חקיקה | סיקור שוטף

תם המנדט: בנימין נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה; הכדור אצל ריבלין

לרשות נתניהו היו 28 ימים כדי להרכיב ממשלה, כעת ריבלין יחליט אם המנדט יעבור ללפיד, לבנט או יחזור לכנסת • יו"ר הוועדה המסדרת מיקי זוהר דחה את ההצבעה על בחירות ישירות וביטול ממשלת החליפים לאחר שלא גובש להם רוב • חוק הסדרת ההתיישבות הצעירה ופסגת ההתגברות עברו בוועדה המסדרת

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

0:05

בנימין נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה וכעת עם תום המנדט, הכדור חוזר לידיו של נשיא המדינה ראובן ריבלין. לרשות נתניהו עמדו 28 יום, אך המגעים שניסה להוביל כשלו. 

בשעות הבוקר צפוי ריבלין לפתוח בהתייעצויות ולהחליט האם להעביר את המנדט למועמד אחר, כמו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד או יו"ר ימינה נפתלי בנט. אופציה נוספת היא להחזיר את המנדט לכנסת. לפי החוק, לרשות ריבלין יש שלושה ימים להגיע להחלטה.

מדוברות הנשיא נמסר כי "התקופה בת 28 הימים הקבועה בחוק יסוד: הממשלה, אשר עמדה לרשות ראש הממשלה ח"כ בנימין נתניהו להרכבת ממשלה - תמה בחצות.
זמן קצר לפני חצות, הודיע נתניהו לבית הנשיא כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה ועל כן הוא מחזיר את המנדט אל הנשיא. מחר, יום רביעי, כ"ג באייר, 5 במאי, במהלך הבוקר, יעמוד בית הנשיא בקשר עם הסיעות באשר להמשך תהליך הרכבת הממשלה".

21:10

במהלך הערב דחה יו"ר הוועדה המסדרת הצבעה על שני חוקים לאחר שראה שלא גיבש להם רוב. האחד חוק בחירה ישירה, למרות תמיכת ימינה, ברע"ם הודיעו כי לא יתמכו בחוק וכן חוק ביטול ממשלת החליפים (נדחה) בהיעדר רוב מובטח שיתמוך בחוק. מיקי זוהר הודיע כי ההצבעה עליהם תיערך מחר בבוקר, שכן כל עוד נשיא המדינה לא הודיע על מי הטיל את המנדט, הוועדה המסדרת נשארת בידיים של הליכוד. מוקדם יותר הערב בתמיכת תקווה חדשה וימינה קיבלו שני חוקים החשובים לימין פטור מחובת הנחה ויוכלו להיות מקודמים בהליך בזק במליאת הכנסת: החוק להסדרת ההתיישבות הצעירה וחוק פסקת ההתגברות.

בתוך כך, צפוי להיות עוד לילה מתוח בליכוד לאחר שבחצות יסתיימו 28 ימי המנדט של נתניהו להרכבת ממשלה. ח"כים מקורבים לנתניהו ייעצו לו שלא לפעול ולהניח ללפיד לקבל את המנדט מתוך כוונה שהוא ייכשל במשימה להרכיב ממשלה אולם נתניהו עוד שוקל להמליץ על בנט מחשש שהמאמצים בגוש השינוי אכן יבשילו לכדי ממשלה. גורמים בגוש לפיד-בנט אמרו הערב כי בנט נחוש להציג לנשיא ממשלה כמעט כבר הלילה.

18:30

שעות ספורות לפני שהמנדט של נתניהו פוקע והוועדה המסדרת יוצאת מידיו של ח"כ מיקי זוהר, מוציאים בליכוד לפועל תרגיל פוליטי, אולי אחרון. בשעות אלו מתכנסת הוועדה לאשר פטור מחובת הנחה לחבילת חוקי ימין וחוק בחירה ישירה. בין היתר, נמצאים בחבילת החוקים חוקי משפט והתיישבות, על חלקם חתומים אנשי ימינה ותקווה חדשה. במהלך השעות האחרונות ישבו גדעון סער וזאב אלקין בניסיון למצוא פתרון לפלונטר, מצד אחד תמיכה אידיאולוגית בחוקים, מצד שני השותפים הפוליטיים לעתיד יכולים לראות בזה הכרזת מלחמה.

יו" ר הועדה המסדרת זוהר אמר לקראת הדיון כי "היום ידעו כל אזרחי ישראל לאן השמאל מנסה להוביל את בנט וסער. התיישבות צעירה, פסקת ההתגברות, זכות העמידה, ביטול ההתנתקות, פסלות ראיה, בחירת שופטים והפרדת התובע הכללי. ההצבעה במסדרת על כל החוקים הללו תבהיר את משמעותה של ממשלת שמאל עם צ'ופצ'יק קטן של עלה תאנה ימני".

החוק הראשון עליו התקבלה הסכמה גורפת היה חוק הסדרת ההתיישבות הצעירה של אורית סטרוק שנועד להסדיר את מצבם של עשרות ישובים ביהודה ושומרון. החוק עבר בוועדה המסדרת וקיבל פטור ויוכל לעלות להצבעה כבר מחר במליאת הכנסת. גם פסגת ההתגברות עברה בוועדה המסדרת.

לעומת זאת בחוק בחירה ישירה, שנועד לסלול את דרכו של נתניהו לבחירןת נוספות, אין הסכמה בין ימינה לתקווה חדשה. בעוד במפלגתו של סער הודיעו כי לא יתמכו בחוק, בימינה הודיעו כי יתמכו בו אך יוכלו להפיל אותו בהמשך שכן הרוב שנדרש להעברתו נמצא בידיים של ימינה. גורם במפלגה אמר בצהריים כי "בעניין הבחירה הישירה, מדובר בשלב זה רק בפטור מחובת הנחה. בהמשך, בהתאם לסיטואציה, נקבל החלטה לגבי המשך קידום החקיקה. נוכל לקדם או לתקוע את זה בכל שלב".

באשר ליתר החוקים שצפויים לעלות בוועדה אמרו בימינה ובתקווה חדשה שיבחנו כל חוק ויקבלו עליו החלטה בנפרד. בינתיים הפלג השמאלי בממשלה העתידית של בנט ולפיד שומר על שתיקה. בליכוד יבקשו לנסות ולהביא את המחלוקות בתוך הממשלה הזו לסף פיצוץ היום ובמהלך החודש הקרוב בתוך הניסיונות שלהם להקים ממשלה.