עולה על כל דמיון: חברה העוסקת בפיתוח איברים מלאכותיים מבקשת להנפיק בת"א

מטריסלף, שהוקמה ב-2019, מפתחת מוצר מושתל המתאים לטיפול בפגיעות בחוט השדרה, שכיום אין להן מרפא • מוצריה פותחו במעבדתו של טל דביר מאוניברסיטת ת"א, שהתפרסם כאשר פיתח רקמת לב ביונית

פיתוח איברים במעבדת חברת מטריסלף / צילום: מצגת החברה
פיתוח איברים במעבדת חברת מטריסלף / צילום: מצגת החברה

לגל ההנפקות של חברות טכנולוגיה צעירות בת"א מצטרפת גם  מטריסלף (Matricelf), העוסקת בפיתוח של איברים מלאכותיים המשלבים רקמה ביולוגית ורקמה מלאכותית, ואשר הוקמה ב-2019. החברה, שהגישה טיוטת תשקיף, נמצאת בשלב ראשוני של פעילותה, והיא מפתחת את המוצרים הביוניים ממעבדתו של פרופ' טל דביר מאוניברסיטת תל אביב, אשר משמש גם כסמנכ"ל המדע של החברה.

רואי החשבון של מטריסלף מציינים כי קיימים ספקות משמעותיים בדבר יכולתה להמשיך להתקיים כ'עסק חי'.

דביר זכה לכותרות לפני מספר שנים כאשר במעבדתו פותחה רקמת לב המשלבת בין איבר שהוצמח מתאים אנושיים יחד עם רכיבים מלאכותיים, כולל רכיב אלקטרוני. מטריסל הוקמה כדי לפתח את הטכנולוגיות מן המעבדה של דביר, והיא אומנם לא מתמקדת בינתיים בלב תחליפי, אולם המוצרים שלה מבוססים על אותה הפלטפורמה הטכנולוגית של שילוב בין רקמה ביולוגית למלאכותית.

בטיוטת התשקיף נכתב כי בסבב גיוס שנערך בנובמבר 2020, גייסה החברה הון לפי שווי של 8 מיליון דולר, "המשקף הנחה של כ-25% על מחיר אפקטיבי של מניה מוצעת בתשקיף זה", ומכאן ניתן להסיק כי היא מכוונת לגייס לפי שווי של קרוב ל-11 מיליון דולר לפני הכסף (כ-35 מיליון שקל). מסעיף ייעוד תמורת ההנפקה ניתן לראות כי הכוונה היא לגייס כ-26 מיליון שקל, שיביאו את החברה, על פי התוכנית, עד סוף שלב הניסויים בבעלי חיים בסוף 2023. את ההנפקה מובילה רוסאריו חיתום.

תאים ממקור עצמי

כפי שמרמז שמה, Matricelf פיתחה מטריצה (חומר מלאכותי שעליו בונים את האיבר) לגידול של תאים ממקור עצמי, לשם פיתוחם לאיברים להשתלה. הייעוד של החברה הוא כאמור שילוב רקמות מלאכותיות בתוך האיברים הביולוגיים. המוצר הראשון נועד לטיפול בפגיעות חוט שדרה, אשר משאירות את המטופל משותק - שיתוק פראפלגי (מהמותניים ומטה) או קוואדרפלגי (מהצוואר ומטה).

החברה מפתחת רקמת תאי עצב שעשויה, אם הפיתוח יצליח, להחזיר חלק מן התפקוד לחוט השדרה. הערכת החברה היא כי טכנולוגיות קודמות בתחום לא צלחו משום שהגוף התנגד להן, ואילו תאים ממקור עצמי יכולים לשנות את המצב.

למרות שמדובר במוצר מושתל מסובך ומורכב, העובדה כי הוא מוצר ממקור עצמי מקילה מעט את המסלול הרגולטורי. החברה ממוקדת בעיקר במוצר זה, אולם הטכנולוגיה שלה מתאימה לפיתוח של רקמות נוספות, ואחד מהמוצרים הנוספים שבצנרת שלה הוא זריקה של רקמת תאים שיכולה, על פי החברה, לשקם את רקמת הלב. הטכנולוגיה שפיתחה החברה מאפשרת לה גם לייצר מטריצות תאים שישתלבו במוצרים של חברות נוספות.

מנכ"ל החברה הוא ד"ר אסף טוקר, רופא ילדים ששימש בעבר כסמנכ"ל בית החולים שניידר, וכיהן בתפקידים שונים בעולם הביומד, ביניהם מנכ"ל חברת AGAM, שפיתחה רקמת קולגן המופקת ממדוזות, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של חברת ההשקעות קפיטל פוינט וגם יזם, וכן ניהל חברה בתחום הטכנולוגיה לתיירות בשם SeeVoov.

ניסתה להגיע לנאסד"ק

אלון סיני, סמנכ"ל התפעול של החברה והמייסד שלה, הוא גם בעל השליטה, המחזיק 77% מהחברה לפני הדילול הצפוי בהנפקה, ובידי טל דביר 9% מההון. סיני היה סגן אלוף בחיל הרפואה בצה"ל, וניהל חברה קטנה בתחום טכנולוגיות הלייזר. יו"ר החברה הוא דורון בירגר, בעבר מנכ"ל אלרון ויו"ר גיוון אימג'ינג, והיום יו"ר של מספר חברות בורסאיות.

דורון בירגר, יו"ר מטריסלף / צילום: תמר מצפי
 דורון בירגר, יו"ר מטריסלף / צילום: תמר מצפי

מטריסלף גייסה עד היום כ-10 מיליון שקל, מהם כ-5 מיליון שקל בהשקעות וסכום דומה  בהלוואות המירות, שיומרו למניות החברה עם ההנפקה. נוסף על כך חתמה על הסכמי ייעוץ שיעניק ליועציה כ-18.8% מהון המניות של החברה, אם תנפיק בהצלחה.

מיטרסלף ביקשה בעבר להתמזג לחברת מעטפת בנאסד"ק, אולם הגורם שתיווך את המיזוג לא הצליח לגייס לחברה הנסחרת סכום של 1 מיליון דולר, שהוגדר כשלב הראשון של ההסכם, והתוכנית נזנחה, למרות שהתחום היה לוהט בנאסד"ק. מיזוג זה היה אמור להתבצע לפי שווי של 15 מיליון דולר, וזה גם הסכום שננקב בהערכת שווי שצורפה לטיוטת תשקיף שפרסמה בת"א.

מטריסלף

הוקמה ב-2019 ופועלת בתחום איברים מלאכותיים מתאי גזע ● המייסדים הם ד"ר אלון סיני ופרופ' טל דביר ● המנכ"ל הוא ד"ר אסף טוקר וכיו"ר מכהן דורון בירגר ● פעילות החברה נמצאת בשלב פיתוח המוצר ● בעלי המניות העיקריים הם אלון סיני (77%) וטל דביר (9%) ● עד היום היא גייסה כ-10 מיליון שקל, מהם 5 מיליון שקל בהלוואות המירות