אין החלטה בפרשת הצוללות למרות התחייבות הפרקליטות

פרקליטות מיסוי וכלכלה לא קיבלה החלטה בפרשת הצוללות וכלי השייט (תיק 3000), למרות התחייבותה לנציב הביקורת דוד רוזן לקבל החלטה עד סוף אפריל 2021 • הפרקליטות: "על-מנת לקבל החלטות באופן מיטבי בתיק, נדרשת לנו שהות קצרה נוספת"

מיקי גנור / צילום: כדיה לוי
מיקי גנור / צילום: כדיה לוי

פרקליטות מיסוי וכלכלה לא קיבלה החלטה בפרשת הצוללות וכלי השייט (תיק 3000), למרות התחייבותה לנציב הביקורת על הפרקליטות דוד רוזן לקבל החלטה עד סוף אפריל 2021. ההודעה על המועד להחלטה נמסרה על-ידי פרקליט מיסוי וכלכלה, עו"ד יוני תדמור, במסגרת תלונה שהגישה התנועה לטוהר המידות לרוזן בנוגע להימשכות ההליכים בפרשה.

פרקליטות מיסוי וכלכלה מסרה בתגובה: "על-מנת לקבל החלטות באופן מיטבי בתיק, לפרקליטות נדרשת שהות קצרה נוספת, ואלה יתקבלו בקרוב. בהתאם, צו עיכוב היציאה מהארץ נגד מיכאל גנור הוארך בהסכמה".

החקירה בתיק הסתיימה כבר בשנת 2018, ולפני שנה וחצי הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה כי יש ראיות להעמדתם לדין של המעורבים, בכפוף לשימוע. בחודשים האחרונים נערכו שימועים, ובחודש שעבר הסתיים השימוע האחרון שנערך לגנור.

"על הפרקליטות לשאוף לצמצם ככל האפשר את משך טיפולה בתיקים פליליים. הדבר נכון על אחת כמה וכמה בתיקים שעניינם בחשדות לעבירות חמורות, כגון עבירות שחיתות ביטחוניות, אשר קיים אינטרס ציבורי מיוחד בקידום הטיפול בהם", כתב הנציב רוזן בחודש פברואר השנה במסגרת הטיפול בתלונה.

התנועה לטוהר המידות והתנועה לאיכות השלטון פנו היום (ב') לפרקליטות בדרישה לקבל החלטה בפרשה. התנועה לטוהר המידות הביעה תמיהה מדוע לא עדכנה הפרקליטות את רוזן על העיכוב בקבלת ההחלטה, לאור העובדה כי ההחלטה לסגור את התלונה התבססה על אותה התחייבות. מנכ"ל התנועה, עו"ד עומר מקייס, אמר היום כי "המשך גרירת הרגליים בפרשה פוגע באינטרס הציבורי וביכולת בירור האמת, ומעכב את תחילת המשפט באחת מפרשות השחיתות החמורות ביותר בתולדות מדינת ישראל".

עניינה של פרשת הצוללות וכלי השייט נוגעת לעבירות חמורות הנוגעות להצטיידות ביטחונית בעלת משמעת אסטרטגית למדינת ישראל, בהיקף כספי של מיליארדי שקלים. בדצמבר 2019 הודיע מנדלביט כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע של עו"ד דוד שמרון, בן-דודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו; אלוף (במיל') אליעזר מרום (צ'ייני), מפקד חיל הים לשעבר; מיקי גנור, סוכן מספנות טיסנקרופ בישראל, ששימש עד מדינה וחזר בוף דוד שרן, מנהל לשכת ראש הממשלה לשעבר; מודי זנדברג, שר לשעבר; רמי טייב, יועץ פוליטי לשר יובל שטייניץ בתקופה הרלוונטית; וצחי ליבר, יועץ תקשורת.

בפברואר 2020 הודיע מנדלביט כי נשקלת העמדת לדין בכפוף לשימוע גם של המשנה לראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר (מל"ל), אבריאל בר-יוסף; וכן למקורבו ואיש חיל הים לשעבר, שי ברוש. 

 *** חזקת החפות: טרם התקבלה החלטה סופית בעניין העמדתם לדין של החשודים בפרשת הצוללות וכלי השייט, ועומדת להם חזקת החפות.