"ברית האחים" חוזרת? לפחות כלפי חוץ, במפלגות החרדיות לא מתרגשים

בפעם שעברה שבנט ולפיד שילבו ידיים הסיעות החרדיות מצאו עצמן באופוזיציה - ויצאו ממנה חבולות • אלא שכעת הן במצב טוב בהרבה, ונראה שגם אם תקום ממשלה אלטרנטיבית לנתניהו, הן יעדיפו לשבת לצד הליכוד בספסלים האחוריים של הכנסת

גפני וליצמן. במפלגה מעריכים שהרבנים ישללו כניסה לממשלה של "גוש השינוי" / צילום: כדיה לוי
גפני וליצמן. במפלגה מעריכים שהרבנים ישללו כניסה לממשלה של "גוש השינוי" / צילום: כדיה לוי

זה נראה שהחרדים בדרכם לאופוזיציה, והם לא נבהלים מכך. דיווחנו כאן בעבר כי מבחינת החרדים "אופוזיציה היא לא מילה גסה", אך החרדים נמצאים במצב טוב יותר ממה שהם היו ב-2013, אז הם היו בודדים באופוזיציה. ב-2013 הציונות הדתית על גלגוליה השונים, היו בקואליציה בברית 'האחים בנט לפיד', הליכוד שלט, יש עתיד והדתיים היו בממשלה שנראתה אז יציבה עם בטון בעובי של בונקר, והחרדים סבלו נוראות ממנה, לאחר שנתיים הממשלה נפלה, ובנימין נתניהו ניצח שוב והקים ממשלה שהחזיקה ארבע שנים.

מאז עברנו ארבע מערכות בחירות, והפעם זה נראה שהחרדים שוב בדרך לאופוזיציה, אך הפעם החרדים מגיעים לאופוזיציה חזקים מאוד, לצידם יהיו הליכוד והציונות הדתית, כך שמפלגות החרדיות לא יהיו לבד במאבק נגד הממשלה שאולי תקום, הליכוד והציונות הדתית יאבקו לצידם בעוצמה נגד בנט וסער, החרדים מרגישים בטוח לשבת באופוזיציה לצד אנשים כמו נתניהו או יריב לוין, האופוזיציה תביך את בנט וסער עם חוקים שהימין יצביע בעד, נניח הסדרת ההתיישבות הצעירה, 52 ח"כים מהאופוזיציה יצביעו בעד, ואז ימינה או תקווה חדשה יאלצו להימנע או להצביע נגד, כי הרי לא יעלה על הדעת שמרב מיכאלי או ניצן הורוביץ או יאיר גולן יישבו בממשלה שתאשר דבר כזה. הלחץ על בנט יהיה עצום, כנ"ל הלחץ על סער ועל יועז הנדל, ולא בטוח שהם ישרדו את הלחץ יותר מכמה חודשים.

ניסינו לבדוק עם המפלגות החרדיות האם באיזה שהוא מצב הן ייכנסו לממשלה או ייתמכו בה מבחוץ בתמורה לתקציבים לעולם התורה.

בדגל התורה אומרים לנו, "העמדה הבסיסית היא ללכת עם הליכוד שם נמצאים המסורתיים. אם יהיה שינוי ותוקם ממשלת בנט, ילכו לשאול את גדולי התורה מה לעשות". בכיר בדגל התורה אומר כי "נכון לרגע זה אין התכנות להיכנס לממשלה עם ליברמן ובעיקר לא עם הרבאיי הרפורמי גלעד קריב, ולכן התשובה שהם יקבלו תהיה שלילית".

לשאלה האם כדי למנוע נזק לעולם התורה הרבנים יורו להיכנס או לתמוך מבחוץ בהצבעה על חוקים מסוימים, אומרים לנו בדגל התורה, כי "השאלות הללו יעלו קרוב לוודאי כאשר הם ישאלו את גדולי ישראל. ההערכה היא שלא יינתן אישור להיכנס לממשלה בשום תנאי. אם זה היה ללא הרבאיי הרפורמי אולי, אבל גם הרפורמי, גם מרצ, וגם ליברמן - זה יותר מדי".

גורם בש"ס אומר לי כי "לא שמענו שמישהו במפלגה מדבר על זה בכלל, אפשרות כזאת כרגע לא על הפרק".

ח"כ ישראל אייכלר המייצג את חסידות בעלזא ביהדות התורה אומר לנו "אם בנט יעמוד בראשות ממשלת ימין עם הליכוד והחרדים, אין לנו שום בעיה איתו", במילים אחרות אומר אייכלר שהוא לא ייכנס לממשלה עם לפיד. בסביבת ח"כ מאיר פרוש אומרים לי, "על שאלות כאלו מדברים עם מועצת גדולי התורה ומבררים את השאלות ההלכתיות". 

הכותב הוא כתב החוץ של אתר בחדרי חרדים, ופרשן לענייני חרדים