מייסד צפון קוריאה קים איל סונג כתב ספר זיכרונות אך לדרום קוריאנים אסור לקרוא אותו

חנויות הספרים עצרו את המכירות והמשטרה חוקרת את ההוצאה לאור שהדפיסה את הספר

חגיגות יום הולדתו ה-109 של מייסד המדינה קים איל סונג בפיונגיאנג, צפון קוריאה / צילום: Reuters
חגיגות יום הולדתו ה-109 של מייסד המדינה קים איל סונג בפיונגיאנג, צפון קוריאה / צילום: Reuters

חנויות ספרים בדרום קוריאה הפסיקו למכור את ספר הזיכרונות של האב המייסד של צפון קוריאה, והמשטרה המקומית חוקרת את הפצתו בדרום קוריאה, בסדרה האחרונה של שערוריות הקשורות לחופש הביטוי ולשלטונו של קים.

ב־1 באפריל, מו"ל דרום קוריאני קטן הציע לרכישה את כל שמונה הכרכים של "עם המאה" מאת קים איל סונג, שפורסם לראשונה בצפון קוריאה בשנת 1992 ומאז נעשה זמין גם במדינות אחרות.

למעט יוצאי דופן בודדים, דרום קוריאה מגדירה חומרים כמו הזיכרונות של קים איל סונג כלא חוקיים במסגרת חוק ביטחון לאומי המגביל הפצה בדרום של תעמולה שמפיקה פיונגיאנג. הפרסום האחרון היה המקרה הראשון בו אזרחים רגילים במדינה יכלו להשיג טקסטים שכתב קים איל סונג.

ב־2016, פרופסור במכללה בדרום קוריאה נידון למאסר על תנאי בגלל שביקש מתלמידיו לכתוב חיבור על ספר הזיכרונות של קים איל סונג לאחר שחילק לתלמידים קטעים מצולמים מהספר. ב־2011, בית הדין העליון במדינה אמר מפורשות שהאוטוביוגרפיה של קים אינה חוקית לפי חוקי דרום קוריאה. ב־1994, נעצר בית דפוס של הוצאה לאור בגלל ניסיון להדפיס עותקים מהספר, המפרט את שנותיו הראשונות של קים.

החברה האחרונה שמוציאה את זיכרונותיו של קים היא Minjok Sarang Bang, ששמה מיתרגם בערך ל"בית ההוצאה לאור אהבה לעם". המשטרה בודקת איך ולמה החליט בית ההוצאה לפרסם את הטקסט, כך נמסר מסוכנות הידיעות יונהאפ. ניסיונות רבים לקבל תגובה מהמוציא לאור ומהמשטרה נכשלו.

ביום שני, כלי תקשורת תעמולתי של הצפון העביר ביקורת על הדרום לגבי הצנזורה. "המהלכים לעצור את הפרסום אינם כשרים", כך נכתב באתר Uriminzokkiri, אתר ממשלתי של פיונגיאנג המשדר תעמולה המיועדת לקהל דרום קוריאני.

ממשלתו של נשיא דרום קוריאה מון ג'יי אין הייתה נתונה לביקורת בידי ארגוני זכויות אדם, מחוקקים מהאופוזיציה ועריקים מצפון קוריאה על כך שהיא נותנת עדיפות לדיפלומטיה עם הצפון על חשבון חופש הביטוי.

בשנה שעברה כוננה דרום קוריאה חוק האוסר על קבוצות לשלוח חומרים המבקרים את ממשל קים ג'ונג און לתוך דרום קוריאה, אלא אם הממשלה נותנת לכך רשות. מחוקקים שניסחו את החוק טענו שהפלאיירים הנשלחים מהדרום לצפון עלולים לגרום לצפון לתקוף את הדרום.

מי שמפר את החוק צפוי למאסר של עד שלוש שנים או קנס של עד 30 מיליון וון קוריאני, המקבילים ל־27 אלף דולר בערך.

החוק נכנס לתוקפו במרץ. הוא נחקק בעקבות מחאות התקשורת המדינתית של הצפון, כולל דברים שאמרה אחותו של קים, קים יו ג'ונג, ביולי, אז דרשה שהדרום יחסום את משלוח הפלאיירים התעמולתיים.

אבל משלוח הפלאיירים לא נפסק. בשבוע שעבר, קבוצת פעילים מהדרום הפרו את החוק החדש ושיגרו לצפון 500 אלף חוברות המגנות את המשטר ואת הנשיא קים ג'ונג און. הפעילים הביעו התנגדות לחוק החדש בדרום קוריאה ואמרו שהוא חותר תחת חופש הביטוי וזכותם של אזרחי צפון קוריאה לקבל מידע מבחוץ. ביום ראשון, כינתה קים את הפעולה פרובוקציה בלתי נסבלת. את מי ששלחו את החבורות הגדירה כ"פסולת אנושית".

התקשורת המדינתית של דרום קוריאה החלה לדווח שהביוגרפיה של קים איל סונג זמינה בחודש שעבר. בתגובה לכתבות, מפלגת האופוזיציה השמרנית העיקרית הביעה תמיכה בהסרת המגבלות המקומיות על פרסום חומרי תעמולה של הצפון, כולל האוטוביוגרפיה של קים איל סונג. לרוב השמרנים בדרום קוריאה קוראים לגישה קשוחה כלפי הצפון.

הציבור בדרום קוריאה בוגר מספיק להבדיל בין עובדות לבדיות, אמר דובר של מפלגת האופוזיציה. "האוטוביוגרפיה היא יצירה דמיונית, לא יותר ולא פחות", אמר. "בואו נותיר לאנשים להחליט במה מדובר".