הודו | ניתוח

נאחזים בקש: גל הקורונה בהודו מחזיר שמועות שווא ישנות

אימת הקורונה בהודו מקימה לתחייה תרופות שווא מהגל הראשון. ככה זה כשרק 2% מחוסנים • המשרוקית של גלובס

מתוך סרטון בפייסבוק, הודו, 21.4.21 / צילום: צילום מסך
מתוך סרטון בפייסבוק, הודו, 21.4.21 / צילום: צילום מסך

הקורונה מרימה ראש בהודו ולתושבים אין במה להיאחז. בעוד מספר המתים עלה ל-3,500 ליום, פחות מ-10% מהאוכלוסייה התחסנו פעם אחת, ורק 2% קיבלו שתי מנות. בנסיבות האלה, שמועות שווא שכולנו נתקלנו בהן עם פרוץ המגפה לפני שנה חוזרות בגלגול חדש.

חברנו גיא זהר, מגיש "מהצד השני" בכאן 11, שאוהב לחטוף לנו סיפורים טובים, סקר השבוע כמה מהידיעות הכוזבות שהתפשטו בהודו. כמה מהן מפיצות אימה, כגון סרטון שמתיימר לתעד גופות של קורבנות קורונה מוטלות ברחובות, אבל צולם למעשה באירוע דליפת גז ב-2020. אחרות מציעות נחמה, כמו ההבטחה שאם תצליחו לעצור את הנשימה ל-10 שניות רצופות תדעו שאין לכם קורונה. הפטנט הזה, שארגון הבריאות העולמי נאלץ להזהיר ממנו מזמן, היה להיט עולמי בגל הראשון. מכון פוינטר, שמרכז מאגר בינלאומי של בדיקות קורונה מרשת בודקי העובדות הבינלאומית (IFCN), מיפה את התפשטותו. הוא הופיע לראשונה בטייוואן בפברואר 2020, המשיך לדרום קוריאה, ובמרץ הגיע לאירופה, לארה"ב, לאמריקה הלטינית וגם להודו.

ארגוני בדיקת העובדות בהודו, שמנסים לעמוד בפרץ, מצאו עוד הרבה שמועות שיצאו מהנפטלין. הז'אנר הפופולרי הוא תרופות פלא. סרטון של הרופא ד"ר מאניש שארמה מבטיח שאם תחזרו כל יום על שבעה תרגילים פשוטים לידיים, חצי דקה כל אחד, תפתחו חסינות מקורונה. תחקירני "ניוז מובייל" בהודו ו"לוג'יקלי" בבריטניה הראו שמדובר בקאמבק של סרטון ויראלי ששארמה העלה באוקטובר 2020. מאז הוא קיבל מכתבי אזהרה מרשויות הבריאות במחוז מאדהיה פרדש, ופיצה אותם בסרטון חדש שבו הסביר כמה חשוב להקפיד על ריחוק חברתי, מסכות ושטיפת ידיים.

תרופת פלא ותיקה אחרת משווקת בשמועת ואטסאפ: שאיפת אדים. בהודעה אחת מסופר שאשוטוש שארמה, מנהל בית חולים של חיל האוויר ההודי, המליץ על התרופה הזאת; בהודעה אחרת טוענים שאם כולם - כולל כולם! - ישאפו אדים פעם ביום במשך שבוע, "המגפה תסתיים בקרוב". ארגון "פירסט צ'ק", שבדק את השמועות, ממליץ לשמור את המים הרותחים לקפה. לא רק שאין ראיות לכך שאדים מרפאים קורונה, השאיפה שלהם עשויה לגרום לכוויות. משרד ההגנה ההודי הכחיש ששארמה אמר את הדברים המיוחסים לו.

שמועת ואטסאפ אחרת, שגם הופצה בפייסבוק ב-64 אלף שיתופים, מספרת שתרופה הומיאופתית בשם Aspidosperma-Q יכולה להעלות את רמת החמצן בגוף, ולהתגבר על המחסור במכונות הנשמה. שלושה ארגונים בהודו - "פאקטלי", "פירסט צ'ק" ו"ניוז מובייל" - מזהירים שאין לכך שום הוכחה מדעית. אפילו המועצה המרכזית למחקר הומיאופתי, יו"ר המכון למטפלים הומיאופתיים בהודו והמשרד הממשלתי המופקד על רפואה מסורתית הכחישו את הטענה. היא נולדה כנראה מטעות באחד מבתי החולים שניפק לחולי קורונה מרשמים לתרופה הזאת.

דבר נוסף שההודים חזרו לשתף הוא ידיעות כוזבות על צעדים דרקוניים של הממשלה. בהקלטה שמועברת בווטסאפ מזהיר לכאורה בכיר לשעבר בלשכת החקירות המרכזית כי הודו צפויה להיכנס לסגר כולל של חודשיים, וממליץ לאגור בהקדם מזון ותרופות. תחקירני "ניוזמטר" הראו שאותה הקלטה הופצה כבר בתחילת המגפה, כשדיווחים דומים התגלגלו גם בישראל. הבכיר, ו"ו לקשמינראיאנה, הכחיש אז את הדברים. כעת הוא גם הגיש תלונה במשטרה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר