מעוותת תחרות: אפל עומדת מול קנס של האיחוד האירופי בגובה 10% מהכנסותיה השנתיות

הנציבות האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד האירופי, פרסמה כתב אישום נגד חברת אפל בטענה שהיא מחסלת תחרות בתחום הזרמת המוזיקה ומשתמשת בשיטות לא ראויות • כתב האישום מגיע ברקע תלונה של חברת ספוטיפיי

ספוטיפיי / צילום: Shutterstock
ספוטיפיי / צילום: Shutterstock

האיחוד האירופי מפרסם היום שורת של אישומים נגד חברת אפל בטענה שהיא "מעוותת את התחרות" בתחום שירותי הזרמת המוזיקה. לחברת אפל יש את Apple Music איתה מתחרה בשאר ספקי המוזיקה האחרים, כמו ספטיפיי. הנציבות האירופית טוענת שאפל מכריחה אפליקציות להשתמש במערכת התשלומים שלה ובכך גובה עמלות גבוהות, כולל למתחרות שלה.

"חנויות האפליקציות ממלאות תפקיד מרכזי בכלכלה הדיגיטלית בחיים שלנו", כתבה מרגרט וסטגר, הממונה על התחרות באיחוד האירופי. "כעת אנחנו יכולים לעשות קניות, לקרוא חדשות, להאזין למוזיקה ועוד באמצעות אפליקציות במקום לבקר באתרים".

"הממצא הראשוני שלנו הוא שאפל 'שומרת הסף' של המשתמשים באייפונים ובאייפדים דרך אפסטור. בכך שאפל קובעת כללים מחמירים בחנות האפליקציות הפוגעים בשירותי הזרמת מוזיקה אחרים, אפל מונעת ממשתמשים אפשרויות זולות יותר ומעוותת את התחרות".

 

המקרה נידון לאחר שחברת ספוטיפיי הגישה תלונה על שיטותיה של אפל: לפי ספוטיפיי וזו העמדה שהנציבות אימצה, אפל ניצלה לרעה את השליטה והכוח שלה באפסטור. הנציבות מאשימה את אפל בהתנהגות מונופוליסטית. בכתב האישום נכתב כי אפל סחטה אפליקציות יריבות להזרמת מוזיקה, בכך שהיא דרשה מהן להשתמש במערכת התשלומים שלה. אז יכלה לגבות עמלה מופרזת של 30 אחוז. בנוסף, אפל לא מאפשרת לחברות להודיע למשתמשים על דרכים יותר זולות להירשם כמנויים שמחוץ לאפליקציה.

לאפל תהיה הזדמנות להגן על עצמה מול הנציבות האירופית לפני שתתקבל החלטה סופית. אם יוחלט שאפל אשמה, היא עלולה לעמוד מול קנס של עד 10 אחוז מהכנסותיה השנתיות ותאלץ לשנות את שיטותיה העסקיות. כמובן שאפל תוכל לערער על כל אחד מהשלבים האלו.

ספוטיפיי היא לא היחידה שמתלוננת על אפל. מפתחים ויצרני אפליקציות רבים מתלוננים על ענקית הטכנולוגיה. אחד המקרים הגדולים ביותר היא התביעה של חברת Epic Games, המפתחת של פורטנייט, נגד חברת אפל. בחודש אוגוסט, חברת אפיק החליטה לתבוע את אפל וגוגל, אחרי שענקיות הטכנולוגיה החליטו להסיר את המשחק פורטנייט של אפיק מחנויות האפליקציות. הצעד שקדם לזה שב-Epic החליטו באפיק לעקוף את השיטה של אפל, ולפתח מערכת משלה לביצוע רכישות בגרסה הסלולארית. למעשה, לבצע רכישות דרך המשחק ולא דרך מערכת התשלומים של אפל. כשבצורה הזו בעצם אפיק יכולה לעקוף את העמלה הגבוהה של אפל.