המחדל בשער הכניסה לישראל חוזר? התיירים בדרך, אבל אין מי שיבדוק אותם

בחצות ה-22 במאי תפסיק את פעילותה החברה המפעילה את מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג, ועדיין לא הוחלט מי יחליף אותה • במשרד הבריאות מעוניינים לקיים מכרז, ועשויים להיקלע לקרב משפטי • בינתיים לא ברור איך פיילוט התיירות יצא לדרך וכמה כל בדיקה תעלה

עמדות בדיקת קורונה של אומגה ורמב"ם בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
עמדות בדיקת קורונה של אומגה ורמב"ם בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

נתב"ג אמור להיפתח בעוד שלושה שבועות לתיירים מחוסנים, אלא שקיים ספק לגבי האופן שבו זה יוכל לקרות. הסיבה: קרב סביב הפעלת מערך הבדיקות בכניסה לישראל. בנוסף, בכל הנוגע לבדיקות היוצאות, עם פסילת המכרז והחלפת הזכיין - הנוסעים ישלמו יותר עבור כל בדיקה.

כדי להבין את הסוגיה, צריך לחזור קצת לאחור. לאחר פרוץ משבר הקורונה והביקורת הרבה על כניסת נדבקים, רשות שדות התעופה הוציאה באוגוסט מכרז להפעלת מערך בדיקות קורונה בשער הכניסה לישראל. מי שזכתה היא חברה בשם אומגה שפועלת בשיתוף פעולה עם בית החולים רמב"ם. אומגה "שברה את השוק", עם מחיר שנמוך פי 3 מהמחיר של החברה הבאה אחריה - 45 שקל לבדיקה רגילה (תוצאות עד 14 שעות) ו-135 שקל לבדיקה מהירה (תוצאות תוך 4 שעות).

אלא שהחברה שהגיעה למקום השני, פנגיה, עתרה נגד הזכייה, ובינואר האחרון בג"ץ אכן קבע כי נפל פגם בזכייה. כעת, פנגיה תידרש להקים מערך הכולל עמדות בדיקות ומעבדות לפענוח הדגימות ואומגה תקפל את המערך שהיא הקימה. החלפת הזכיינים תתרחש באופן שייצר רצף תפקודי אל מול הנוסעים. בנוסף, המחיר צפוי לזנק והוא עשוי להגיע לכ-149 שקל לבדיקה רגילה.

המאבק על מסלול הנכנסים לישראל

פיילוט התיירות הנכנסת יחל ב-23 במאי. מדובר בכ-30 קבוצות מאורגנות שימנו כ-600 תיירים מחוסנים. כיום נכנסים לנתב"ג כ-5,000 נוסעים ביום, מספר שצפוי להכפיל את עצמו בחודש יוני וביולי אף להגיע לכ-15 אלף נוחתים ביום.  

התקווה היא שהפיילוט יסתיים באופן מוצלח ויאפשר הכנסת תיירים נוספים במנגנון מפוקח. אומגה כאמור כבר קיבלה הודעה כי לא תמשיך להפעיל את מערך הבדיקות לנכנסים כולל מערך הבדיקות הסרולוגי (בדיקות דם לרמת הנוגדנים) בחצות ה-22 במאי וכי ייערך תיחור בין מועמדות אחרות. על השירות שהעניקה מה-24 במרץ ועד ה-22 במאי תשלם המדינה לאומגה כ-43 מיליון שקל.

מי יבדוק את הנוסעים הנכנסים אחרי שאומגה תעזוב? פה הסוגיה מסתעפת: בשעה שמשרד הבריאות מתכנן לבחון ספקים משלו, בפנגיה, הזוכה העדכנית במכרז, מתעקשים בתוקף כי הזכייה במכרז משמעה ביצוע בדיקות לנוסעים היוצאים והנכנסים. מדובר במערך שמהווה נתח גדול מזה של היוצאים משום שהוא גורף את כלל הנוסעים בשעה שקיימות אלטרנטיבות לביצוע בדיקות לפני המראה מישראל (מכונים פרטיים וכדומה).

במכתב ששיגר בא-כוחה של פנגיה, עו"ד ערן בצלאל, שותף במשרד ש.הורביץ' ושות', למנכ"ל וליועמ"ש משרד הבריאות הוא מבהיר כי על משרד הבריאות לחזור בו מכוונתו לבחון ספקים אחרים. טענת בצלאל היא שבמקרה שמשרד הבריאות יצא בהליך מכרזי לבדיקות קורונה לנוסעים הנכנסים, מדובר בניגוד מוחלט למכרז שבו זכתה פנגיה "ובניגוד מוחלט למושכלות יסוד בדיני המכרזים ולכללי מינהל תקין".

לטענתו, בשעה שפנגיה נערכת להקים מערך לנוסעים נכנסים ויוצאים, משרד הבריאות מתכוון להתקשר עם ספקים מטעמו בניגוד למכרז שבו היא זכתה. למעשה, נטען כי התנהלות משרד הבריאות מרוקנת את המכרז מתוכן. פנגיה דורשת כי משרד הבריאות יכריז בתוך שלושה ימי עבודה על הסרת הכוונה לצאת בהליך מכרזי חדש ועל ביטול הכוונה לבצע הליך תיחור לתקופת הביניים כאשר החברה שומרת לעצמה את החוק למיצוי ההליכים על פי דין.

עו"ד בצלאל אמר לגלובס כי "ועדת המכרזים העליונה של רשות שדות התעופה החליטה ביום 27.4.2021 על זכיית פנגיה במכרז לקבלת הרשאה להקמה, לניהול והפעלה של מערך לביצוע בדיקות קורונה לנוסעים נכנסים לנתב"ג וליוצאים ממנו. זכייה זו מגיעה שלושה חודשים לאחר פסק דינו של בית המשפט העליון, שהורה על פסילת המפעילה הנוכחית - אומגה, עקב אי עמידתה בתנאי הסף. פנגיה השקיעה ומשקיעה משאבים עצומים, בין היתר, באמצעות קבלן המשנה מטעמה, פרונטו, על מנת להשלים את הקמת מערך ההפעלה וניהול הבדיקות, סמוך לנתב"ג, בתוך שבועות ספורים".

הסבך הזה משפיע כצפוי על הצרכנים - ראשית, מחיר הבדיקה לנוסעים היוצאים יזנק - אם המחיר של פנגיה יישאר כפי שהוא הוצע במכרז הרי שמדובר ב-149 שקל לבדיקה במקום כ-45 שקל כיום.

אם לא די בכך ככל שעולה תנועת הנוסעים גובר הסיכוי שהנוסעים יחויבו לשלם גם על בדיקות הקורונה שנעשות לאחר הנחיתה. משרד הבריאות אישר בפני גלובס כי נבחנת אפשרות כזו.

בצלאל התייחס לסוגיית המחיר באומרו: "זכייתה של פנגיה במכרז היא לפי 149 שקל לבדיקה רגילה. מיד לאחר זכייתה, פנגיה החלה לקיים דין ודברים עם הרשות, על מנת להבטיח כי קהל הנוסעים יצא נשכר, ויקבל שירות איכותי ואמין, במחיר אטרקטיבי (ההערכה היא, כי מחיר הבדיקה הסופי יהיה דו ספרתי)".

עו"ד ערן בצלאל / צילום: מושיק ברין
 עו"ד ערן בצלאל / צילום: מושיק ברין

בצלאל אף ציין כי פנגיה תוכל לעמוד בלוח הזמן הצפוף שנוצר. "פנגיה נערכת לבצע את מלוא הבדיקות, כפי שהוגדרו במסמכי המכרז, ובתוכנית התפעולית המדויקת שהוגדרה בו, כלומר מסלול בדיקות של 'נוסעים נכנסים' וכן מסלול של 'נוסעים יוצאים'. כך נוסחו מסמכי המכרז, כך נוסח ההסכם, וכך תומחרה הצעת פנגיה. במהלך הימים האחרונים, פנגיה נדהמה לשמוע על 'כוונת' משרד הבריאות לצאת בהליך מכרזי לגבי קבלת שירותים של בדיקות נוסעים נכנסים בשדה, ולא פחות נדהמה לשמוע על 'כוונת' המשרד לפעול בתקופת הביניים עד לבחירת זוכה בהליך שכזה ב'פטור ממכרז', באמצעות ספקים מטעמה, ולא באמצעות מי שזכה כדת וכדין במכרז הייעודי לכך. תמוה מאד. פנגיה לא תשלים עם מהלך שכזה, ככל שיצא לפועל, ותפעל למיצוי זכויותיה, באמצעות פניה לערכאות שיפוטיות".

תגובת משרד הבריאות: "משרד הבריאות בוחן חלופות למתן השירות לבדיקות PCR לנכנסים לנתב"ג ונערך בהתאם". לשאלות נוספות שהועברו לתגובה לא הועברה התייחסות לרבות בנוגע למכתב האמור.

תגובת רש"ת: "אנו ממתינים להחלטת משרד הבריאות ונפעל על פיה".

מאומגה העדיפו שלא להגיב לידיעה.