1 מכל 3 עובדים מסרב לחזור מחל"ת

מהסקר שערך הלמ"ס עולה כי מרבית העובדים המסרבים לחזור מחל"ת (כ-60%), הועסקו בענפי שירותי מזון ומשקאות (מסעדות ואולמות אירועים) • הנתונים הללו מחזקים את הביקורת שעלתה נגד מודל החל"ת במהלך המשבר

אבטלה בזמן קורונה / צילום: כדיה לוי
אבטלה בזמן קורונה / צילום: כדיה לוי

רגע לפני שפג תוקף הסיוע הכלכלי שמעניקה המדינה למשק - בין היתר בדמות תשלומי חל"ת ודמי אבטלה- ממשיכות להתברר ההשלכות של אותו סיוע על שוק העבודה: מסקר שמפרסם הלמ"ס היום (ה') עולה כי 1 מכל שלושה עובדים מסרב לחזור מהחל"ת למקום העבודה, מתוך העדפה להמשיך לקבל דמי אבטלה מהמדינה עד תום תקופת הסיוע ביוני הקרוב.

הסקר בחן את מצב העסקים והתעסוקה בענפי ההייטק, התעשייה המסורתית והמעורבת, הבינוי, המסחר הקמעוני, השירותים הפיננסיים ושירותי הביטוח, שירותי המזון והמשקאות (הכוללים מסעדות, דוכנים ואולמות אירועים) וענף שירותי אירוח (ענפי המלונאות) נכון לאפריל 2021. מהסקר עלה, כי אחוז התעסוקה בענפים אלה (כאחוז מהיקף התעסוקה לפני תחילת המשבר) עלה ל-86.1% לעומת 75.4% בינואר השנה. בענפי המסחר הקמעוני נרשמה ההתאוששות החדה ביותר בהשוואה לחודש ינואר, כאשר אחוז התעסוקה עלה מ-68% ל-96%.

ואולם, למרות פתיחת המשק והסרת מרבית המגבלות, נראה כי העובדים עדיין מעדיפים ליהנות מתשלומי האבטלה של המדינה במקום לחזור לעבודה. מהסקר עולה, כי על בסיס דיווחי המעסיקים, כ-29.3% מהמועסקים באוכלוסיית הסקר הנמצאים כיום בחל"ת מסרבים לחזור לעבודתם, כאשר הסיבה העיקרית לסירוב היא העדפה לקבל דמי אבטלה.

בתוצאות הסקר צוין, כי בהמשך לגידול החד בביקוש לעבודה (שנאמד ופורסם על ידי הלמ״ס במסגרת סקר משרות פנויות לחודש מרץ 2021) ובמקביל להמשך מנגנון תשלומי החל"ת, נשאלו המדווחים האם יש בחברתם עובדים המסרבים לחזור לעבודה מאז פתיחת הסגר, על אף שפנו אליהם, וכ-19,250 עובדים מתוך סך 65,794 עובדים בחל"ת מסרבים לחזור לעבודתם. מתוך כ-13,561 עסקים שיש להם עובדים בחל"ת, כ-3,643 עסקים (כ-27%) מדווחים כי יש אצלם עובדים המסרבים לחזור מחל"ת.

עוד עולה מהסקר, כי מרבית העובדים המסרבים לחזור מחל"ת (כ-60%), הועסקו בענפי שירותי מזון ומשקאות (מסעדות ואולמות אירועים).

הנתונים הללו מחזקים את הביקורת שעלתה נגד מודל החל"ת במהלך המשבר ואת הטענה כי המודל שהעניק סיוע חודשי גורף לכלל העובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת יצר מוטיבציה שלילית לעובדים לחזור למקום עבודתם. שר האוצר ישראל כ"ץ סירב לבטל את הסיוע ולהחיל מודל אחר, בטענה כי מדובר במודל המתאים ביותר לישראל אבל כעת מגיע הדד ליין האחרון של המודל הזה, שכפי הנראה ייאלץ גם את העובדים הסרבנים לחזור למקומות העבודה. תשלומי האבטלה הגורפים אמורים להתבטל בסוף יוני הקרוב או במועד בו תרד האבטלה במשק מתחת ל-7.5%, לפי המוקדם. בחודש שעבר ירד שיעור האבטלה לכ-9%, מה שמוביל לצמצום הסיוע למובטלים ב-10%, עד לביטולו המלא.

בשלב זה, נראה כי עם פקיעת הסיוע לא תושק תכנית סיוע חדשה למשק ולמובטלים על חשבון המדינה, כך שמי שמיצא את זכאותו "הרגילה" לדמי אבטלה לא יהיה זכאי לתשלומים נוספים.

נתוני הסקר, שנערך מאז מרץ 2020 מדי חודש, מספקים מידע על מצב התעסוקה, מידת הפגיעה בפדיון, השקעות מתוכננות ועוד. הסקר האחרון הופנה לכ-1,455 עסקים והקיף כ-1,492,290 שכירים, שהם כ-37% מסך השכירים במשק ערב משבר הקורונה.

מהסקר עולה, כי ב-50% מהעסקים באוכלוסיית הסקר ירד הרווח התפעולי בשנת 2020 בהשוואה לשנת 2019, ואילו כ-12% מהעסקים דיווחו על עלייה ברווח התפעולי.

עוד צוין בתוצאות סקר, כי כ-30% מהעסקים שנשאלו צופים גידול בהיקף התעסוקה בחודשים הקרובים. יותר מ-60% מהחברות בענפי ההייטק דיווחו על ירידה ברווח התפעולי בשנת 2020 לעומת שנת 2019, כאשר כחצי מעסקים אלו קיבלו מענק ממשלתי בגין הפגיעה בפעילות הכלכלית.

עבור כ-30% מהחברות בענפי ההייטק (כאלו שדיווחו על ירידה ברווח התפעולי וגם על קבלת מענק) פגיעה זו משתקפת גם בציפיות להיקף תעסוקה וגם בהיקף התעסוקה בזמן ביצוע הסקר.

עוד על פי הסקר, כ-50% מהעסקים במשק קיבלו מענק ממשלתי, עלייה לעומת הנתון שנאמד באמצע חודש אוגוסט אשתקד ועמד על כ-38%.