חברת הסייבר White-Hat נמכרה לענקית הטרנספורמציה הדיגיטלית EPAM בעשרות מיליוני דולרים

היקף העסקה לא נמסר אך הוא מוערך בכ-50 מיליון דולר במזומן ומניות • בעל המניות היחיד בחברה המייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות שרון נימירובסקי, והמנכ"ל עופר לוינגר, יוסיפו להוביל את החברה שתישאר בישראל

עופר לוינגר, מנכ"ל White-Hat / צילום: Digital Drug
עופר לוינגר, מנכ"ל White-Hat / צילום: Digital Drug

חברת הגנת הסייבר White-Hat (ווייטהאט) מתל אביב הודיעה על מכירתה לענקית הטרנספורמציה הדיגיטלית EPAM. סכום הרכישה לא נמסר אולם הוא מוערך בכ-50 מיליון דולר. העסקה היא במזומן ובמניות, כאשר בעל המניות היחיד בחברה הוא מייסדה שרון נימירובסקי, שיוסיף ויוביל אותה לצד המנכ"ל עופר לוינגר. העסקה מגיעה לאחר חודשים ארוכים שבהן נפוצו שמועות על כך שהיא עומדת למכירה, במהלכן היא ניהלה מושא ומתן עם יותר מגורם אחד.

ווייטהאט, שאנשיה היו מעורבים בטיפול בכמה ממשברי הסייבר המתוקשרים והחמורים שאירעו בישראל בשנים האחרונות, הוקמה ב-2013 על יד נימירובסקי והיא מעסיקה כיום כ-65 עובדים במרכז תל אביב. בעקבות הרכישה היא צפויה להתרחב באופן משמעותי. לפני שהקים את ווייטהאט, שימש סמנ"כל טכנולוגיות של בית החולים אסף הרופא וכיועץ אבטחת מידע בחברת אבנת. הוא שירת שש שנים בצבא כקצין מדור משגרים בחיל חימוש ועסק בפיתוח אמל"ח. עד 2019 שימש נימירובסקי מנכ"ל החברה, ולאחר מכן פינה את התפקיד לטובת לוינגר, שהגיע לווייטהאט לאחר שנתיים בתפקיד מנהל המו"פ בחטיבת האנטרפרייז של NICE. במקביל עבר נימירובסקי לאייש את כסא היו"ר.

שרון נימירובסקי / צילום: נדב כהן
 שרון נימירובסקי / צילום: נדב כהן

החברה הרוכשת EPAM נוסדה ב-1993 בבלרוס. החברה, שמושבה כיום בניוטון, פנסילבניה בארה"ב, מעסיקה כ-41 אלף עובדים ב-35 מדינות והיא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 25 מיליארד דולר. החברה מבצעת פרויקטים של טרנספורמציה דיגיטלית ברחבי העולם כולל אצל ענקיות טכנולוגיה דוגמת גוגל, פייסבוק או ענקית הגיימינג Epic Games. במסגרת הפרויקטים שהיא מנהלת עבור הלקוחות היא עוסקת בכל ההיבטים של התהליך, כולל מתולוגיה, אפיון, ביצוע ותחזוקה, ולשם כך היא פיתחה פלטפורמות טכנולוגיות ייעודיות שיסייעו לה בכך.

כמו EPAM, גם ווייטהאט היא חברה שמעניקה שירותים טכנולוגיים לחברות אחרות, ובנוסף גם מפתחת טכנולוגיות לשימוש עצמי, שלא מוצעות כמוצר, כל אחת בתחומה.

השירותים של ווייטהאט החברה כוללים את מערכת Eye of the Enemy אשר מטייבת את מערכות ההגנה של הארגון ובדיקת כשירותם כנגד אירועי אמת, שרותי איתור איומים (Threat Hunting), מודיעין סייבר, מרכז תפעול (SOC), התקפות מתקדמות (APT) ובדיקות חדירה (PT).

בעקבות הרכישה אמר סאם רימן, CISO וראש חטיבת הסייבר ב-EPAM כי "הניסיון המקצועי, המתודולוגיות והצוות של ווייטהאט יסייעו ללקוחותינו להוסיף יכולות הגנת סייבר ליישומים שלהם, וזאת במהירות ובגמישות הדרושות בסביבת ענן, במטרה להגיע לארכיטקטורת Zero Trust מלאה". לדבריו, "הגדלנו את השקעותינו בתחום הסייבר מכיוון שנושא האבטחה חייב להיות נרחב ומשמעותי בדיוק כמו הענן".

בשיחה עם "גלובס" הסביר לוינגר את ההיגיון העסקי מאחורי הרכישה. לדבריו, ל-EPAM כבר קיימת פעילות סייבר בהיקף של מאות עובדים, והיא היתה זקוקה למומחיות ישראלית, בדגש על ידע וניסיון בסייבר. לדברי לוינגר, "כיום הם עוסקים בידוע, במוכר ובסטנדרטי, בעיקר בעולם הקלאסי של הסייבר ההגנתי ולכן חיפשו להביא את הזווית ההתקפית שזו ההתמחות שלנו - להכיר את עולם התוקף. אלו יכולות טכניות שאין להם. בטקטיקה השוטפת הם טובים, אבל הם היו זקוקים לחיזוק ביכולת להסתכלות שונה. הם שואפים לעלות בסדרי הגודל של הפעילות ושאנחנו נהיה הפנים שלה, גם מול הלקוחות וגם מולם עצמם".

הרכישה ה-12 בשלוש שנים

EPAM מבליטה את עובדת היותה חברה בצמיחה מהירה. כך היא מציינת שמאז 2013 היא אחת מארבע חברות הטכנולוגיה היחידות שמיוצגות במדד פורבס 25 לחברות ציבוריות בצמיחה, וכן שהיא חברת ה-IT הצומחת ביותר במדד פורבס 100 לחברות בצמיחה.

ואכן מאז מרץ 2018 החברה הגבירה משמעותית את קצב הרכישות שלה. רכישת ווייטהאט היא הרכישה ה-12 שביצעה EPAM מאז מועד זה. הרכישה האחרונה של EPAM אירעה לפני כחודש כשהחברה רכשה את חברת PolSource המעסיקה 350 עובדים ומתמחה באינטגרציה של מערכות ענקית התוכנה לקשרי לקוחות סיילספורס.

עסקת ווייטהאט היא הרכישה השנייה של EPAM בישראל. בנובמבר 2019, לפני קרוב לשנתיים וחצי, רכשה החברה תמורת סכום לא ידוע את חברת נאיה טכנולוגיות (NAYA Technologies ) הישראלית, המתמחה בפרויקטים של מעבר לענן, וניהול וניתוח נתונים, יחד עם חברת הבת האמריקאית שלה NAYA Tech. באותה עת עמדה מצבת החברה על 30 אלף עובדים ושווי השוק שלה היה מעט פחות מ-10 מיליארד דולר.

בעת רכישת נאיה הסביר מייסד החברה יוני אוקון את המוטיבציה לרכישה - "זה ינער את השוק ויצור תחרות משמעותית לחברות הפרויקטים הוותיקות כמו מטריקס ו-ONE. הם רוצים אותנו כגוף שיוביל פרויקטים בינלאומיים שלהם, סוג של סיירת טכנולוגית. מעניינת אותם גם חטיבת ההדרכה כי יש להם עשרות אלפי עובדים שהם כל הזמן רוצים להכשיר".

לוינגר סיפר כי EPAM החלה את הצעדים הראשונים שלה בעולם הסייבר לפני כמה שנים, כשחברה בהסכם למיזם משותף עם חברת הסייבר Cybersecurity R&D Lab . "הם נכנסו בציר הקלאסי - ייעוץ, בדיקת מוכנות ועמידה בכל מיני סטנדרטים, אבל עם הזמן הם ניסו לפתח את התחום ולהיות חברה עם אמירה".

בתשובה לשאלה על הצורך בחבירה לגוף גדול, הסביר לוינגר כי "כל מייסד שמקים חברה רוצה לבנות אותה לאקזיט, וזה מה ששרון עשה. שנית, חיפשנו גוף שיעזור לנו כחברה לגדול משמעותית. אנחנו חיפשנו שותף שיעזור לצמוח ולצאת לעולם הגדול ולהשקיע בעולמות הפיתוח שדורשים הרבה משאבים. איזה סיכוי היה לי עד לפני כמה שבועות לדפוק על הדלת של גוגל ולהגיד להם 'אני רוצה למכור לכם סייבר', ופתאום, זה שם. זה וואו".

בתחום שירותי הסייבר, בניגוד למוצרים, ההיקפים הכספיים של העסקאות שונים, ורחוקים מההיקפים המוכרים לנו מאלה שמוכרים מעולם מוצרי הסייבר. גיוסי ההון של החברות שמפתחות מוצרים מגיעים לעשרות ומאות מיליוני דולרים והן נמכרות אף בכמה מאות מיליוני דולרים. עם זאת, מסביר לוינגר, הסכום תמורתו נמכרה החברה גבוה מזה שהיא היתה נמכרת אילו היתה חברת שירותים בלבד, וזאת בזכות העובדה שהחברה גם מפתחת טכנולוגיות. לדבריו, "ווייטהאט לא נמכרה כחברת שירותים, אחרת לא היתה נמכרת בסכום הזה. אנחנו הרבה מעבר למכפיל הרווח בעולם השירותים. בעצם אנחנו לא מוצר נטו, אבל לא רק שירותים נטו, וזה בדיוק מה קסם ל-EPAM. כחברת מוצר היינו עלולים להיות יקרים מדי עבורם, או פשוט לא מתאימים לאסטרטגיה".