אריסון מוכרת, בלאקרוק קונה: מחזיקה מניות בנק הפועלים במעל מיליארד שקל

ענקית ההשקעות האמריקאית הגיעה להחזקה של מעל 3% ממניות הבנק, זמן קצר לאחר מכירת חבילת מניות גדולה על ידי שרי אריסון • בלאקרוק מושקעת גם במניות לאומי ודיסקונט

סניף בנק הפועלים / צילום: איל יצהר
סניף בנק הפועלים / צילום: איל יצהר

 פחות משבועיים לאחר ששרי אריסון מכרה חבילת מניות של בנק הפועלים בשווי של 1.5 מיליארד שקל, דיווחה ענקית ניהול הנכסים האמריקאית בלאקרוק כי הפכה לבעלת החזקה מהותית בבנק.   

בלאקרוק מדווחת כי בידיה 3.01% ממניות הפועלים (כ-40.3 מיליון מניות), והיא מחזיקה בזכויות הצבעה ביחס לכמות גדולה יותר של 3.81% ממניות הבנק. שווי חבילת המניות של בלאקרוק עומד על יותר ממיליארד שקל. הדיווח נדרש בעקבות החזקה של יותר מ-2.5% ממניות בנק ללא גרעין שליטה, ומי שמחזיק בשיעור שכזה  מוגדר כ"בעל אמצעי שליטה מהותי בבנק ללא גרעין שליטה". 

מכירת המניות של אריסון בוצעה מחוץ לבורסה באמצעות הבנקים גולדמן זאקס וסיטי, לפי מחיר מניה של 25.5 שקל - ששיקף הנחה של כ-4% על מחיר השוק של הפועלים. מדובר היה בכרבע מהמניות שהחזיקה אריסון טרם המכירה (באמצעות חברת אריסון החזקות) והן היוו 4.4% מהון הפועלים.

 
  

 המחיר במכירה של אריסון היה נמוך ב-12% מרמת השיא שקבעה מניית הפועלים בתחילת 2020, אך שנה לאחור הציגה המניה טיפוס של כ-25%, והיא משקפת לבנק שווי של כ-35.5 מיליארד שקל - הממקם אותו כגדול ביותר בישראל. 

הבנקים בישראל "מתומחרים בחסר, השקעה סולידית"

המכירה הנוכחית של אריסון צמצמה את החזקותיה במניות הפועלים לקצת יותר מ-11% מההון, והיא הגיעה פחות משלוש שנים לאחר המימוש המשמעותי הקודם שביצעה במניות הבנק.

למרות ששני הדיווחים - של אריסון ובלאקרוק - נמסרו בפער של ימים ספורים זה מזה, לא ברור כמה מהמניות שמכרה אריסון נרכשו לבסוף על ידי ענקית ההשקעות האמריקאית. 

בבלאקרוק, שנכון ל-31 במרץ 2021 מנהלת נכסים בשווי כ-9 טריליון דולר, רואים בבנקים בישראל כמתומחרים בחסר ביחס לתשואה שלהם להון, ומשכך רואים בהם השקעה סולידית. מלבד מניות הפועלים מחזיקה בלאקרוק במניותיהם של עוד 2 בנקים בישראל, כולם ללא גרעין שליטה - ב-3.3% ממניות בנק לאומי (וב-4.13% מזכויות ההצבעה) בשווי של כמיליארד שקל; ו-ב2.82% ממניות דיסקונט (ו3.8% מזכויות ההצבעה) בשווי של 465 מיליון שקל.

שלמה אליהו מכר מזרחי טפחות 

לא רק אריסון מנצלת את העלייה במניות הבנקים. מדיווחי בנק מזרחי טפחות עולה, כי בסוף השבוע האחרון מכר שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל, נתח ממניות הבנק תמורת סכום של כ-490 מיליון שקל, וחדל מלהיות בעל עניין בבנק.

לפי העדכון של מזרחי טפחות, מדובר בשתי עסקאות שבוצעו באמצעות חברות פרטיות של אליהו מחוץ לבורסה ביום חמישי האחרון.

היקף הגדולה מהן הגיע ל-413 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 90.8 שקל, ועסקה נוספת בסכום של 76 מיליון שקל נעשתה במחיר מניה של 91 שקל - נמוך במקצת ממחירה ביום העסקה שנסגר על 91.5 שקל, אחרי טיפוס של יותר מ-20% שמציגה מניית מזרחי-טפחות מתחילת השנה, לשווי נוכחי של 23.3 מיליארד שקל.

אליהו קיבל את מניות הבנק בשנה שעברה במסגרת השלמת מיזוגו של בנק אגוד, שבו היו לו החזקות, לתוך מזרחי טפחות.