היחסים בין שאול אלוביץ' לגלובס תחת הבעלות הקודמת הגיעו לדוכן העדים בתיק 4000. זה מה שקרה באותה תקופה

מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה התייצב שוב לדיונים בתיק 4000, והפעם לשלב החקירה הנגדית • במהלך הדיונים עלו היחסים בין שאול אלוביץ', בעל השליטה לשעבר באתר וואלה ובחברת בזק, לבין בעל השליטה הקודם בגלובס, אליעזר פישמן

אליעזר פישמן / צילום: איל יצהר
אליעזר פישמן / צילום: איל יצהר

הדיונים בתיק 4000 התחדשו היום עם החקירה הנגדית של אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר. במהלך החקירה הנגדית של ישועה עלה נושא מערכת הקשרים בינו ובין שאול אלוביץ', בעל השליטה לשעבר באתר וואלה ובחברת בזק, לבין גלובס, בתקופה שבה העיתון היה בבעלותו של הבעלים הקודם, אליעזר פישמן. מנכ"ל העיתון אז היה איתן מדמון. סנגורן של אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, ניסה לסתור את תזת הסיקור המוטה של ישועה והפרקליטות, על רקע התנהלות אלוביץ' מול גלובס ב-2012.

עו"ד חן הציג סדרת התכתבויות בין ישועה לאלוביץ' מאפריל 2012 על כך שגלובס עושה קמפיין נגד בזק. השניים דנו כיצד לפעול בנדון.

אלוביץ': "הכתבה של אלי ציפורי עלתה ככותרת ראשית באתר גלובס. הקמפיין נמשך במלוא עוזו. האיש ההוא 'קנה את העיתון'".

אלוביץ' התייחס לטור דעה של עיתונאי גלובס לשעבר אלי ציפורי, שכותרתו "רפורמת האי-תחרות". בטור מאפריל 2012 טען ציפורי כי רפורמת השוק הסיטונאי שקידם שר התקשורת דאז משה כחלון תפגע קשות בתחרות בתחום. לטענת ציפורי, "בטווח הארוך, מפקיד כחלון בידיה של בזק צו לחיסול התחרות בתחום הקווי. היא תשלוט על מחירי השכירויות של התשתית שבבעלותה, היא תשלוט על המחירים של שירותיה המגוונים, והיא תוכל לנצל את השליטה הזאת כדי להגדיל עוד יותר את כוחה בשוק ולחנוק כל תחרות".

ישועה השיב לאלוביץ': "פעם ראשונה שהוא מטעה אותי. כנראה אכן כוחות גדולים, אבל אני מטפל".

אלוביץ' ביקש מישועה לעדכן. תוך דקות הטור של ציפורי הוסר מהכותרת הראשית של אתר גלובס. ישועה עדכן כי איתן מדמון, מנכ"ל גלובס דאז, השיב לו כי הכתבה תיכף תרד "מהראשית".

ישועה עדכן כי הוא חייב שמישהו יעביר לו ניתוח מפורט על אי-הדיוקים בכתבות וכן חומר שהם רוצים להכניס על זה. "אבנה מולו מהלך תיקון החל מראשון". לדברי ישועה, מדמון הבין שהגזימו "ומוכן לסייע בתיקון. לדעתי צריך לנצל את זה".

לאחר מכן ישועה כתב לאלוביץ': "כפי שראית, הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה, הכותרת ירדה תוך 5 דקות". עוד אמר ישועה כי מדמון הבטיח לתת לו תמונה מלאה, וכי הוא ייסע אליו למחרת בבוקר.

מיד לאחר מכן כתב ישועה לאלוביץ': "יש כאן קמפיין טוטאלי. מוכרחים לנהל את זה הדוק. אני יושב עליו גם כדי לבלום עוד רעל וגם כדי לעשות תיקון".

לאחר מכן ישועה שלח לאלוביץ' הודעה שקיבל מהמנכ"ל מדמון, במסגרתה התנצל על פרסום הטור של ציפורי. "סורי, ממש לא בכוונה. ואלוהים עדי שלא חשבתי על אפשרות כזו ומנעתי אותה מראש. זו סתם יוזמה מקומית של עורך... ממש לא מכוון".

אלוביץ' השיב לישועה כי עצירת המתקפה חשובה הרבה יותר מהמאמר המתקן: "ההתקפה עד עכשיו היא בעצמה חסרת תקדים. זה נראה כאג'נדה לחסל אותי ואת החברה... הרי כל הרפורמה של השוק הסיטונאי באה להחליש אותנו... הכול ממש מתסכל...". 

בהמשך עדכן ישועה את אלוביץ' בתכנוניו כדי למנוע המשך פרסומים שליליים נגד בזק בימים הבאים בגלובס דאז. בהתכתבות כותב ישועה לאלוביץ' כי הוא מציע לדבר עם מדמון במהלך השבת ולנסוע אליו, וכי מדובר בקמפיין מתוזמר. "ברור שזה מתוזמר ושהוא בעסק, זה גדול מכדי שיהיה אחרת. הוא היה נותן לי אזהרה, אבל כנראה שהגביר אכן בעסק, והוא מחויב לו".

"מי הגביר?"

חן עימת את ישועה על כך שדיבר עם חברו, מנכ"ל גלובס דאז, איתן מדמון, וביקש ממנו שיוריד כתבה נגד בזק בגלובס.

עו"ד חן שאל את ישועה בחקירה: "מי זה הגביר?".

ישועה: "לא זוכר. אני מנחש שזה פישמן. או פישמן או נוני. לא יודע. לא זוכר".

עו"ד חן: "הגביר, מי מחויב לו?".

ישועה: "איתן (מדמון)".

עו"ד חן: "ואלמלא היה מחויב היה נותן לך אזהרה מראש. על מה?".

ישועה: "על הכתבה שהתפרסמה בלי שציפינו לה".

חן: "מה מתוזמר אחרי שעברת על עיתוני סופ"ש?".

ישועה: "היה קמפיין שלם נגד בזק".

השופט משה בר-עם שאל את ישועה אם מה שהוא עשה בעד אלוביץ' ב-2012 בעניין גלובס היה לגיטימי. ישועה השיב כי הפעולה הייתה לגיטימית, אך היא הייתה מפסיקה להיות לגיטימית אם הייתה ממשיכה לאורך זמן, כמו בתיק 4000.

עו" ד חן לישועה: "אם אלוביץ' הוא טייקון תקשורת, אז למה הוא פונה אליך כדי שתעזור לו עם כלי תקשורת אחרים? למה הוא לא פונה לפישמן? לנוני?".

ישועה: "אני מנכ"ל תחתיו, אז הוא מנסה גם דרכי. נראה לך שאני היחיד שהוא פנה אליו?".

עו"ד חן ביקש להראות מסיפור זה כי ישועה עצמו היה דומיננטי באינטרסים של קבוצת בזק עוד באפריל 2012, לפני שהחלה הזיקה בין אלוביץ' לבין נתניהו, ואף יזם בעצמו הטייה של הסיקור בכלי תקשורת אחר, ואז הוא לא ראה בפעולות אלה דבר אסור ופסול, כפי שהוא טוען כיום בנוגע לפרשת 4000.

נציין כי כעבור כמה שנים, יזמו ישועה ומדמון עיתון יומי, באמצעות בית הדפוס של גלובס, שיופץ כמוסף של גלובס ובחלקו גם כחינמון. היוזמה הזו סוכלה על-ידי ועד עיתונאי גלובס (שהח"מ, חן מענית, היה חבר ועד העיתונאים באותה עת). הוועד טען כי המהלך התנהל מאחורי הגב של העובדים והביע חשש מפני תלות של גלובס בוואלה ובאלוביץ'. בסופו של דבר הודיע מדמון כי "בשל מהלכי הוועד ובשל הפרסום בתקשורת, הוחלט בוואלה לבטל את ההסכם על הדפסת העיתון".

*** חזקת החפות: יודגש כי בנימין נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ'' הם בגדר נאשמים בלבד, ועומדת להם חזקת החפות. 

גילוי מלא. בעדותו של אילן ישועה במשפט נתניהו נפרסה התערבות שלו בתכנים של גלובס. כל העדויות האלה מתייחסות לתקופה של שליטת אליעזר פישמן בגלובס, שנמשכה עד יוני 2017. תחת הבעלות החדשה של אלונה בר און וענת אגמון, גלובס פועל תחת כללים מחמירים ביותר של קוד אתי ושקיפות, אשר מוצגים לציבור באופן שוטף וגם במסגרת דוח האמון השנתי.