מה קרה לחברה שאסרה דיונים פוליטיים ואיך סייעו סטארט-אפים ישראלים לגוגל?

מנכ"ל חברת הטכנולוגיה האמריקאית בייסקאמפ החליט לשנות את התנאים במקום העבודה וגילה על בשרו מה משמעות המושג "שוק של עובדים" • וגם מהי הבוננזה הנסתרת בדוחות גוגל • סיכום השבוע בהייטק

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Shutterstock
מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שבוע טוב,

בתחילת השבוע פרסם ג'ייסון פריד, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה האמריקאית בייסקאמפ (Basecamp) המפתחת תוכנות לעבודה מרחוק, פוסט שנוי במחלוקת ובו אסר על עובדיו להמשיך להביע את דעותיהם הפוליטיות והחברתיות בפורומים פנימיים של החברה. פריד, שכתב שורת ספרים על תרבות ארגונית ונחשב לתומך נלהב של עבודה מרחוק (עוד לפני הקורונה), טען כי הדיונים הפוליטיות הפכו להסחת דעת גדולה ולא בריאה לארגון. על הדרך הוא גם הודיע על ביטול הוועדות הפנימיות בחברה, כולל הוועדה לגיוון ושוויון, והחזרת קבלת ההחלטות להנהלה.

לפוסט של פריד הייתה השפעה דרמטית ולפי הדיווחים לפחות כשליש מתוך 60 עובדי החברה הודיעו על התפטרותם, כשהם מנצלים את הפיצויים המוגדלים של עד שש משכורות שהחברה הציעה למי שלא מסכים עם המדיניות החדשה. בין המתפטרים, רבים מבכירי החברה כולל מנהל העיצוב, מנהל השיווק ומנהלת תמיכת הלקוחות לצד מפתחים רבים בצוות ה- iOS.

את הפרישה ההמונית של עובדי בייסקאמפ אפשר להבין כביטוי לחשיבות הגדולה שמקבלת פוליטיקה בחברה האמריקאית, על רקע תנועת חיי שחורים חשובים למשל. אך הפרישה ההמונית הזאת היא גם ביטוי לעד כמה מגזר ההייטק הוא כיום "שוק של עובדים", בו המעסיקים בשום פנים באופן אינם יכולים לקבוע את הכללים כרצונם באופן שרירותי. בארה"ב על כל מהנדס שמחפש עבודה יש שלוש משרות פתוחות, כך שלעובדים יש המון בחירה איפה הם רוצים לעבוד, על סמך השכר וגם על סמך הערכים של החברה והתרבות הארגונית.

מה שנכון לארה"ב כנראה נכון יותר מתמיד גם לשוק ההייטק הישראלי בימי הגאות חסרת התקדים שחווה התעשייה המקומית. סיכום השבוע הזה מלא בדוגמאות המבטאות בדרכים שונות את אותו שוק של עובדים בתעשייה המקומית, החל מגיוסי העובדים הגדולים של אינטל וצ'ק פוינט, דרך רווחי האופציות הגבוהים של עובדי חברות הטכנולוגיה הישראליות הציבוריות בשנה החולפת ועד לזינוק בשכר מקצועות הבינה המלאכותית.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם. בואו נתחיל

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. הקמפוס החדש של אינטל

אינטל הכריזה על הקמת קמפוס חדש בפארק מת"מ בחיפה, בסמוך לבנייני החברה הקיימים. בנייתו של הקמפוס החדש תחל בקרוב וצפויה להסתיים במהלך 2023. הקמפוס צפוי לאכלס כ-6,000 עובדי מרכז הפיתוח של אינטל שפועלים כיום מכמה בניינים שונים ולאפשר את הרחבת מצבת כוח האדם של החברה. לרגל ההכרזה על הקמפוס החדש, צפוי להגיע לארץ לביקור קצרצר השבוע מנכ"ל אינטל הטרי פט גלסינגר. במקביל הודיעה אינטל על כוונתה לגייס 1,000 עובדי פיתוח נוספים עוד השנה, בנוסף ל-400 עובדים להבאנה לאבס, חברת הבינה המלאכותית שרכשה. הכרזה זו של אינטל, שמצטרפת להודעות גיוס של חברות אחרות כמו מתחרתה אנבידיה, מחריפה את הקרב הקשה גם ככה על טאלנטים בתעשיית ההייטק הישראלית.

2. הבוננזה הנסתרת בדוחות גוגל

אלפאבית, החברה-האם של גוגל, פרסמה השבוע את תוצאותיה לרבעון הראשון, שהיה עוד רבעון שיא עם רווח נקי של 18 מיליארד דולר. עיקר ההכנסות והרווח הגיעו כרגיל מפרסום דיגיטלי, שוק שגוגל מובילה ורק הלך והתעצם בימי הקורונה. אולם אלפאבית רשמה גם רווח נאה מאוד של 4.75 מיליארד דולר מעליית שווי השקעותיה בסטארט-אפים. גוגל משקיעה בסטארט-אפים דרך הקרנות GV ו- CapitalG ורושמת רווח גם על עליית שווי על הנייר, אפילו אם לא מימשה החזקות בפועל. שתי השקעות ישראליות שתרמו כנראה לא מעט להחזקות של גוגל היו נקסט אינשורנס וסניק, ששתיהן רשמו זינוק חד בשווי ברבעון האחרון.

3. לאן הלכו 270 מיליון דולר השבוע?

גם בשבוע בלי סבבי ענק של 100 מיליון דולר ומעלה ובלי חדי-קרן חדשים שנולדו, סטארט-אפים ישראלים הכריזו על גיוסים בהיקף של 270 מיליון דולר בשמונה סבבים שדווחו והגיעו אלינו. המשקיעה האקטיבית ביותר השבוע הייתה קרן אינסייט פרטנרס האמריקאית, שהובילה שלושה מתוך שמונת הגיוסים. חברת לוקוסוויו, שמפתחת פלטפורמת תוכנה לניהול וייעול הקמת תשתיות, חתומה על הגיוס הגבוה ביותר השבוע עם 64 מיליון דולר.

4. יותר מדי פתרונות סייבר

צ'ק פוינט רשמה תוצאות חיוביות עם צמיחה של 4.3% בהכנסות ברבעון הראשון של השנה. החברה שנכון לסוף 2020 העסיקה 5,198 עובדים, מתכננת גיוס עובדים גדול ומצפה להגיע ל-6,000 עובדים, אולי אפילו עוד השנה, בדגש על עובדי פיתוח בארץ. המנכ"ל גיל שויד התייחס לשיא בגיוסי ההון של חברות סייבר והזהיר כי "יש בשוק הרבה יותר מדי שחקנים וטכנולוגיות, והלקוחות לא מסוגלים להתמודד עם זה. בסופו של דבר, זה לא ישרוד".

5. שנת האופציות

הזינוק בשווי חברות הטכנולוגיה הציבוריות הישראליות בשנה האחרונה הפך 10,000 עובדים בכירים למיליונרים בדולרים ומספר כפול למיליונרים בשקלים.

6. מהמשתלמים במקצועות

השכר הממוצע בתחומי הבינה המלאכותית עומד כיום על 36.5 אלף שקל בחודש, זינוק בהשוואה לשנתיים הקודמות אז עמד השכר הממוצע על 31 ו-29 אלף שקל לחודש.

7. כמו באמריקה

עם חתם זר ומשקיעים גלובליים, חברת הפינטק נאייקס צפויה להתחיל להיסחר בבורסה בתל אביב לפי שווי של מיליארד דולר.

8. מותחן גרמני

עשרות מיליארדים שירדו לטמיון, סמנכ"ל תפעול שנעלם, ושקיות סופרמרקט מלאות מזומנים: סיפור קריסת חברת הפינטק הענקית Wirecard ממשיך להתפתל.