בחירות 2021 | פיצ'ר

המנדט פקע: מה יעשה הנשיא ומה חלוקת התיקים המסתמנת בגוש השינוי?

מה האפשרויות העומדות בפני הנשיא, איפה נמצא המו"מ בין בנט ללפיד, והאם לנתניהו נגמרו הקלפים בשרוול? • גלובס עונה על השאלות הדחופות בנוגע למצב הפוליטי

יאיר לפיד ונפתלי בנט / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
יאיר לפיד ונפתלי בנט / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבחירות לכנסת ה-24 טרם רשמו תוצאות אמת בשטח הפוליטי והלילה רק הסתיים לו שלב נוסף בדרך להכרעה: ממשלה או בחירות מספר חמש. כך, בחצות הלילה הסתיימו 28 ימי המנדט של נתניהו להרכבת ממשלה בלי שהצליח במלאכה. מה זה אומר ולאן ממשיכים מכאן? כל התשובות לפניכם.

מה האפשרויות העומדות בפני הנשיא?

אחרי שיקבל את עמדות הסיעות במהלך היום ועד לשעה שתיים בצהריים ולאחר שייפגש עם בנט ולפיד, כל אחד מהם בנפרד (לבקשתם) לנשיא ריבלין עומדות שתי אפשרויות: האחת המלצה על המועמד שלדעתו הוא בעל סיכויים גבוהים להרכיב ממשלה (אחרי נתניהו ש קיבל את המנדט ראשון). אם לא יהיו הפתעות גדולות, על פי ההערכות במערכת הפוליטית ריבלין צפוי להעביר את המנדט ללפיד.

האפשרות השנייה היא החזרת המנדט לכנסת וקביעה של ריבלין שלהערכתו לאיש מהמועמדים אין אפשרות להרכיב ממשלה. כך, למעשה, מתקצרים התהליכים. המנדט חוזר אל הכנסת וכל מועמד שיצליח לגייס 61 חתימות יוכל להגיש אותם לנשיא ולנסות להרכיב ממשלה. בפועל, אם יוחזר המנדט לכנסת, נראה שלאיש מהמועמדים אין יכולת לגייס את החתימות: לא לנתניהו וגם לא לנפתלי בנט שיידרש לחתימות אנשי רע"ם או המשותפת. מדובר בפעולה אקטיבית ולא הימנעות סתם, מה שמקטין את הסיכויים לממשלה מחד ומגדיל את הסיכויים לבחירות מאידך.

האם הנשיא יכול להטיל את המנדט על יאיר לפיד בידיעה שמי שצפוי לכהן ראשון בממשלת השינוי ככל שתקום הוא נפתלי בנט?

על פי חוק יסוד הממשלה שתוקן למען הקמת ממשלת החליפים (חוק ממשלת החליפים) האפשרות הזו הפכה למעשית. הנשיא יכול להעניק את המנדט ללפיד ומי שיעמוד בראשות הממשלה יהיה בנט.

היכן עומד המשא-ומתן בין יאיר לפיד ונפתלי בנט?

במהלך הלילה היו דיווחים על האצה במגעים בין לפיד לבנט על הרכבת הממשלה. בין היתר נדונו התיקים הבאים: יו"ר העבודה מרב מיכאלי - פנים, איילת שקד ויפעת שאשא ביטון - חינוך ושיכון (טרם התקבלה החלטה מי לאן), גדעון סער - משפטים, גנץ - ביטחון. עדיין נראה שהמגעים בעיצומם וטרם נפתרה למשל סוגיית יו"ר הכנסת בין יש עתיד לתקווה חדשה. אבל בנט הולך היום לנשיא עם מסר אחד: אני נחוש להקים ממשלה.

מה יקרה אם יאיר לפיד יקבל את המנדט ולא יצליח להקים ממשלה?

ללפיד יהיו 28 ימים לנסות ולהרכיב ממשלה מרגע הכרזת הנשיא. אם לא יצליח בכך, המנדט עובר לכנסת למשך 21 יום שבהם ינסה מי מהמועמדים לגייס 61 חתימות. אם זה לא יצלח היא תתפזר לבחירות.

האם החזרת המנדט משמעה שנתניהו ויתר על הקמת ממשלה או שמא יש לו עוד ״שפנים בשרוול״?

נתניהו מבין כבר אתמול בלילה שסיכוייו להרכיב ממשלה אפסו ולכן התרחיש הטוב ביותר שקיווה לו הוא שהנשיא יחזיר את המנדט לכנסת ומשם תתפזר הכנסת ה-24 לבחירות נוספות. אולם על פי ההערכות, המנדט יעבור ביממה הקרובה ללפיד ואז נתניהו והליכוד ינסו לכל הפחות לתקוע מקלות בגלגלי הממשלה שבדרך.

אתמול כבר הונחה התשתית לכך בוועדה המסדרת עם הפטור שניתן לחוקי ימין כמו פסקת ההתגברות, הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון ופיצול תפקידי היועמ"ש שכעת הליכוד יוכל להביא להצבעה במליאה ולאתגר את סער ובנט מבחוץ. התרחיש הטוב ביותר של נתניהו הוא כמובן כישלון במגעים בין לפיד ובנט ובסופו של דבר יציאה למערכת בחירות נוספת, החמישית במספר.