6 שעות לסיום המנדט: בליכוד מנסים לבלום את העברת המנדט ללפיד

בבית הנשיא מחכים לסבב ההתייעצויות הנוסף שייערך בסוף השבוע כדי לגבש עמדה • בינתיים לפיד "בטוח" שהמנדט יעבור אליו, ואילו בימינה מנסים לגייס תמיכה שתעביר את המנדט אל בנט

יאיר לפיד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יאיר לפיד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

6 שעות לסיום המנדט של נתניהו, ובליכוד הופכים כל אבן בניסיון לגבש תרגיל שיוביל את הנשיא להעביר את המנדט לכנסת ולא ללפיד. נכון לשעות אלו טרם התגבש פתרון כיצד להגיע למטרה זאת. בינתיים נעשים ניסיונות להכשיר תמיכה בבנט כמוצא אחרון, כך שהנשיא יידרש להעביר אליו את המנדט כמי שאוחז בסיכויים הגדולים יותר להרכיב ממשלה. בליכוד טענו במהלך השבוע שימליצו על בנט ובתנאי שיתחייב להרכבת ממשלת ימין, אולם יו"ר ימינה בנאומו הודיע אתמול כי יפעל להקמת כל ממשלה ובלבד שלא יהיו בחירות נוספות.

כל זה מתרחש בזמן שלפיד "בטוח", כך לפי דבריו השבוע לעיתונאים, שהמנדט יעבור אליו גם בלי שינוי במפת המנדטים ואף אמר כי רוח החוק מחייבת את הנשיא לנהוג כך.

בבית הנשיא מחכים לסבב ההתייעצויות הנוסף שייערך בסוף השבוע כדי לגבש עמדה. במהלך ההתייעצויות צפוי הנשיא לשאול כל סיעה שתפנה אליו מה השתנה מהפעם הקודמת והאם אכן ישנם סיכויים טובים יותר למועמד כזה או אחר ורק בתום שלושה ימים יקבל החלטה למי להעניק את המנדט.

בליכוד היו מעדיפים שהנשיא יעביר את המנדט לכנסת: במצב כזה סוברים שם שלא יהיה לאף אחד מהמועמדים יכולת לאסוף 61 חתימות והבחירות יהיו עובדה מוגמרת. לעומת זאת בימינה עובדים כדי שבנט יקבל לידיו את המנדט להרכבת ממשלה, כך שכוח המיקוח במהלך המגעים בינם לבין יש עתיד יהיה בידיים שלהם והם יוכלו להמשיך ולברור את שותפיהם לעתיד לממשלה. הצעות מצד ימינה הועברו גם לחרדים, זאת בניגוד גמור לדעתו של השותף אביגדור ליברמן.

בינתיים, כפי שפורסם בוואלה יו"ר רעם מנסור עבאס הודיע כי כפי שעשה בסבב ההתייעצויות הראשון הוא לא ימליץ על איש מהמועמדים בליכוד או משמאל. גם ברשימה המשותפת טרם נרשם שינוי בעמדת חברי הכנסת באשר להמלצה על לפיד והם נשארים על הגדר. אם נתניהו לא ישלוף שפן מהכובע בשעות הקרובות, אפשר לומר שבפעם הראשונה המנדט יעבור לידיו של יאיר לפיד.