כצפוי: הפד הותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי

בהודעתו היום ציין הפד כי הוא צופה עלייה בקצב הצמיחה והאינפלציה ב-2021 • כלכלנים מעריכים שברבעון הראשון של השנה קצב הצמיחה של משק האמריקאי יעמוד על 6.5% (נתון ראשון יתפרסם מחר)

ראש הפד, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס
ראש הפד, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס

כצפוי, הבנק המרכזי בארה"ב (FED), הותיר הערב את הריבית בארה"ב ברמה אפסית. הפד גם לא שינה בינתיים את תוכנית רכישות האג"ח שלו, העומדת על היקף של כ-120 מיליארד דולר בחודש. 

לקראת ההודעה היום ציינו קברניטי הפד לא מעט פעמים בחודשים האחרונים כי בכוונתם להותיר את הריבית האפסית ולהמשיך בהרחבה הכמותית כל עוד שיעור האבטלה נותר גבוה יחסית, גם אם קצב האינפלציה יעלה לעבר 2.5%-3%. 

בהודעתו היום ציין הפד כי הוא צופה עלייה בקצב הצמיחה והאינפלציה ב-2021. כלכלנים מעריכים שברבעון הראשון של השנה קצב הצמיחה של משק האמריקאי יעמוד על 6.5% (נתון ראשון יתפרסם מחר). 

קצב האינפלציה בארה"ב עומד כיום על כ-2.6% בשנה, ועשוי לעלות לערב כ-3% בחודשים הקרובים. עם זאת, שוק האג"ח מגלם אינפלציה של כ-2.5% בממוצע לשנה בשנים הקרובות. 

"הסיכונים להתאוששות הכלכלה עקב מגפת הקורונה עדיין קיימים ולכן המשך המדיניות הנוכחית נדרש", נאמר בהודעה. 

לאחר פגישות המדיניות הקודמת של ראשי הפד, שנערכו ביניהם ב-16-17 במרץ, הוציא הפד הודעה על פיה שווקי התעסוקה והאינפלציה יצטרכו לעשות "התקדמות משמעותית" לפני שהבנק יתחיל להוריד את כמות אג"ח שהוא קונה. כשנשאל יושב ראש הפד פאוול האם הגיעה העת לדבר על הפחתה בכמות אגרות החוב הנרכשות, וענה "עדיין לא". 

למרות הריבית האפסית בארה"ב, התשואה על אג"ח ממשל לטווחים ארוכים קפצה לאחרונה. התשואה על אג"ח ל-10 שנים עלתה מכ-0.65% לפני כשנה ועד ל-1.65% כיום. 

נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, מציין כי בהודעת הריבית ציין הפד כי הוא רואה המשך שיפור בכלכלה האמריקאית לאור הקצב במתן החיסונים עם דגש על הפעילות הכלכלית ונתוני התעסוקה הטובים. "הבנק המרכזי ימשיך לעת עתה בתוכנית הרכישות שלו עם קצב חודשי של 120 מיליארד דולר בחודש. יחד עם זאת, מתגברות ההערכות בשווקים כי הפד יאט את תוכנית הרכישות שלו לקראת סוף 2021, בהנחה שמצב המשק האמריקאי ימשיך להשתפר".

"בהודעתו, ציין הבנק המרכזי כי הסקטורים שנפגעו בצורה הכי מהותית ממגיפת הקורונה מראים סימני שיפור אך עדיין חלשים ביחס ל-2019. המשך שיפור בסקטורים חלשים אלו יחד עם השיפור הצפוי באינפלציה צפוי לתמוך בהתאוששות המשק, אך גורמים גלובליים אשר עדיין מתקשים להיאבק במגפה עלולים להשפיע על הכלכלה העולמית בכלל ועל זו האמריקאית בפרט, ויש להיות ערים לסיכונים הללו", כותב אופיר.