בעקבות העליות בשווקים ותנופת הגיוסים: אלטשולר שחם נדרש למכור נכסי גמל של פסגות ב-8 מיליארד שקל

מאז שנחתמה בפברואר העסקה לרכישת פעילות הגמל והפנסיה של פסגות בידי אלטשולר המשיכו בתי ההשקעות לצבור כספים, ועברו את הרף המותר של החזקה יחד ב-15% מסך שוק הגמל

משה ברקת / צילום: דוברות הכנסת
משה ברקת / צילום: דוברות הכנסת

עסקת הרכישה הגדולה של תעשיית קופות הגמל הישראלית צפויה לצאת לדרך ביום רביעי, נכון לכתיבת שורות אלה, אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון. ועדת המיזוגים של רשות התחרות תתכנס לאשר את מכירת פעילות הגמל והפנסיה של פסגות לבית ההשקעות אלטשולר שחם. לאחר האישור שצפוי להתקבל מרשות התחרות, יעבור הכדור לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שם עתידים להורות לאלטשולר שחם למכור נכסים של פסגות בסכום של בין 6 ל-8 מיליארד שקל, כתנאי מתלה לעסקה.

הסיבה לדרישה היא, שכדי לאשר את המכירה, סך הנכסים המנוהלים של שתי החברות לא יכול לעבור רף של 15% משוק הגמל, ועל פי עדכון שהוציאו ברשות שוק ההון בחודש דצמבר האחרון, הסכום המעודכן עומד על 206.8 מיליארד שקל. נכון לסוף שנת 2020 צבר פסגות נכסים בגמל בסך 56.3 מיליארד שקל, ועוד 16.2 מיליארד בקרן הפנסיה הוותיקה של בית ההשקעות. אלטשולר שחם גמל ופנסיה החזיק בסוף 2020 בסך של כ-147 מיליארד שקל בתחום הגמל ועוד כ-17 מיליארד שקל בפנסיה. כלומר בתחום הגמל עמד הסכום המצטבר של שני הגופים על כ-203 מיליארד שקל - עדיין בטווח המגבלות של רשות שוק ההון.

אולם מאז שנחתמה העסקה בין הצדדים בחודש פברואר, המשיכו בתי ההשקעות לגייס לקוחות וכספים חדשים, בעיקר אלטשולר, שהוא המגייס הגדול ביותר בתחומי הפנסיה והגמל, ובמקביל לעליות הנאות בשוקי ההון בחודשים האחרונים, הרי ששני הגופים יחד עברו את הסכום שהתיר הרגולטור.


אלטשולר: רווח של 180 מיליון שקל ב-2020

עוד קודם לרכישת פסגות, כבר אין ספק שבית ההשקעות (הפרטי) אלטשולר שחם הוא בית ההשקעות הגדול בשוק, ונכון לסוף 2020 הוא מנהל נכסים בהיקף כולל של כ-209 מיליארד שקל (גידול של כ-33% ביחס לסוף 2019), אשר מניבים לו הכנסות שנתיות של יותר מ-1.2 מיליארד שקל.

לצד הגידול המתמשך שרשם בעסקי החיסכון לטווח ארוך שלו, שהונפקו בבורסה ב-2019, הוא נהנה ב-2020 גם משיפור בתחומי פעילות נוספים. לידי גלובס הגיעו הדוחות של אלטשולר שחם, שמהם עולה כי בשנה החולפת הציג בית ההשקעות את הרווח הנקי הגבוה ביותר בענף: 180 מיליון שקל.

מדובר אומנם בקיטון של כ-24% ברווח ביחס ל-2019, אולם באותה שנה רשם אלטשולר שחם רווח הון של 145 מיליון שקל בעקבות הנפקת החברה הבת אלטשולר שחם גמל (לעומת רווח הון של 73 מיליון שקל שהציג ב-2020).

פסגות, לעומתו, הציג בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 הפסד של 153 מיליון שקל. אלא שהפסד זה נבע ממחיקת מוניטין של כ-276 מיליון שקל לפני מס, ובנטרולה נרשם רווח בתשעת החודשים הראשונים של 2020.


נמשכת חלוקת הנכסים של פסגות

העסקה עם אלטשולר שחם פנסיה וגמל תכלול רק את רכישת פעילות הגמל והפנסיה של פסגות. סוכנות הביטוח דוידוף כבר נמכרה לכלל ביטוח ופיננסים בסכום של 68.5 מיליון שקל, ובשבוע שעבר רכשו מייסדי סוכנות פרופיט, אסף בנאי ושלומי אלברג, את הסוכנות בחזרה מפסגות.

השאלה הגדולה היא מי יצליח לרכוש את קרנות הנאמנות של פסגות. נכון לרגע זה, שלוש קבוצות מתמודדות על הקרנות, שמנהלות נכסים בהיקף של 41.4 מיליארד שקל. הקבוצה הראשונה היא כלל ביטוח, מיטב דש ופעילים שוקי הון של בנק הפועלים. הקבוצה כבר הגישה שתי הצעות רכישה, לאחר שבפסגות ביקשו משלושת הגופים להעלות את הסכום המוצע.

את הקבוצה השנייה מובילה קסם מבית הפניקס ואילו הקבוצה השלישית היא זו של רני צים. גם לנכס הגדול האחרון של פסגות - פסגות ני"ע, המחזיקה בפעילות ניהול התיקים וחבר הבורסה של פסגות, ונכסיה נאמדים בכ-12 מיליארד שקל, טרם נמצא רוכש.