בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט נסגר במגמה מעורבת; מפתחת החיסון נובהוואקס צללה

מדד מנהלי הרכש של מרקיט (IHS) במגזר הייצור בארה"ב הצביע על האטה באפריל • ורייזון מוכרת את Yahoo ו-AOL לחברת ההשקעות הפרטית אפולו ב-5 מיליארד דולר

בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי
בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

23:00

וול סטריט נסגר במגמה מעורבת: הדאו ג'ונס עלה בעוד 0.7%, וגם ה-S&P 500 עלה ב-0.3%, אך לעומתם הנאסד"ק ירד ב-0.48%. 

מניותה של ברקשייר האת'אווי עלו ב-1% לאחר הודעתו של באפט על כך שמצא לעצמו יורש ועל כך שלחברה היו דוחות חזקים ברבעון האחרון. מניות של חברות קמעונאיות בארה"ב עלו, כגון האפ שזינקה ב-9%, אך גם מניות שקשורות לפארקים ולנופשים כמו דיסני וחברת הקרוזים רויאל קאריביין שעלו ב-1%. 

20:58

מפתחת החיסון לקורונה, חברת נובהוואקס, צוללת ב-17% לאחר הדיווח ברויטרס כי החברה קרובה לסגירת עסקה עם האיחוד האירופי לאספקה של חיסונים עד סוף 2021. עם זאת, בשוק מאוכזבים כי רוב האספקה, של לפחות  200 מיליון חיסונים, יימסרו רק בסוף 2021 בצל המחסור בחומרי גלם לייצור החיסון.

19:27

קרן אליוט הודיעה כי ניצלה את הירידות בטוויטר לאחר הדוחות ורכשה מניות החברה בהיקף של 200 מיליון דולר.

18:34

מדד הנאסד"ק עבר לטריטוריה האדומה, בעוד הדאו ג'ונס וה-S&P 500 עוד נסחרים בעליות. 

הנפט מטפס ב-1.5% לרמה של 64.55 דולר לחבית. הזהב מטפס ב-1.45% לרמה של 1,793 דולר לאונקייה.

באירופה הבורסות ננעלו בטריטוריה הירוקה. הדאקס הגרמני הוסיף 0.75% לערכו, הפוטסי הבריטי טיפס ב-0.1% והקאק הצרפתי עלה ב-0.6%.

פורד מוטורס  תעצור את הייצור במפעלים שלה בגרמניה למשך מספר שבועות, בצל המחסור של מוליכים למחצה.

17:00

המדדים המובילים בוול סטריט פתחו מבערים לאחר שהחשש ממכירות בפתיחה של חודש מאי התפוגגו, כך שהביטוי Sell Im May ang Go Away עשוי שלא להתגשם השנה.

מדד מנהלי הרכש של מרקיט (IHS) במגזר הייצור בארה"ב הצביע על האטה עם קריאה של 60.5 נקודות, לעומת קריאה ראשונית של 60.6 נקודות.

מדד ISM במגזר הייצור באפריל הצביע על התרחבות הפעילות הכלכלית עם קריאה של 60.7, לעומת הצפי ל-65 נקודות.

הוצאות הבנייה בארה"ב בחודש מרץ עלו ב-0.2% לעומת הצפי לעלייה של 1.8%.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בעליות בהובלת מדד דאו ג'ונס שמטפס ב-0.6%. הנאסד"ק מוסיף 0.4% לערכו ומדד S&P 500 עולה ב-0.5%.

15:24

 ורייזון  מוכרת את Yahoo ו-AOL לחברת ההשקעות הפרטית אפולו ב-5 מיליארד דולר. 

גלמד הישראלית, המפתחת תרופות למחלות כבד, מחלות מטבוליות ומחלות דלקתיות, הודיעה כי המינהל הלאומי למוצרי רפואה בסין (NMPA) העניק אישור להחל בניסוי קליני בסין במסגרת ניסוי שלב 3 של תרופת הדגל של החברה Aramchol, לטיפול בכבד שומני ופיברוזיס בכבד. בעקבות האישור, גלמד תהיה לחברה הישראלית הראשונה המנהלת ניסוי שלב 3 בסין כחלק מניסוי עולמי לרישום תרופה חדשה.

14:15

החוזים על מדדי וול סטריט רושמים כעת עליות של 0.2%-0.6%. מניית צים  עולה במסחר המוקדם בכ-3% לשיא חדש. 

עוד עולות במסחר המוקדם מודרנה, אפל ואמזון. טסלה, מנגד, נסחרת בירידה. 

חברת גילת  הודיעה היום כי חתמה על הסכם אסטרטגי המוערך בעשרות מיליוני דולרים עם תאגיד ממשלתי גדול באסיה-פסיפיק, הכולל פוטנציאל התרחבות משמעותי עבור פרוייקטים נוספים עם גופים ממשלתיים באסיה פסיפיק. החוזה לאספקת ציוד ומתן שירותי ניהול רב-שנתיים יאפשר קישוריות עבור יישומים רבים ברחבי המדינה.

12:00

בתחזית שבועית לכלכלה העולמית שפרסמו כלכלני ברקליס הם מציינים כי ההתאוששות הלא שווה בכלכלה העולמית הולכת ומתקבעת. לפי מייקל גאפן, הכלכלן הראשי של ברקליס ארה"ב, הכלכלה האמריקאית התחזקה ברבעון הראשון ועתידה להתחזק עוד יותר ברבעון השני, כשבמקביל כתוצאה מהעלייה בביקוש הגלובלי, בייחוד מצד ארה"ב וסין, נתרמות חלק מהכלכלות המתפתחות באסיה אשר יש להם יכולות ייצור של שבבים ואלקטרוניקה.

גאפן אומר שההתאוששות אינה אחידה. "אירופה ויפן נמצאות בתוך או על סף תיקון טכני אך אנו לא צופים שהכלכלות האלה יחזרו להתאוששות יציבה עד שלבים מאוחרים יותר השנה". לפי גאפן, הכלכלה הסינית איבדה מעט מומנטום. "הרבעון השני צפוי להיות הפיק של צמיחת התמ"ג עבור ארה"ב. הירידה במדד מנהלי הרכש בסין מלמדת על כך שהצעד המהותי של סין להתאוששות עתיד להגיע מאוחר יותר השנה, וכי שיעורי הייצור צפויים לרדת בחודשים הקרובים".

עוד מוסיפים בברקליס כי "למרות ההתחזקות המהירה של התחזיות לכלכלה האמריקאית, הפד ממשיך לאותת שהוא אינו ממהר לצמצם את תכנית רכישות האג"ח. למרות שמספר בנקים מרכזיים מתחילים לצמצם את ההתאמות שבוצעו, הבנקים הגדולים נשארים בעמדה של המשך המצב".

10:15

המסחר בבורסות אירופה נפתח תוך עליות קלות במדדי המניות. בלונדון לא מתקיים היום מסחר.

בזירת מטבעות הקריפטו בולט האת'ריום שפורץ לראשונה מעל רף 3,000 דולר ונסחר כעת סביב 3,100 דולר. 

שגיא בקשי, מנכ"ל חברת CoinMama : "אחרי שמבינים מה זה את׳ריום, למה זו לא תחרות לביטקוין, ואיך העתיד ייראה בעזרת חוזים חכמים, אי אפשר שלא להתעניין בטכנולוגיה הזו. מטבע האת'ר משמש כ"דלק" (או גז, כפי שהוא באמת נקרא בשפה המקצועית) עבור שימוש בחוזים חכמים מבוזרים המסוגלים לבצע פעולות בצורה אוטומטית. העלייה במחיר האת'ר משקפת ציפייה של המאמינים כי הביקוש לאת'ר יעלה, בעיקר לקראת השדרוג המשמעותי הצפוי בפרוטוקול שמתוכנן לחודש יולי השנה. זו טכנולוגיה פורצת דרך, מהפכנית בתפיסה, ועדיין מאוד צעירה ולא בשלה. לדעתי האישית 3,000 דולר רק ההתחלה". 

07:45

שבוע המסחר בבורסות אסיה נפתח במגמה שלילית, בהובלת מדד ההנג סנג שיורד בכ-1.5%. ביפן וסין לא מתקיים מסחר לרגל חגים.

במסחר בחוזים בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות. התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עומדת ברמה של כ-1.62%. 

עם התקדמות עונת הדוחות בוול סטריט מציין רוברט כרמלי, ראש דסק חוץ בפעילים ניהול תיקי השקעות, כי "נכון לסוף השבוע 60% מחברות ה- S&P 500 דיווחו את תוצאותיהן לרבעון הראשון של השנה. עד כה 87% (אל מול ממוצע רב שנתי של 74%) היכו את שורת הרווח. שיעור צמיחת הרווחיות לרבעון הראשון אל מול הרבעון המקביל ניצב על מעל ל-50% כשזהו קצב הזינוק המהיר ביותר שנרשם ברווחיות מאז 1993. בממוצע רמת הרווחיות גבוה בכ-22.8% אל מול הרווחיות הצפויה. הענפים שרושמים את הצמיחה המרשימה ביותר ברווחיות הינן ענפי הצריכה המחזורית, הפיננסים, חומרי הגלם והתקשורת. גם במונחי צמיחת ההכנסות עונת הדוחות הנוכחית שוברת שיאים. כ-78% מהחברות במדד המוביל בארה"ב היכו את שורת ההכנסות עד כה (אל מול ממוצע רב שנתי של 64%). שיעור צמיחת ההכנסות ניצב על 11.3% כשענפי הטכנולוגיה, התקשורת והצריכה המחזורית רושמים צמיחה דו ספרתית מרשימה".

"שוק המניות בארה"ב שוב שבר שיאים במהלך השבוע החולף למרות שהירידות ביום שישי הביאו את המדד לסיים את השבוע החולף כמעט ללא שינוי. בולטת העובדה ששווקי המניות דהרו קדימה כחמישה שבועות לפני פתיחת עונת הדוחות כשהם רשמו עליה של יותר מ-8% בתקופה זו. מאז פתיחת עונת הדוחות רשם שוק המניות צמיחה של 1.4% מה שמצביע על כך שחלק משמעותי מהאופטימיות של הדיווחים כבר מתומחרת בשוק כשהכוח המניע עובר לתחזיות החברות להמשך השנה", כותב כרמלי.

 הביטקוין נסחר כעת ברמה של 57,980 דולר, עלייה של כ-2%. הנפט מנגד נסחר בירידה קלה וחוזה ברנט עומד ברמה של 66.4 דולר לחבית. הזהב רושם עלייה קלה לרמה של 1,774 דולר לאונקיה.