן / צילום: אמיל סלמן-הארץ

מנכ"ל משרד רה"מ צחי ברוורמן אמר כי הצוות יגיש המלצותיו בשבועות הקרובים והוסיף כי "מדובר במהלך חשוב ביותר שאנו מקדמים למען בעלי החיים בישראל וזכויותיהם. משרד ראש הממשלה ימשיך ויקדם את הנושא יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים למען בעלי החיים בישראל".