החברה החרדית בהלם ובשבר גדול, משמחה ליגון שאולה

אחרי האסון הנורא אתמול, זה כבר ברור, מירון שנה הבאה תיראה שונה ובעיקר עצובה • אנחנו לא כאן כדי לחפש את האשמים, סיכומים ולקיחת אחריות עוד יגיעו בהמשך, עכשיו הזמן להתאבל ולנסות להבין מה בעצם קרה כאן

כיפות ומשקפיים שנמצאו באזור האסון בהר מירון / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
כיפות ומשקפיים שנמצאו באזור האסון בהר מירון / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

החברה החרדית בהלם לאחר האסון בהר מירון. אתמול נהרגו 45 חוגגים חרדים ונפצעו למעלה ממאה חוגגים נוספים, חלקם עם פציעות קשות. המשפחות מקבלות בשעות האחרונות הודעות על כך, והן מנסות להביא את ההרוגים לקבורה עוד לפני כניסת השבת, מאחר וביהדות יש חשיבות עצומה לא להלין את המת. בין ההרוגים ישנם תושבי חוץ, אמריקאים ואירופאיים, והמשפחות שלהם כבר קיבלו את הבשורה הנוראה.

רבנים ומנהיגים בארה"ב הכריזו אתמול על צמצום חגיגות ל"ג בעומר למינימום. בחלק מהמקומות ביטלו את המוזיקה, בחלק מהמקומות עשו את המדורה עם מינימום משתתפים, כולם צפו בדוחס הנורא שהיה אתמול במירון. במקום שבו ביום רגיל עוברים אנשים בודדים, עברו אתמול אלפים ונדחקו ונפלו. מתחם הקבר במירון לא בנוי לקבל כל כך הרבה אנשים בבת אחת, כך שאלפים שנדחקים בשביל מדרגות צר עם תשתית של ימי הביניים, זה מתכון לאסון.

השבת, החברה החרדית תהיה באבל גדול. בהלכה אסור להתאבל ולהצטער בשבת, כך שמנהגי אבלות לא יהיו בבתים של משפחות ההרוגים, אך במוצאי שבת הן יחלו לשבת שבעה. אנחנו צפויים להספדים ולאבל ציבורי גדול, רבנים גדולים ומנהיגים יקראו לחשבון נפש, כי כך דרכה של היהדות, כשיש אסון בודקים איפה טעינו. הרבנים יקראו לאחדות ולהפסקת שנאת חינם.

הכאב כאן הוא גדול שבעתיים, החברה החרדית שחיה מאירועים גדולים, כמו סיומי מסכת בגמרא, סיום הש"ס, אירועים בחגים, ציפתה לל"ג בעומר לאחר שיותר משנה הם לא חגגו שום אירוע ציבורי משמעותי, והשמחה הייתה גדולה עם הנסיעה למירון.

החברה החרדית עוד תדון רבות באסון, כבר עכשיו יש קריאות להעביר את הטיפול של מתחם הקבר למדינה, ולא לארגונים או עמותות פרטיות. אבל מה שבטוח הוא של"ג בעומר בשנה הבאה ייראה שונה לגמרי מהשנה, ונראה שהמשטרה תנקוט בצעדים משמעותיים כדי שאסון כזה לא יחזור.

 הכותב הוא כתב החוץ של אתר בחדרי חרדים, ופרשן לענייני חרדים