אפל פיי | פיצ'ר

אפל פיי כבר כאן: אופיר דור יצא הבוקר לקניות בלי ארנק. לא הכול עבד חלק

אחרי בוקר של תקלות, הצלחתי סוף-סוף לחבר את כרטיס האשראי שלי לשירות התשלומים אפל פיי, שהושק היום רשמית בישראל • חוויית התשלום קלה ונוחה להחריד, אך העובדה שלא כל בתי העסק מקבלים את אפל פיי, מחייבת עדיין לשמור מזומן או כרטיס אשראי למקרה חירום

אפל פיי הגיע לישראל / צילום: Shutterstock
אפל פיי הגיע לישראל / צילום: Shutterstock

יש הרבה דברים שאני מתגעגע אליהם מארבע השנים בהן התגוררתי בבייג'ינג. האוכל הסיני, השפה הסינית, כמובן החברים (הסינים), אבל גם החיים בלי ארנק. בסין משלמים כבר שנים בעזרת הסמארטפון על כל דבר כמעט, ואין באמת צורך לקחת איתך ארנק או כרטיס אשראי ביציאה מהבית. למעשה, הפעמים היחידות שבהן מצאתי את עצמי מחפש איפה השארתי את הארנק בפעם האחרונה, הייתה כאשר הגעתי חזרה לביקור בישראל. חזרתי לארץ סופית לפני שנה וחצי, אך הגעגועים לחיים בלי ארנק וכרטיס אשראי עדיין בוערים בי כמעט כל פעם שאני צריך לצאת מהבית (עם שניהם).

באופן טבעי חיכיתי בהתרגשות להשקה של אפל פיי, שירות התשלומים של ענקית הטכנולוגיה, שלאחר דחיות חוזרות ונשנות התרחשה סוף-סוף היום (ד'). ההתחלה הייתה מאכזבת. ניסיונות חוזרים ונשנים שלי לחבר את כרטיס הוויזה כאל שלי ליישום הארנק של אפל בשעות הבוקר הסתיימו כולם בהודעה כי המפעיל עדיין אינו תומך בשירות. ניסיתי לעדכן גרסה, לכבות ולהדליק ולזרוק את המכשיר באוויר - שום דבר לא עזר. לא הייתי היחיד עם הבעיה: סקירה של הרשתות החברתיות גילתה לא מעט תלונות על קשיים בחיבור כרטיסים של כאל וישראכרט לשירות החדש. דווקא לקוחות מקס לא דיווחו על בעיות.

התקשרות הראשונה עם שירות הלקוחות של כאל לא הניבה תוצאות. הנציג מהעבר השני של הוואטסאפ הסביר לי שהשירות עמוס, שאני צריך לחכות כמה שעות, ואולי זה בכלל יעבוד רק מחר. אני לא התכוונתי לחכות.

שיחה אל הדוברות של חברת כאל דווקא הניבה פתרון לבעיה. מסתבר שכאשר מורידים את אפליקציית השירות של כאל ומנסים להתחבר דרכה לאפל פיי, הכול הולך חלק ומהיר. לא ברור לי למה זה ככה, אבל לא שאלתי שאלות מיותרות. במקום זה דהרתי החוצה מהבית לרחובות גבעתיים - לראשונה אחרי הרבה זמן ללא ארנק בכלל.

התחנה הראשונה שלי הייתה הסופרמרקט השכונתי. איכשהו ציפיתי שכל העניין לא יעבוד שם, אולי לאור הבוקר עמוס התקלות, אבל להפתעתי זה דווקא קרה. לקחתי בקבוק של קולה זירו מהמקרר, התקרבתי אל הקופה בחשש והצמדתי את מכשיר האייפון שלי למסך. טוב, בשלב הזה האייפון הסביר לי בנימוס שזו לא בדיוק הדרך הכי טובה לעשות זאת.

לפחות בדגם אייפון 12, צריך קודם ללחוץ לחיצה כפולה על הכפתור בצד כדי לפתוח את היישום. אחר-כך הארנק אמור להיפתח על-ידי זיהוי פנים, ואם אתם חובשים כמוני מסכה בחנות, אז צריך להקליד סיסמה. בסוף מצמידים את המכשיר למסוף. שלוש שניות של מתח, ואז מתקבל אישור. 8 שקלים שולמו בהצלחה, ואני חופשי ללכת. העסקה הראשונה שלי באפל פיי הסתיימה בהצלחה.

מרוגש מההישג המפתיע, המשכתי לעבור בין החנויות השונות. נכון לחודש מרץ, באופן רשמי 60% ממסופי התשלום בבתי עסק בישראל הם מסופים חכמים, שאמורים לאפשר תשלום באפליקציות כמו אפל פיי. סיבוב קצר בין החנויות ליד הבית מגלה כי המספרים האלה פחות או יותר נכונים. בסניף השכונתי של סופר-פארם אין בעיה לשלם באפל פיי. משום מה בסניף ממשיכים להתעקש על כך שתחתום על המסך כחלק מהשלמת העסקה, מה שמאט קצת את התהליך, אך עדיין כל העניין לוקח שניות בודדות, ואני בחוץ.

גם במאפייה הסמוכה לבית ובירקן לידה מקבלים תשלום באפל פיי בקלות, ואני חוגג על בורקסים ב-10 שקלים ועל קופסה קטנה של ענבים ב-52 שקל (!) . אולם בחנות כלי הבניין ובמעדנייה שמוכרת חמוצים מעולים, המוכרים מסתכלים עליי בחשדנות כשאני מבקש לשלם עם אפל פיי. "למה לא הבאת ארנק?", שואל אותי אחד המוכרים ברוגז.

התחנה האחרונה שלי במסלול היא מקום מיתולוגי במיוחד - הסביח של עובד, המנה המגדירה עצמה כטובה ביקום. אני חותך את התור הקצר שיש במקום וניגש ישר למוכר (לא עובד). האם אפשר לשלם באפליקציה? הוא משיב בשלילה. רק מזומן או אם אתה ממש מתעקש, תשלם באפליקציית וולט ותגיד שבאת לקחת, המוכר מסביר תוך שהוא מכין מנה למישהו אחר, שהביא ארנק. אני אצטרך להסתפק בבורקס.

בעוד בסין נדרשת לפתוח את היישום ולסרוק קוד QR בחנות כדי לשלם באפליקציות התשלומים המקומיות, וויצ'ט פיי ועלי פיי - באפל פיי זה מהיר ונוח יותר. מכיוון שאפל שולטת גם על התוכנה וגם על החומרה במקרה הזה, היא מפשטת את העניין עד מאוד - לחיצה כפולה בצד, זיהוי פנים (או אם אתם עוטים מסכה, צריך להקליד סיסמה) והצמדה מהירה למסוף. ההתרשמות הראשונה שלי היא שזה ממכר ונוח להחריד, והאמת שדי התגעגעתי לצאת בלי ארנק. לזכותה של אפל ייאמר שהיא לא שומרת נתוני עסקאות בכלל, ואחרי שסיימתם את התשלום, אין סימן במכשיר שכל הטרנזקציה קרתה אי-פעם.

העובדה שבפועל קשה לחזות איזה בעל עסק כן יאפשר לשלם עם המכשיר ואיזה לא, פוגעת בחוויה ומחייבת אותך בפועל להמשיך לשאת את הארנק או לפחות כרטיס אשראי. לפי הנהלים של בנק ישראל, עד יולי 2021 כל העסקים בארץ (למעט תחנות דלק) יחויבו להתחבר למסופי EMV, שמאפשרים לשלם באפליקציות כמו אפל פיי. שיהיה להם בהצלחה בלשכנע את הסביח של עובד בזה.

בשלב הזה של הכתבה רציתי להציע השוואה של אפל פיי מול אפליקציות תשלומים אחרות שכבר פועלות בישראל, כמו ביט או האפליקציה של כאל עצמה, רק שהעובדה שאני משתמש באייפון הופכת אותי ללקוח שבוי. אפל אינה מאפשרת לאפליקציות חיצוניות גישה לשבב ה-NFC שמאפשר את התשלום המהיר דרך הצמדת הטלפון למסוף, מה שמחייב אותי להשתמש רק בכלי שלה. זו ממש לא אופציה רעה - אבל עדיין כזו שלוקחת ממני את אפשרות הבחירה.