החשכ"ל: ניתן להאריך החזר הלוואות בערבות המדינה ל-10 שנים

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטבנרג, הודיע לבנקים על מתן אפשרות להעניק הקלות בתנאי ההלוואות בקרן ההלוואות בערבות מדינה להתמודדות עם משבר הקורונה • בין היתר הודיע על אפשרות להאריך את החזר ההלוואות לתקופה של 10 שנים, במקום 5 שנים עד כה

החשב הכללי יהלי רוטנברג / צילום: דוברות משרד האוצר
החשב הכללי יהלי רוטנברג / צילום: דוברות משרד האוצר

במטרה להעניק סיוע תזרימי נוסף לעסקים, פרסם אמש (ב') החשב הכללי יהלי רוטנברג הודעה לבנקים במסגרתה הודיע על מתן אפשרות להארכה של תקופת החזר הלוואה בערבות המדינה, וחידד את ההוראות בדבר מתן תקופת "גרייס" נוספת.

במסגרת ההודעה ניתנה לגופים המממנים האפשרות להאריך את תקופת החזר האשראי של ההלוואות שניתנו לעסקים קטנים ובינוניים במסגרת הקרן להתמודדות עם משבר הקורונה, לתקופה כוללת של עד 10 שנים (במקום 5 שנים עד כה).

בנוסף, תיזכר החשב הכללי את הבנקים והגופים החוץ בנקאיים כי עומדת להם האפשרות לאשר תקופת גרייס נוספת על החזר הקרן בהלוואה לתקופה של עד 12 חודשים.

עד היום הועמדו הלוואות בסך של 25 מיליארד שקל במסגרת קרנות ההלוואות בערבות מדינה להתמודדות עם משבר הקורונה. לפי אתר משרד האוצר, ממרץ 2020 ועד ינואר השנה אושרו 62,800 הלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים בסכום כולל של 21.8 מיליארד שקל, מתוך 107,750 בקשות שהוגשו.

בכל הנוגע לקרן ההלוואות לעסקים גדולים, אושרו 45 הלוואות בערבות מדינה בסכום כולל של 1.7 מיליארד שקל מתוך 67 בקשות שהוגשו. נתונים אלה כאמור אינם מעודכנים וכעת עומד סכום סך ההלאוות שניטלו על 25 מיליארד שקל.

אחד הנתונים שמטרידים את בעלי העסקים הם, כי מרבית ההלוואות ניטלו על ידם בראשית משבר הקורונה, במהלך 2020, בעיקר במרץ ואפריל ולכן החל מהחודש יאלצו בעלי עסקים רבים להחזיר כל שנה סך כולל של כ-6 מיליארד שקל.

לרבים מהם אין עדיין אפשרות להחזיר את הכספים - הם עדיין מפצים על הבור הכלכלי שנקלעו אליו בתקופת המשבר והסגרים וחלקם עלולים לקרוס במידה והבנקים יתעקשו על החזר ההלוואות במועד, ולא יעניקו להם תקופת "גרייס" נוספת.

בהודעה על הנחיות החשכ"ל נמסר, כי "ההקלות האחרונות בקרן ניתנו במטרה לתת סיוע נוסף לעסקים הזקוקים להקלה תזרימית על מנת שיוכלו להתאושש ולהחזיר את הפעילות העסקית לסדרה".