נפתלי בנט | טור סופ"ש

פני פוקר מול נתניהו? רגע האמת של נפתלי בנט הגיע

נפתלי בנט יידרש לעשות מהלך שיחשוף את כל מה שניסה לטשטש במשך הקמפיין • האם ימשוך ימינה ויסתכן בבחירות חמישיות או ילחץ את ידו של לפיד ויחד יציגו ממשלה חדשה לנשיא? • את המחיר על חוסר ההכרעה יו"ר ימינה כבר שילם ותדמיתו נסדקה

נפתלי בנט בהשבעת הכנסת / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
נפתלי בנט בהשבעת הכנסת / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

רגע האמת של נפתלי בנט הגיע. אי אפשר עוד לדחות אותו. בתוך שני ימי עסקים בדיוק הוא יידרש לעשות מהלך שיחשוף את כל מה שניסה לטשטש במשך שלושה חודשי קמפיין. ימין וסכנת בחירות או לחיצת יד עם יאיר לפיד והצגת ממשלה לנשיא, בראשות השניים. הוא כבר לא יכול לשחק על כל המגרש, גם תומכיו כבר נחצו לשניים בסוגיית התמיכה בו, חלקם כבר עזבו חזרה לליכוד (לפי סקרים שנעשו לפני שבוע). למעשה בכל כיוון אליו יפנה, הוא מאבד כמחצית מתומכיו - מתוך שבעה מנדטים, מדובר בסיכוי סביר שלא לעבור את אחוז החסימה. בחירות במתכונת הזו עבור ימינה - הם לא אופציה. מזל שנתניהו הכין עבורו השבוע במרכז הליכוד את אופציית השריונים.

המתיחות הפוליטית זלגה כבכל שבוע למריבת טוויטר מוגזמת, בין תומכיו של בנט לאלו של בנימין נתניהו עד כדי שנשמעה ההכרזה שהציונות הדתית (הבייס המקורי של בנט) מתה. בלי לערוך מחקר מעמיק בנושא, הריני להודיע שהיא עדיין חיה, מה שלא גורע מהמתיחות הקיימת בין מסורתיים לאנשי הציונות הדתית סביב השאלה האם לבנט יש לגיטימציה להקים ממשלה עם השמאל. ממחקר לא מעמיק שערכתי בין מכריי, מסתמן שהוא לא הצליח לשכנע את אנשי ישראל השנייה של ד"ר אבישי בן חיים שצו השעה הוא הקמת ממשלה ולא משנה איזה.

חבר ילדות משדרות שהצביע לבנט סימס לי השבוע אם יכול להיות שבנט לא משחק פוקר מול נתניהו, אלא מכניס לממשלה את מרצ של ניצן הורוביץ והעבודה של מרב מיכאלי. "עם כל הביזיון של ביבי, אם בנט באמת יחתור לצד השני, אני אומר לך - זה כתם אדיר". מנגד, הוא מקבל גב רחב ממצביעיו הירושלמים ותושבי המרכז למהלכים הללו. המסקנה על אחריותכם. בנט, את מחיר חוסר ההכרעה שלו כבר שילם. תדמיתו כאיש היחיד שמאגף את נתניהו מימין נסדקה. המהלך הושלם עם פגישתו עם יו"ר רע"ם מנסור עבאס השבוע.

גורם ותיק במערכת הפוליטית אמר השבוע שלראשות ממשלה יש לפני ואחרי. אם בנט אכן יצעד למשרד ראש הממשלה כשמאחוריו מרצ, העבודה ויש עתיד, מה שמעורר זעם בקרב מצביעיו כרגע, התהליך ישכח בן לילה. הוא ייבחן רק במבחן פעולותיו על כיסא ראש הממשלה. בצד השני כבר עשו הכול כדי לאפשר לבנט להרגיש בנוח, ויתרו על תיקים וקווי יסוד. בכירים שם רק מבקשים שלא יגדיר את הממשלה כממשלת ימין, ואם אפשר שלא ישפיל אותם עד עפר בדרכו למעלה, בזכותם.

זה לא שבמרצ ובמפלגת העבודה נרגשים במיוחד מכך שהם הפכו בן לילה לתומכי בנט, הם רואים בהזזת נתניהו ערך לדבריהם. אבל עוד יותר מזה, כפי שאמר בעבר בכיר בעבודה הם רוצים קצת "הילה שלטונית" לפני הבחירות הבאות. העבודה הלכה והצטמקה עם השנים כשנעדרה זמן ממושך מדי מישיבות הממשלה ועבודת המשרדים, כדי לטפס חזרה למעלה נדרשת תקופת הכשרה גם אם קצרה במשרד להגנת הסביבה.

ומה יקרה עד ליום שלישי, סיום תקופת המנדט של נתניהו? ביום שני תתכנס נשיאות הכנסת שתאפשר לגלגלי החקיקה בכנסת להתחיל לנוע. בליכוד מתכוונים להפעיל ביומיים האחרונים מכבש לחצים אדיר דרך מליאת הכנסת והוועדה המסדרת על בנט בעיקר אבל גם על גדעון סער כדי לתקוע טריז ביכולת שלהם להרכיב ממשלה. יו"ר הוועדה המסדרת מיקי זוהר הכין חבילת חקיקה מכובדת: הסדרת ההתיישבות הצעירה, פסקת התגברות, החלת ריבונות, בחירה ישירה, זכות העמידה ועוד ועוד ועוד.

כל חוקי הימין שלא עברו בזמן שנתניהו כיהן כראש ממשלה יעלו בזה אחר זה כדי לאגף את בנט וסער מימין. אם יתמכו - יבואו איתם חשבון השותפים העתידיים, אם יסנדלו - יהיו אלה השותפים לשעבר שינסו לפרק את ימינה ותקווה חדשה מבפנים על ידי שימוש סזיפי בסנטימנט הימני שלהם. איילת שקד תעמוד בזה? ומתן כהנא? זאב אלקין? שרן השכל? ימי המנדט של נתניהו עוד מתחילתם לא משמשים אותו להרכיב ממשלה, אלא רק לתקוע את זו שעשויה לקום בצד השני. אם להסתמך על מה שעשה בצלאל סמוטריץ' לנתניהו ולחרדים כשישב באופוזיציה בשנה האחרונה, אירועי הימים הבאים יהיו רק הפרומו למה שהוא מתכנן לשותפיו לשעבר בעודם בשלטון.

ביום שלישי אולי קודם לכן יכנס הנשיא ריבלין במעונו סבב התייעצויות נוסף. בנט רוצה להגיע לשם עם ממשלה ולא להיכנס למשא ומתן מול לפיד כשאופציית נתניהו כבר לא על השולחן. לכן לא מופרך להניח שמה שלא יקרה עד יום שני - כבר לא יקרה לאחר מכן. בליכוד מוכנים עם חוק בחירה ישירה לתמיכתו של בנט במקרה שיחליט לחזור לחיק הימין. נתניהו מעוניין בו כדי לחסום את גנץ מלממש את הפריטטיות שחתם עליה בנובמבר הקרוב, לבנט זה יכול להיות תירוץ של "בחירות מינוס". מי שכבר לקח את המדינה לבחירות בלי לתת אפשרות לצד השני לנסות את מזלו, ודאי לא יהסס לעשות זאת פעם נוספת.