כולם מחכים למוצא פיו של נפתלי בנט: 72 שעות גורליות למנדט נתניהו

יו"ר ימינה נפתלי בנט יידרש להחליט ביומיים הקרובים אם יגיד כן להצעה המונחת לפניו לכהן כראש ממשלת האחדות שתקום, או לחזור חזרה לימין ומשם על פי רוב הסיכויים לבחירות • בנט למעשה מחזיק בידיו את המפתחות להרכבת ממשלה עם גוש המרכז-שמאל

נפתלי בנט. כל המפה הפוליטית מחכה למוצא פיו / צילום: אורון בן חקון
נפתלי בנט. כל המפה הפוליטית מחכה למוצא פיו / צילום: אורון בן חקון

ההדממה הפוליטית בחסות האסון במירון ב-72 השעות האחרונות למנדט של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מכסה על ההמתנה בגוש המרכז-שמאל לבנט. יו"ר ימינה, כפי שכתבנו בסוף השבוע, יידרש להחליט ביומיים הקרובים אם יגיד כן להצעה המונחת לפניו לכהן כראש ממשלת האחדות שתקום, או לחזור חזרה לימין ומשם על פי רוב הסיכויים לבחירות. על פי לוח הזמנים בשלישי בחצות יסתיימו 28 הימים שניתנו לנתניהו כדי שיוכל להרכיב בהם ממשלה.

אם נתניהו יבקש הארכה מהנשיא, הוא יוכל לקבל 14 יום נוספים עד ליום שלישי 18 במאי בחצות. אולם בניגוד לדיווחים הערב (שבת), בסביבתו של נתניהו מכחישים כי בכוונתו לבקש הארכה אם לא ישתנה המצב בינו לבין בנט. בליכוד טוענים כי ריבלין לא ייתן לנתניהו הארכה, ללא שהאחרון יציג לו שינוי משמעותי במפת הממליצים. האפשרות היחידה היא שימינה תגיד ביום שלישי כי יש מגעים מואצים מול נתניהו ואז אולי ריבלין ייתן לנתניהו הזדמנות נוספת והארכה. אם לאו, בגוש לפיד יידרשו להציג ממליצים נוספים כדי המנדט יעבור אליו בהמשך השבוע.

אם נתניהו לא יבקש הארכה, הנשיא יקיים סבב התייעצויות מהיר כדי לשמוע האם מי מהמפלגות משנה את המלצתה. מי שיקבל יותר ממליצים בסיבוב הזה יקבל לידיו את המנדט. אם לא יהיה שינוי ביום שלישי המנדט יחזור לכנסת ושם יידרש מי מחברי הכנסת לגייס 61 חתימות כדי לקבל מנדט מהנשיא להרכבת ממשלה. נכון לערב זה, נראה שכל האפשרויות סבירות באותה מידה.

בנט למעשה מחזיק בידיו את המפתחות להרכבת ממשלה עם המרכז-שמאל של המפה הפוליטית. חברי כנסת בגוש של לפיד טוענים הערב כי כולם מחכים למוצא פיו של יו"ר ימינה. ביתר המפלגות שומרים הערב על שתיקה מיש עתיד ועד לליכוד. כל הקלפים נשמרים קרוב מאוד לחזה. אולם בעוד במהלך השבוע האחרון התקיימו מגעים מואצים בגוש לפיד ובנט, בציר בין נתניהו ליו"ר ימינה מאז הפיצוץ בין השניים - לא נרשמה כל התקדמות.

הקצוות בשמאל-מרכז רחוקים מלהיות סגורים

אם להתרשם מדברי ראשי המפלגות בשמאל בכנס האחד במאי השנתי של קרן ברל כצנלסון שהתקיים ביום שישי בת"א, הקצוות בגוש המרכז-שמאל רחוקים מלהיות סגורים, מה שיקשה על בנט להמשיך עם המו"מ מול לפיד לאחר שנתניהו יחזיר את המנדט לנשיא. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה התייחס בכנס להקמת ממשלה אפשרית ורמז לכך שלרשימה המשותפת יהיה קשה לתת את המנדט לבנט. "המצב עכשיו יותר קשה. כולנו כל כך רוצים להיפטר מנתיהו, בגלל כל הסיבות, יחד עם זאת חברים צריך לחתור להחליף את הדרך שלו ולא רק את הבנאדם".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר בכנס, "אני באמת אומר שאני עושה כל מאמץ כדי שהממשלה הזו תקום. אני לא מתחמק, בנט וסער זה ממש לא הכיוון שלי יש בניינו תהום אידאולוגית אבל יש דברים שחייבים לעשות כי המשך המצב הקיים יוביל לכך שהדמוקרטיה שלנו תתפורר, היא כבר מתפוררת". מדבריו של הורוביץ ניתן להסיק כי גם אם תקום ממשלה כזו, חילוקי הדעות בה צפויים לצוף במהירות.

"אני אגיד ברור, לא תהיה שום חקיקה שתפגע בארגוני עובדים, אני גם אמרתי את זה אמרתי באופן ישיר, זה כדאי להוריד מהשולחן, לא תהיה פגיעה בזכות השביתה, בהתארגנות עובדים. להפך הדרך להתמודד היא דווקא להגביר את ההתאגדות, כמו פרילרנסרים ולהכניס אותם תחת ההגנות שיש לשכירים. אין עדיין שום הסכם, יש הרבה קשיים כדאי שזה יהיה ברור, כן אני רוצה שמרצ תהיה חלק מהממשלה, חד משמעית, הייתי רוצה שהמשאל יוביל לצערי אין לנו מספיק מנדטים, אבל אם אנחנו רוצים להגיע לעמדת הובלה אנחנו צריכים להתחיל מאיזשהו מקום".