סולאראדג' עקפה את תחזית ההכנסות ופספסה בשורה התחתונה

תחזית החברה לרבעון השני היא להכנסות של 445-465 מיליון דולר (לעומת 332 מיליון דולר ברבעון המקביל ותחזית האנליסטים שהייתה לכ-447 מיליון דולר), עם רווחיות גולמית של 32%-34%

רונן פייר, סמנכ"ל כספים סולאראדג / צילום: יח"צ
רונן פייר, סמנכ"ל כספים סולאראדג / צילום: יח"צ

רבעון ראשון מעורב בדוחות חברת הטכנולוגיה סולאראדג': החברה עקפה משמעותית את תחזיות האנליסטים וגם את התחזית שמסרה בעצמה בכל הקשור להכנסות, הציגה שיעורי רווחיות גולמית יוצאי דופן וגבוהים מהתחזית שמסרה בעבר, אך פספסה בסנט אחד את תחזית הרווח הנקי למניה של האנליסטים - ומנייתה הגיבה בירידה במסחר המאוחר בוול סטריט ביום שני. התחזית שהחברה מספקת לרבעון השני גבוהה מתחזית האנליסטים לרבעון זה בהכנסות, אם כי שיעורי הרווחיות הגולמית צפויים להתייצב חזרה על רמות סטנדרטיות יותר.

סולאראדג' , המנוהלת על-ידי צבי לנדו, מספקת מערכות לניטור ואופטימיזציה של אנרגיה סולארית, ופועלת גם בתחומים משיקים שקשורים לתחום אגירת האנרגיה. הרבעון הראשון הסתיים עם הכנסות של כ-406 מיליון דולר, ירידה של 6% ביחס לרבעון המקביל ועלייה של 13.2% מהרבעון הקודם, כשמתוך זה ההכנסות מתחום הסולאר היו כ-376 מיליון דולר, ירידה של 7.7% מהרבעון המקביל וצמיחה של 15.1% מהרבעון הקודם. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווח הנקי הסתכם ב-30.1 מיליון דולר לעומת 42.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, בעיקר התגמול ההוני לעובדים, הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם ב-55.5 מיליון דולר, עלייה של 9.5% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי למניה היה 98 סנט, כאמור סנט אחד פחות מתחזיות האנליסטים. שיעור הרווח הגולמי Non-GAAP היה 36.5%, בעוד שבחברה ציפו ל-34%-36%, ושיעור הרווח הגולמי של התחום הסולארי היה 39.7%, לעומת התחזית שהייתה ל-36%-38%.

"עקפנו את התחזיות גם בהכנסות וגם בשיעור הרווח הגולמי. פספסנו בסנט אחד את תחזית הרווח הנקי למניה של האנליסטים בגלל עניין חשבונאי של הלוואות בין חברות בקבוצה", מסביר סמנכ"ל הכספים רונן פייר. לדבריו, ברבעון הראשון היו מספר גורמים ששיחקו לטובת החברה והגדילו את הרווחיות הגולמית: "בשוק ההתקנות הביתיות של מערכות סולאריות הרווחיות גבוהה יותר מהשוק המסחרי, והרבעון היה מוטה לתחום הביתי. בארה"ב הרווחיות גבוהה יותר מאירופה, וגם שער היורו עבד לטובתנו ברבעון. עניין נוסף היה שמכרנו בארה"ב יותר מוצרים מייצור לא סיני, שהמכס עליהם יותר נמוך. בסך הכול, היעד שלנו לרווחיות הגולמית בסולאר הוא 36% והיינו ב-39.7%, וזה משך כלפי מעלה את הרווחיות הגולמית כולה. ברבעון השני, הדברים יחזור למצב יותר מצופה".

התחזית לרבעון השני היא להכנסות של 445-465 מיליון דולר (לעומת 332 מיליון דולר ברבעון המקביל ותחזית האנליסטים שהייתה לכ-447 מיליון דולר), עם רווחיות גולמית של 32%-34%. התחום הסולארי יתרום 405-420 מיליון דולר להכנסות עם רווחיות גולמית של 36%-38%.

בשבוע שעבר, המתחרה של סולאראדג', אנפייז, פרסמה דוחות בשבוע שעבר ומנייתה צנחה ב-20% מאז, לאחר שהחברה הדגישה את הנושא שמעסיק היום לא מעט חברות ברחבי העולם: המחסור ברכיבים; בעוד שבאנפייז המחסור פוגע באספקה ללקוחות, בסולאראדג' נראה שהחברה מתמודדת טוב יותר עם המצב. לדברי פייר, "בגלל המחסור ברכיבים, אנחנו משלמים יותר כדי לקבל אותם בזמן לייצור. לפעמים צריך להטיס אותם. מחירי התובלה הימית עלו כמעט פי 2, ויש לנו בכל רגע נתון 1,000 מכולות בים, ואגב כשנתקעה הספינה בתעלת סואץ היו לנו באזור 100 מכולות בדרך ללקוחות. למרות העלייה במחירי התובלה והמחסור ברכיבים, הרבעון הראשון היה מצוין ותחזית הרווחיות לרבעון השני גבוהה מהיעד ארוך הטווח שלנו".

הסיבה לכך שהחברה מתמודדת עם הנושא היטב, לדברי פייר, היא כי "חווינו בעבר כמה סייקלים של מחסור ברכיבים. אנחנו מאוד מעורבים בייצור של קבלנים שלנו, משתדלים לאזן אם לאחד חסר ולשני יש, האנשים שלנו עובדים צמוד לקבלנים בנושא הרכש. זה נותן לנו אינסייט טוב ואנחנו יכולים להתכונן יותר מהר. יש לנו 'רקמת צלקת' מרבעונים אחרים - מלאי ביטחון גבוהים. אנחנו מחזיקים מלאי למספר חודשים וזה משחק לטובתנו כרגע, דבר שגם מתפרש כחיובי בשוק ההון".

מה ההערכות שלכם בנוגע למחסור העולמי?

"אנחנו לא חושבים שזה ייפתר כל כך מהר, וחושבים שהאופטימיות שזה ייפתר תוך רבעון-שניים אינה במקום. אנחנו נערכים, מתואמים עם הספקים של קבלני המשנה, וכמו שבנושא החיסונים דובר על להרים טלפון בשלוש בלילה, גם אנחנו יודעים לעשות את זה לספקים, עם הבטחה שנהיה איתם גם כשהגלגל יתהפך וגם נוכל לספוג קצת איחורים".

המחסור ברכיבים קשור לעובדה שהתזרים מפעילות שוטפת התכווץ ברבעון ב-77.6% ל-24 מיליון דולר?

"גם, כי הגדלנו מלאים בתחום חומרי הגלם, וגם בגלל עונתי בתוך הרבעון - ינואר-פברואר חלשים בשל החורף ובמרץ יש גידול במכירות, וחלק מהגבייה משתבשת ועוברת לרבעון הבא".

רואים כבר שינוי בארה"ב מאז חילופי הממשל?

"כן ולא. הטבת המס להתקנות סולאריות הוארכה, אבל זה כנראה היה קורה בכל מקרה. מה שמעניין זו התוכנית של ביידן להשקעת 2 טריליון דולר בתשתיות, שכוללת יעדים מאוד שאפתניים להפחתת גזי חממה, כמו שגם הוצגו בוועידת האקלים. כשהתוכנית תעבור, זה ייטיב איתנו".

סולאראדג' סיכמה את הרבעון עם 1.16 מיליארד דולר במזומנים והשקעות לעומת חוב של כ-636 מיליון דולר (רובו לטווח ארוך) למחזיקי האג"ח להמרה שלה. שווי השוק של החברה בנאסד"ק הוא 13.5 מיליארד דולר לאחר ירידה של 29% מהשיא אליו טיפסה המניה בתחילת השנה, ועלייה של 1,345% מאז ההנפקה ב-2015.