"עשרות נהרגו בפסטיבל דתי": כך מסקרים בעולם את האסון בהר מירון

האסון בהר מירון סוקר הבוקר בהרחבה בכלי התקשורת ברחבי העולם • לצד עדויות של ניצולים, הופיעו גם תמונות קשות מהאירוע

אזור האסון בהר מירון הבוקר / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
אזור האסון בהר מירון הבוקר / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

האסון שהתרחש בחגיגות ל"ג בעומר בהר מירון, שבו נהרגו 45 בני אדם, זינק לראש סדר היום של התקשורת הבינלאומית. אתר ה-"BBC" הבריטי דיווח בכותרת הראשית שלו כי "עשרות נהרגו בפסטיבל דתי ישראלי", והציג את תמונת המדרגות שעליהן נמחצו רבים מהקורבנות, כשהוא מזהיר את צופיו מ"תמונות גרפיות במיוחד". ה-"CNN" ציטט את מנכ"ל מד"א שאמר כי האסון הוא "אחד החמורים ביותר שישראל ידעה מעולם", והציג תמונות קשות מהר מירון לצד תמונות של שריפת קורבנות מגפת הקורונה בהודו.

סיקור האסון באתר ה-"BBC" / צילום: צילום מסך
 סיקור האסון באתר ה-"BBC" / צילום: צילום מסך

גם ה"גרדיאן" הבריטי, הנקרא מאוד בארה"ב, הקדיש את הכותרת הראשית שלו לאסון, כשהוא מציע עדכונים חיים לקוראיו. "יהודים חרדים נסעו מכל רחבי הארץ לקבר שמעון בר-יוחאי בגליל, לחגיגות ל"ג בעומר השנתיות הכוללות תפילות במשך כל הלילה, שירים מיסטיים וריקודים", דיווח כתב העיתון הבריטי. כל כלי התקשורת הביאו ציטוטים מאתרי חדשות ישראלים שבהם מספרים מי שנכחו בהר על אנשים שנמחצו ונחנקו למוות, מבלי שיכלו לסייע להם. העיתון הבריטי ציין כי הקליטה הסלולרית בהר קרסה בעקבות ניסיונות של רבים ליצור קשר עם משפחותיהם. ה"ניו יורק טיימס" דיווח בכותרת באתר כי "לפחות 44 נהרגו בשעטה שהתרחשה בחגיגה דתית".

סיקור האסון בהר מירון ב"גרדיאן" / צילום: צילום מסך
 סיקור האסון בהר מירון ב"גרדיאן" / צילום: צילום מסך

כלי התקשורת הבינלאומיים ציטטו דיווחים בתקשורת הישראלית לפיהם החגיגות היו מוגבלות לעשרת אלפים בני אדם בלבד, "אולם 100 אלף בני אדם הגיעו". לא ברור על אילו דיווחים הם מסתמכים. ה"דיילי מייל" דיווח כי "חקירה ראשונית מצביעה על כך שכמה בני אדם החליקו ונפלו במדרגות באחת היציאות, וכי 'המון אנושי' דרס אותם ולא איפשר להם להתרומם".

סיקור האסון ב-"דיילי מייל" / צילום: צילום מסך
 סיקור האסון ב-"דיילי מייל" / צילום: צילום מסך

סיקור מקיף בגרמניה

"44 בני אדם רצו לחוות אושר - אבל במקום זאת חזרו בשקי גופות", הייתה הכותרת של אתר החדשות הגרמני "שפיגל". האסון במירון זכה לסיקור מקיף בגרמניה מהבוקר. ה"שפיגל" דיווח על ילדים ונערים בין הקורבנות, ועל המאמצים לזהות במהירות את ההרוגים.

סיקור האסון ב"שפיגל" / צילום: צילום מסך
 סיקור האסון ב"שפיגל" / צילום: צילום מסך

ה"בילד" הגרמני הגדיר את האירועים כנובעים מ"פאניקה המונית". כתב העיתון הגרמני "זידויטשה צייטונג" בישראל דיווח לעיתון כי "ישראל שוקעת בהלם ובצער" וכי "מה שהיה אמור להיות חגיגה דתית שמחה הסתיים באחד האסונות האזרחיים הקשים בתולדות מדינת ישראל".

סיקור האסון ב-"זידויטשה צייטונג" / צילום: צילום מסך
 סיקור האסון ב-"זידויטשה צייטונג" / צילום: צילום מסך

"הצער כבר מתערבב בכעס", דיווח כתב העיתון הגרמני, "והמשטרה - שהיו אחראים על האירוע ונפרשו בכוחות שכללו 5,000 שוטרים - עומדים בפני האשמות רציניות. למרות הצפיפות, היה עליה למנוע כניסה של חוגגים נוספים למתחם, וחלק מעדי הראייה מתארים כיצד הם חסמו את היציאה ברגע שפרצה הפאניקה ודווקא החמירו את האסון".

"בישראל - חגיגה דתית הפכה לטרגדיה", דיווח אתר העיתון הצרפתי "לה מונד", שהוסיף: "זו הייתה החגיגה הציבורית הגדולה הראשונה מאז שהוסרו הגבלות הקורונה".