אדמה: צמיחה של 14% במכירות ברבעון הראשון לשיא של 1.1 מיליארד דולר

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 23 מיליון דולר,  בהשוואה להפסד של 2 מיליון דולר שנרשם ברבעון המקביל

חקלאות / צילום: איל יצהר
חקלאות / צילום: איל יצהר

חברת האגרוכימיה אדמה סיכמה אתמול את הרבעון הראשון של 2021 עם צמיחה עסקית חזקה בהכנסות וברווחים, בעקבות העלייה במחירי הסחורות בעולם. מכירות החברה צמחו ב-14% ברבעון הראשון לשיא של 1.11 מיליארד דולר, הודות לצמיחה כמותית איתנה של 15%.

אדמה היא חברה סינית שמניותיה נסחרות בבורסת שנזן לפי שווי של כ-20 מיליארד יואן (3.08 מיליארד דולר). לאדמה חברה בת ישראלית, אדמה פתרונות לחקלאות, שמרכזת את עיקר פעילות הקבוצה ושאג"ח שלה בהיקף של 4.43 מיליארד שקל נסחרות בבורסה בת"א.

אדמה מפתח חומרי הדברה לעשבים, לחרקים ולפטריות, המיועדים לשימושים חקלאיים ולשימושים אחרים (נוי וכדומה). לדברי החברה, ברבעון הראשון של שנת 2021 המשיכו מחירי הסחורות החקלאיות בעולם, כאשר הביקוש העולמי נותר חזק על רקע חשש לביטחון תזונתי בעקבות מגפת הקורונה, התאוששות בביקושים לביו-דלקים ועליה בביקושים למזון לחיות משק, בעיקר בסין. בנוסף, תנאי מזג האוויר הציבו אתגרים באספקת תוצרת חקלאית, דבר אשר תרם אף הוא למחירי הגידולים הגבוהים, הצפויים להישאר גבוהים לאורך השנה כולה.

"העליה במחירי הסחורות החקלאיות, לצד הציפיות הנלוות לגידול בשטחי הזריעה, מגבירות את הביקושים הגלובליים למוצרים להגנת הצומח", מדגישה החברה. לדבריה, מחירי חומרי הביניים והחומרים הפעילים, אשר נרכשים בסין, עלו ברבעון הראשון בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת, וזאת בין השאר בשל התאוששות מחירי הנפט ועליה במחירי חומרי גלם ובביקושים.

"בתקופה שבה השווקים הגלובליים מתחילים להיפתח מחדש לאחר הסגרים שהוטלו בשנה האחרונה עקב מגפת הקורונה, מורגש מחסור חמור באמצעי תובלה, מצב אשר הביא לעליה בעלויות השינוע, אשר הוחרף כתוצאה מאירוע חסימת תעלת השיט בסואץ לצד עומסים בנמלים ברחבי העולם. החברה מנהלת באופן הדוק את פעילויות הרכש ושרשרת האספקה שלה במטרה לצמצם את השפעת העליות האמורות בעלויות הרכש והלוגיסטיקה, ופועלת להתאמת התמחור היכן שניתן כדי לפצות על כך", מציינת אדמה.

ברבעון הראשון רשמה אדמה מביצועים חזקים באזור אסיה-פסיפיק ובאזור הודו, המזרח התיכון ואפריקה, כשהיא נהנית מביקוש חזק ומתנאי מזג אוויר מיטיבים. צמיחה הושגה גם באמריקה הצפונית הודות לביצועים חזקים בתחום הגנת הצומח לשימושים שאינם חקלאיים, וכן באמריקה הלטינית.

מנגד, נרשמה ירידה של 3.5% במכירות באירופה ל-344 מיליון דולר, עקב התחלה איטית לעונה באזורים הצפוניים והמזרחיים של היבשת. הרווח הגולמי של החברה גדל ברבעון הראשון ב-10% ל-305 מיליון דולר ושיעורו מסך ההכנסות עמד על 27.5%), לעומת רווחיות גולמית של 28.5% שנרשמה ברבעון המקביל.

עוד מציינת החברה כי הרווח התפעולי שלה גדל ברבעון הראשון ב-27.5% ל-65 מיליון דולר ואילו ה-EBITDA (רווח תפעולי בנטרול פחת והפחתות) עלה ב-3.5% לפ138 מיליון דולר.

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 23 מיליון דולר, וזאת בהשוואה להפסד של 2 מיליון דולר שנרשם ברבעון המקביל. בנטרול השפעתן של הוצאות חריגות והוצאות שאינן תפעוליות, צמח הרווח הנקי המתואם ברבעון הראשון ב-25% ל-52 מיליון דולר.

לדברי החברה, העלייה ברווח הנקי נבעה משיפור ברווח התפעולי ומירידה בהוצאות המס, וזאת למרות עלייה בהוצאות המימון שפגעה ברווחיות. מנכ"ל אדמה, איגנסיו דומינגז, ציין כי "אנו רושמים רבעון נוסף של צמיחה עם מכירות שיא על רקע ביקושים חזקים למוצרי הגנת הצומח, בין היתר, לאור עלייה במחירי הסחורות החקלאיות.

"על אף שהצמיחה התמתנה במידת מה כתוצאה מסביבת מחירים נמוכה יותר באזורים רבים, ואף קוזזה על ידי עלויות הרכש, שהיו גבוהות יותר, וכן עקב עליה בהוצאות התפעוליות כנגזרת מהצמיחה, הצלחנו להציג שיפור בשורות הרווח שלנו. הביצועים החזקים ברבעון הראשון משקפים את היכולת המתמשכת שלנו להתמודד בהצלחה עם הימשכות האתגרים שמגפת הקורונה מציבה בפנינו, ולספק פתרונות להגנת הצומח, שהינם חיוניים לחקלאים בעולם כולו", הוסיף דומינגז.