תשואה של שנה בארבעה חודשים: קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הניבו 6% בינואר-אפריל

על רקע המגמה החיובית בשוקי ההון נרשמה במסלולים המנייתים תשואה פנטסטית של כ-11% בשליש הראשון של השנה

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

גופי ניהול הפנסיות של אזרחי ישראל ממשיכים את פתיחת השנה המצויינת שלהם קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות הגדולות הציגו באפריל 2021 תשואה נומינלית (ברוטו) ממוצעת חיובית של 2.0%, כאשר חלק מהקופות אף רשמו תשואה של 2.5%. התשואות הגבוהות בחודש האחרון יביאו את תעשיית הגמל לתשואות חזקות במיוחד של  6% בשליש הראשון של השנה .

אלו בהחלט תשואות חריגות, בעיקר כאשר בוחנים את הממוצע השנתי בעשור האחרון אשר עומד על כ-5%, כך שכמעט ואפשר לומר שמנהלי ההשקעות היו מוכנים לסגור את 2021 כבר לאחר ארבעת החודשים הראשונים שלה .

אם בוחנים את התשואות במסלולים המנייתיים, רואים שהעליות החזקות בשוקי ההון הובילו לתשואה כפולה מאשר במסלולים הכלליים. על פי הערכת אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי מיטב דש גמל ופנסיה, התשואות במסלולים המנייתיים הסתכמו ב-11% בממוצע בארבעת החודשים הראשונים של השנה וב-4.2% בחודש אפריל לבדו, כאשר חלק מהקופות אף השיגו תשואה של 12.5% בשליש הראשון של השנה. זאת ביחס לתשואה השנתית הממוצעת של 7.6% שנרשמה בעשור האחרון .

גם קרנות הפנסיה פתחו את 2021 עם תשואות טובות עבור העמיתים. עבור החוסכים הצעירים, בני 50 ומטה, השיגו הקרנות תשואה ממוצעת של 6.9% מפתיחת השנה, כאשר יותר משליל מתשואה זו מגיע מחודש אפריל .

הקרנות המקיפות לבני 50-60, שהינן סולידיות מעט יותר לעומת הקרנות המיועדות לצעירים צמודות אליהן עם תשואה ממוצעת של 6.2% בשליש הראשון של השנה ואילו התשואה של בני ה-60 ומעלה רשמו תשואה ממוצעת של 4.2%, כאשר חלקן אף השיגו תשואה של 5% מפתיחת השנה, גבוה אף יותר מהתשואה המובטחת לפנסיונרים שמעניקה המדינה ועומדת על 4.86%.

 
  

שוקי ההון  משכו את החוסכים למעלה

קופות הגמל וקרנות הפנסיה נהנו מפתיחת שנה חזקה במיוחד  של שוקי ההון בארץ ובעולם, וגם מפריחה בשוק האג"ח הקונצרני המקומי - אפיקים שבהם מושקעים כספי החוסכים. 

הגופים המנהלים של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות משקיעים אחוזים ניכרים מתיק ההשקעות של החוסכים בשוק ההון, מתוך מטרה להגדיל את התשואה עבור העמיתים. כך, במסלולים הכלליים של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות מושקעים כ-30% מהתיק במניות, בעוד שבמסלולים המנייתיים שיעור ההשקעה במניות יכול להגיע אף לכ-50%. בקרנות הפנסיה שיעור ההשקעה במניות במסלול לבני 50 ומטה נע בין 35% ל-40% ועבור החוסכים במסלול לבני 50 עד 60 שיעור התיק המושקע במניות יורד בכ-8%. במסלולים הסולידיים יותר, עבור בני ה-60 ומעלה, כבר מדובר בצמצום החשיפה למניות עד לרף שעשוי להגיע גם ל-14% בלבד, בעוד חלק ניכר מהתיק מוסט לאג"ח קונצרניות או ממשלתיות.

מדד ה-S&P עלה בארבעת החודשים הראשונים של השנה ב-12.1% (6% באפריל), מדד הדאו ג'ונס עלה ב-11.3% (3.3% באפריל) ומדד הנאסד"ק שעלה בשיעור 9.3% בשליש הראשון של השנה ו-6.3% בחודש שעבר לבדו.

 
  

גם באירופה נרשמה מגמה חיובית חזקה, כאשר מדד ה-DAX הגרמני עלה ב-10.5% בשליש הראשון של השנה (למרות חודש מתון עם עלייה של 1%), ה-CAC הצרפתי עלה ב-13.5% (3.9% באפריל) וה-Eurostoxx 50 עלה בשיעור של 12.5% (2% בחודש שעבר) .

עליות גם בשוק הישראלי 

ואולם לא רק העליות בשוקי ההון בעולם מתחילת השנה תרמו לתשואות הגבוהות, אלא גם זו של שוק ההון הישראלי ולא פחות חשוב גם האג"ח הקונצרני המקומי. מדד ת"א 35 עלה ב-9.5%, מדד ת"א 90 עלה ב-11.2%,  ומדד יתר 60 עלה בשיעור חד מאוד של 19.5%, כשבחודש אפריל בלטו בעיקר מדד מדד ת"א 90 שעלה בשיעור של 4.8% ומדד יתר 60 שעלה בכ-5.8% .

גם באיגרות החוב הקונצרניות נרשמה מגמה חיובית בשליש הראשון של 2021. מדד תל בונד 20 עלה ב-2.7%, מדד התל בונד 40 עלה ב-2.3% ומדד התל בונד 60 עלה ב-2.5%. איגרות החוב הקונצרניות שאינן מדורגות (ואין להן מדד) עלו ב-7.2% בארבעת החודשים הראשונים של השנה .