באפט ממנה לראשונה יורש: יו"ר ומנכ"ל ברקשייר הת'אוויי אנרגיה

"הדירקטורים מסכימים שאם משהו יקרה לי הלילה, יהיה זה גרג שישתלט מחר בבוקר על  ברקשייר הת'אוויי" - כך אמר וורן באפט ל־CNBC בכוונו לגרגורי אייבל בן ה־59, שעומד בראש חטיבת השירותים של ברקשייר ומכהן כיו"ר ומנכ"ל ברקשייר הת'אוויי אנרגיה מאז 2018

גרג אייבל / צילום: Reuters, מתוך השידור החי של הפגישה השנתית של ברקשייר הת'אוויי
גרג אייבל / צילום: Reuters, מתוך השידור החי של הפגישה השנתית של ברקשייר הת'אוויי

"הדירקטורים מסכימים שאם משהו יקרה לי הלילה, יהיה זה גרג שישתלט מחר בבוקר על  ברקשייר הת'אוויי" - כך אמר וורן באפט ל־CNBC בכוונו לגרגורי אייבל בן ה־59, שעומד בראש חטיבת השירותים (למעט ביטוח) של ברקשייר ומכהן כיו"ר ומנכ"ל ברקשייר הת'אוויי אנרגיה מאז 2018.

באסיפת המשקיעים השנתית של ברקשייר שהתקיימה בשבת בערב, הופיעו באופן חריג גם אייבל ואג'ט ג'יין בן ה־69, מנהלת חטיבת הביטוח של ברקשייר, לצד באפט (בן ה־90) ושותפו הוותיק צ'ארלי מאנגר (בן ה־97).

הימצאותם של השניים הראשונים תדלקה ספקולציות לגבי תפקידם העתידי, אך כעת נראה כי מאנגר רמז כי אייבל יהיה זה שיקבל את המושכות של החברה בעתיד, כאשר אמר באסיפה כי "גרג ישמור על התרבות". 

באפט הוסיף כי אם יקרה משהו לאייבל, ג'ין יהיה זה שיחליף אותו, ואמר גם כי הגיל של המועמדים להחלפה הוא גורם משמעותי מאוד בהחלטה של הדירקטוריון. "שניהם בחורים נהדרים, והסיכוי שאחד מהם יוכל לשמש בתפקיד כ-20 שנה לפחות, עושה את ההבדל".

אייבל קיבל תואר במסחר מאוניברסיטת אלברטה בקנדה ועבד כמנהל חשבונות במדינה ובהמשך עבר לסן פרנסיסקו. בשנת 2002 שיבח באפט את כישוריו של אייבל וכינה אותו "סוגר עסקאות" (dealmaker). מאוחר יותר, באופן חריג, באפט החל לזמן אותו לאסיפת בעלי המניות השנתית של החברה כדי לענות על השאלות בנושאי אנרגיה.

"אני תמיד מפנה זמן לגרג כשהוא מתקשר, כי הוא מביא לי רעיונות נהדרים, והוא באמת חדשני בגישתו החשיבה והעסקית", אמר באפט במגזין הבוגרים של אוניברסיטת אלברטה בשנת 2013.

באסיפת בעלי המניות שנערכה בשנה שעברה היה זה אייבל שהתייצב לצד באפט והחליף את מאנגר, שלא יכול היה להגיע בשל מגפת הקורונה. כבר אז עלו ספקולציות האם מדובר בהצהרת כוונות עתידית. בשנים האחרונות היו אייבל וג'יין על הכוונת בבורסת השמות של היורשים של באפט. בשנת 2015 אף זכו השניים לתשבוחות מצד מאנגר, שאמר כי "הם המנהלים הטובים בעולם". אולי אפילו יותר מבאפט, הוא אמר.

בשנת 2018 צירף באפט את אייבל וג'יין לדירקטוריון של ברקשייר, שניהם בתואר סגן יו"ר, מה שהניע כמובן את הספקולציות כי הם היורשים העתידיים. אייבל, יליד קנדה, שהצטרף לחברה בשנת 1992, משמש כיו"ר האנרגיה של ברקשייר הת'אוויי. כבר כשצטרף לחברה בתחילת שנות ה-90 הוא הביא עמו ניסיון ניהולי בענף האנרגיה. הוא בוגר אוניברסיטת אלברטה וכונה פעם "אורקל של אדמונטון" על-ידי "גלוב ודואר".