ביידן יתמרן בין מדיניות טראמפ למדיניות אובמה ביחס לצפון קוריאה

בחינת מדיניות שארכה חודש מוצאת שגם גישת "זבנג וגמרנו" וגם "סבלנות אסטרטגית" לא יעבדו

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP

ממשל ביידן מתכוון למצוא שביל זהב במשא ומתן לגבי תוכניות הגרעין והטילים של צפון קוריאה בין מפגשי הפסגה ברמה הגבוהה ביותר של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, לבין הגישה הסבלנית והמאופקת של ממשל אובמה - כך אמרו בכירים בממשלת ארה"ב.

ארה"ב תשמור על המטרה בסופו של דבר לפרז את המדינה מגרעין, אבל תנקוט בגישה של צעדים הדרגתיים יותר על מנת להשיג זאת, כך אמרו הבכירים. המדיניות הזו הוחלטה לאור המסקנות שעלו בבחינה של היחס כלפי צפון קוריאה שארכה כחודש.

"המדיניות שלנו לא תתמקד בהשגת עסקה גדולה, ולא תסתמך על סבלנות אסטרטגית", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי.

"המדיניות שלנו קוראת לגישה מעשית, מכווננת הפתוחה לדיפלומטיה מול ה־DPRK, ועל מנת לעשות התקדמות מעשית שתגדיל את ביטחונה של ארה"ב, של בנות בריתנו ושל הכוחות שלנו ברחבי העולם", הוסיפה, תוך שימוש בראשי התיבות הרשמיים של צפון קוריאה (הרפובליקה העממית הדמוקרטית של צפון קוריאה).

בכירים אמריקאים לא סיפקו פרטים חשובים לגבי המדיניות שלהם או אסטרטגיית המשא ומתן, כולל מה היה רוצה ממשל ביידן להשיג בשלב הראשון של הסכם עם פיונגיאנג ומה עשויות להיות הסנקציות שיסיר בתמורה לכך.

ממשל ביידן עדיין צריך לומר מי יוביל את המו"מ מול צפון קוריאה ולהסביר את התפקיד שבנות בריתה של ארה"ב עשויות לשחק במשא ומתן אפשרי.

שאלה אחת שאינה מרפה היא האם יתעקש הממשל שהסכם חדש יכלול את הטילים לטווח קצר של צפון קוריאה, היכולים לפגוע ביפן ובדרום קוריאה, כמו גם טילים ארוכי טווח היכולים לפגוע בארה"ב.

דרישה לכלול את הטילים לטווח קצר היא משהו שיפן הייתה מאוד רוצה. ראש הממשלה היפני יושיהידה סוגה היה המנהיג הזר הראשון שנפגש עם הנשיא ביידן לאחר השבעתו. אבל דרישה כזו תוסיף אתגרים למשא ומתן מול צפון קוריאה.

ביידן צפוי לארח בוושינגטון את נשיא דרום קוריאה מון ג'יי־אין בוושינגטון ב־21 במאי, כך הודיע הבית הלבן השבוע.

"הממשל כנראה לא שש לקראת עוד אתגר מורכב ומסוכן מבחינה פוליטית אחרי איראן, אבל האיום הגרעיני והטילי הגדל מצפון קוריאה לא מותיר הרבה ברירות", כך אמר רוברט איינהורן, בכיר במחלקת המדינה לשעבר שפעם נשא ונתן עם בכירים צפון קוריאניים.

שש פצצות גרעיניות חדשות בכל שנה

צפון קוריאה נצמדת למגבלות שהטילה על עצמה לגבי טילים ארוכי טווח ופיתוח הנשק הגרעיני, ובינתיים ממשיכה לפתח חלקים אחרים בתוכנית. צבא ארה"ב אמר שלצפון קוריאה עשויות להיות כיום בין 20 ל־60 פצצות גרעיניות ויכולת לייצר שש פצצות נוספות כל שנה.

טראמפ בתחילה לחץ על צפון קוריאה להסכים לפירוק מהיר של תוכניות הגרעין והטילים לטווח ארוך שלה בתמורה להטבות כלכליות משמעותיות. בכירים בממשל טראמפ אמרו בזמנו שהעדיפו גישה של "זבנג וגמרנו" במסגרתה תסכים פיונגיאנג לפירוז מלא כבר בתחילת הדרך, בגלל חשש שגישת צעד־צעד תיתן לצפון הזדמנות למתוח את הדיונים.

הדיונים בין ממשל טראמפ לצפון קוריאה קרסו אחרי פגישה ב־2019 בשטוקהולם שקרתה לאחר הפסגות בסינגפור ובהאנוי.

ממשל אובמה בתחילה רצה לדון על "יום זינוק", הסכם עם פיונגיאנג מ־2012 במסגרתו הייתה אמור להפסיק בניסויי הגרעין והטילים ולסגור את המתקנים הגרעיניים ביונגביון.

אחרי שצפון קוריאה שיגרה לווין, והדגימה ידע בשיגור טילים בליסטיים, ממשל אובמה האשים את פיונגיאנג בהפרת האמון והזהיר שהמדינה חייבת לבחור בין בידוד לבין משא ומתן רציני עם וושינגטון. זו האסטרטגיה שאחר כך זכתה לכינוי "סבלנות אסטרטגית".