תקלה בבית הזיקוק של בזן; "התיקונים צפויים לארוך מספר שבועות"

בבזן מעריכים כי "אומדן אובדן הרווחים בתקופה בה יהיה המתקן סגור, הינו בין 20-30 מיליון דולר"

בתי הזיקוק של בזן במפרץ חיפה / צילום: בר - אל
בתי הזיקוק של בזן במפרץ חיפה / צילום: בר - אל

מניית חברת בתי הזיקוק לנפט (בזן) נסחרת היום בבורסה בירידה של כ-4%, לאחר שהחברה דיווחה על תקלה בבית הזיקוק שלה בחיפה. בהודעה לבורסה ציינה בזן, כי "בעקבות תקלה במתקן הפירום הקטליטי (ה- CCR ), החברה נאלצה לעצור את המתקן והיא נערכת לביצוע תיקונים, אשר צפויים לארוך מספר שבועות".

עוד ציינה בזן, כי "החברה עושה את מירב המאמצים להתאמת פעילות יתר המתקנים וכן, נוקטת בצעדים תפעוליים ומסחריים על-מנת לצמצם במידת האפשר את הפגיעה בתוצאות פעילותה. להערכת החברה, בהתבסס על המידע הקיים בידיה בשלב זה והערכתה את משך התיקון, אומדן אובדן הרווחים בתקופה בה יהיה המתקן סגור, הינו בין 20-30 מיליון דולר, כתלות במשך זמן התיקון וסביבת מרווחי הזיקוק".

כיבוי השריפה בבז"ן / צילום: המשרד להגנת הסביבה
 כיבוי השריפה בבז"ן / צילום: המשרד להגנת הסביבה

ביום שישי בשעות הלילה המאוחרות, אירעה תקלה בצנרת של המתקן המדובר. כתוצאה מכך, התלקחה שריפה שטופלה על ידי צוות החירום של המפעל וכוחות כבאות והצלה. המפעל הפסיק את הזנת הדלקים למתקן, והגזים הופנו לשריפה בלפיד, שנועד לטפל באירועים מסוג זה, ולמזער את הפגיעה באיכות האוויר וכך גם את פליטת המזהמים הרבים. בשל התקרית, הודיע המשרד להגנת הסביבה כי יבדוק לעומק את עמידת המפעל בהיתר הפליטה, ויפעל בהתאם לממצאים. נזכיר, כי עוד בשבוע שעבר, החליטה ועדת המנכ"לים הממשלתית כי בתי הזיקוק בחיפה יפונו בתוך עשור, אילו תאמץ הממשלה את מסקנותיה.

כיבוי השריפה בבז"ן / צילום: המשרד להגנת הסביבה
 כיבוי השריפה בבז"ן / צילום: המשרד להגנת הסביבה

בזן נסחרה היום בבורסה לפי שווי של 2.8 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה זינקה ב-35% מתחילת 2020. עם זאת, בסיכום שלוש השנים האחרונות מציגה מניית החברה תשואה מתואמת שלילית בשיעור של כ-43%.

בזן עוסקת בזיקוק נפט גולמי, ייצור ומכירת דלקים, פולימרים, חומרים ארומטיים, שמנים ושעוות. את 2020 סיימה החברה עם ירידה של 37% בהכנסות ל-4.06 מיליארד דולר ועם הפסד נקי של 274 מיליון דולר, בשל השפעת נגיף הקורונה וירידת מחירי הנפט והדלקים. לשם השוואה ב-2019 רשמה החברה רווח נקי של 99 מיליון דולר ואילו ב-2018 הסתכם הרוח הנקי ב-187 מיליון דולר.

בחודש שעבר הודיעה בזן כי יו"ר הדירקטוריון שלה, עובדיה עלי, החליט לסיים את תפקידו בחברה עד סוף חודש יוני הקרוב. "דירקטוריון החברה הביע את הערכתו העמוקה ואת תודה ליו"ר הדירקטוריון עובדיה עלי, על קדנציה בת למעלה משש שנים, במהלכה הנהיג את החברה, הוביל אותה להישגים רבים, והניע בה תהליכים משמעותיים, אשר חלקם יבוא לידי ביטוי מלא בעתיד", נמסר אז מחברת בזן.

במקומו של עלי, החליט דירקטוריון בזן למנות לתפקיד היו"ר את האלוף (מיל.) וסגן הרמטכ"ל לשעבר משה קפלינסקי, שמכהן כיום בתפקיד מנכ"ל החברה. עוד החליט הדירקטוריון על הקמת ועדת איתור לצורך מינוי מנכ"ל חדש במקומו של קפלינסקי.