מבקר המדינה אנגלמן: אפתח בביקורת מיוחדת לבחינת אסון הר מירון

מלבד השאלה המערכתית, בדיקת המבקר תעסוק גם באחריות אישית של בכירי המשטרה ואף של הממשלה לאסון שקיפד את חייהם של 45 בני אדם • אנגלמן: "מדובר באסון שניתן היה למנוע"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יח"צ
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יח"צ

במסיבת עיתונאים במשרדו בירושלים, מודיע כעת מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כי החליט לפתוח בבדיקה מיוחדת ומיידית לבחינת אסון הר מירון בהילולת רבי שמעון בר-יוחאי בל"ג בעומר.

חקירת מבקר המדינה תכלול מספר אספקטים. מלבד השאלה המערכתית, בדיקת המבקר תעסוק גם באחריות אישית של בכירי המשטרה ואף של הממשלה לאסון שקיפד את חייהם של 45 בני אדם בסוף השבוע. 

הביקורת תתחקר את הנסיבות שהובילו לאסון הר מירון, את היערכותם של הגופים השונים ואת הפעולות שננקטו על-ידם, הן בשנה זו והן במהלך השנים שחלפו מדוח הביקורת של משרד מבקר המדינה ב-2011. 

"אסון שניתן היה למנוע"

לדברי המבקר אנגלמן, "מדובר באסון שניתן היה למנוע. עתה מוטל עלינו לבחון ולבדוק כיצד ואיך נדרש היה למנוע אירוע זה". לדבריו, "ככל שיעלו בביקורת היבטים של אחריות אישית, הדבר יבוא לידי ביטוי בדוח באופן חד-משמעי, תוך התייחסות פרטנית לנוגעים בדבר". אנגלמן הוסיף כי "זאת חובתנו לבדוק את האירוע ומה שקדם לו, ויש בכוונתנו לקיים את המחויבות הזאת לכל כחל ושרק".

בהצהרתו אמר אנגלמן כי הביקורת תעסוק בשלושה מישורים עיקריים: הראשון - בחינת התנהלותם ופעילותם של כלל הגורמים מרמת מקבלי ההחלטות ועד דרגי השטח, לרבות מערכת אכיפת החוק וגופי החירום לקראת האירוע הנוכחי ובמהלכו; השני - הטיפול במתחם קבר הרשב"י במהלך השנים - ובכלל זה הפעולות שננקטו לתיקון הליקויים שעלו בדוחות מבקר המדינה; והשלישי יעסוק בראייה רוחבית, צופה פני עתיד - כיצד מקיימים ומסדירים אירועים המוניים דתיים במדינת ישראל, לצורך מניעת הישנותו של אסון מסוג זה בעתיד".

עוד אמר אנגלמן כי "לצערי, מדובר באירוע שניתן היה למנוע. משרד מבקר המדינה פרסם בשנת 2008 חוות-דעת בנושא מצב קבר רשב"י במירון וההיערכות לאירועי ל"ג בעומר. בשנת 2011 ערך המשרד ביקורת מעקב בנושא. ביקורות אלה הצביעו על שורת ליקויים שאם היו באים על תיקונם, ייתכן כי האסון היה נמנע.

"הביקורת הצביעה על ליקויים, בין היתר, בנוגע להיעדר גורם ממשלתי האחראי לטיפול הכולל בקבר רשב"י והאחראי על ארגון האירוע, רמת תחזוקה ירודה, אי-השלמת הפקעת מתחם הקבר לידי הגורם הממשלתי, תוספות בנייה לא חוקיות, תשתיות דרכים שאינן מספקות וכבישי גישה שאינם מותאמים - בפרט עבור רכבי הצלה באירועים רבי-משתתפים.

"יובהר כי ככל שיעלה חשש לעבירות בתחום הפלילי, נפעל על-פי סעיף 14 ג' לחוק מבקר המדינה, והעניין יועבר ליועץ המשפטי לממשלה לבחינתו. כמו כן, אם תוקם ועדת חקירה ממלכתית בנושא, אבחן את הרלוונטיות של ביקורת המדינה ואת הערך המוסף מפעילותה, במקביל לפעילותה של הוועדה. אני שוב שולח את תנחומיי למשפחות שאיבדו את יקיריהם. זאת חובתנו לבדוק את האירוע ומה שקדם לו, ויש בכוונתנו לקיים את המחויבות הזאת לכל כחל ושרק".

מבקר המדינה ציין במענה לשאלת חדשות 13 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו או כל גורם פוליטי אחר לא שוחח עימו על הפתיחה בביקורת. 

במסיבת העיתונאים משתתפים גם מנכ"ל משרד מבקר המדינה, ישי וקנין; מנהלת החטיבה לביקורת חברה ורווחה, ליאורה שמעוני; ומנהל החטיבה לביקורת משרדי ממשלה, יובל חיון. 

גנץ דורש ועדת חקירה ממלכתית

כזכור, מיד עם קרות האסון עלתה דרישה ציבורית להקמת ועדת חקירה ממלכתית, אולם עד עתה ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התייחס לשאלה זו. אתמול (א') פנה יו"ר כחול לבן בני גנץ ליועמ"ש אביחי מנדלבליט בכדי לאפשר הקמת ועדת חקירה ממלכתית. 

גנץ פנה על-מנת לקבל חוות-דעת משפטית שתאפשר הקמת ועדת חקירה ממלכתית בזמן ממשלת מעבר. בפנייתו למנדלבליט כתב גנץ: "רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לתכלל את כלל היבטי החקירה של האסון, שכן יש לה את הסמכויות הרחבות ביותר, ובידיה הכלים לגיבוש ההמלצות המתבקשות. בנסיבותיו המיוחדות והחריגות של האירוע, ובפרט לאור האפשרות כי חברי ממשלה יידרשו להתייצב בפני הוועדה, רק ועדת חקירה ממלכתית המתמנה על-ידי נשיאת בית המשפט העליון, בראשות שופט, תבטיח את עצמאות החקירה ואת אמון הציבור".

גנץ הוסיף: "הקמת הוועדה לא תחזיר למשפחות את יקיריהן או תביא מזור לכאבן, אך ביכולתה למנוע אסון מעין זה בעתיד. ישנה דחיפות בהקמת הוועדה במהירות בכדי שתוכל לבצע בדיקה ראשונית כשהמידע זמין, ומבלי שהתקיימו פעולות חקירה רבות של גורמים אחרים".