מתחדש המו"מ בין ישראל ללבנון בנוגע למחלוקת על הגבול הימי

המשלחת הישראלית לשיחות תיפגש עם המשלחת הלבנונית בבסיס יוניפי"ל בנקורה, בתוך שטח לבנון • המפגש יתקיים בהשתתפות המתווך האמריקאי ג'ון דרושר • לבנון זקוקה לפתרון המחלוקת כדי להתחיל בחיפושים אחר שדות גז משלה

המשלחת למשא-ומתן עם לבנון ושר האנרגיה יובל שטייניץ / צילום: משרד האנרגיה
המשלחת למשא-ומתן עם לבנון ושר האנרגיה יובל שטייניץ / צילום: משרד האנרגיה

מתחדש המשא-ומתן בין ישראל ללבנון בנוגע למחלוקת על הגבול הימי בין המדינות. המשלחת הישראלית לשיחות תיפגש עם המשלחת הלבנונית בבסיס יוניפי"ל בנקורה, בתוך שטח לבנון. המפגש יתקיים בהשתתפות המתווך האמריקאי ג'ון דרושר.

כפי שפרסמנו בגלובס, האמריקאים הם שיזמו את חידוש המשא-ומתן בפנייה ישירה לנשיא לבנון מישל עאון. זה הסכים לחידוש השיחות ודחה את הניסיון של שרים בממשלת המעבר לאשר צו החלת ריבונות על שטח מים כלכליים גדול אף יותר מזה שבמחלוקת.

בראש המשלחת שמינה שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ עומד מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי. בנוסף כוללת המשלחת את ראובן עזר, יועץ מדיני לראש הממשלה; אלון בר, ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ; תא"ל ד"ר אורן סתר, ראש החטיבה האסטרטגית בצה"ל; עו"ד מור חלוץ, ראש מטה השר; עמית הוימן, מנהל מחלקת משפט בינלאומי במשרד החוץ; אביב איאש, יועצו המדיני של השר שטייניץ, וד"ר חיים סרברו, מומחה בינלאומי לגבולות, אשר שימש בעבר כמנכ"ל המרכז למיפוי ישראל. השר שטייניץ נפגש עם חברי המשלחת להתייעצות ותדרוך.

בצד הלבנוני נשמעו דרישות להחליף את ההרכב שכלל קצינים מהצבא ולהחליפם במומחים אזרחיים לתחום.

לבנון זקוקה לפתרון המחלוקת כדי להתחיל בחיפושים אחר שדות גז משלה, מהלך שאמור לסייע במשבר הכלכלי החמור שבו היא נמצאת. מנגד חיזבאללה מציב מכשולים בפני המשא-ומתן, והחשש בלבנון הוא כי הארגון יטרפד את המשא-ומתן.

ממשרד האנרגיה נמסר כי מטרת המפגשים היא לבחון את האפשרות להגיע להסכם על קביעת הגבול הימי בין המדינות ולמצוא פתרון שיאפשר את פיתוח משאבי הטבע באזור לרווחת תושבי האזור.