המועצה המפקחת של פייסבוק החליטה: חסימת טראמפ לא תבוטל

למרות שהמועצה תמכה בחסימת טראפ, היא קבעה כי פייסבוק לא צייתה לכללים של עצמה ופעלה בניגוד לכללי המשפט הבינלאומי • חשבונותיו של נשיא ארה"ב לשעבר נחסמו בחודש ינואר האחרון, לאחר אירועי ההסתערות על גבעת הקפיטול

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock
דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

המועצה המפקחת על פייסבוק (Oversight Board) הודיעה היום כי היא לא תבטל את חסימת חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. חשבונותיו נחסמו בחודש ינואר האחרון, לאחר אירועי ההסתערות על גבעת הקפיטול. 

על פי המועצה, ההודעות של טראמפ בינואר עודדו אלימות ונתנו ליגטימציה לצעדים האלו. המועצה תומכת בהשעיית טראמפ, וקובעת כי ההשעיה הייתה נחוצה כדי להגן על ביטחון הציבור.

עם זאת, המועצה קבעה כי "לא היה ראוי שפייסבוק תטיל עונש בלתי מוגדר ובלתי מותאם לתנאים ללא הגבלת זמן". המועצה לא מוכנה לקבל את העונש "הבלתי מוגבל" של פייסבוק, שהונחת עליו ללא תנאים ברורים. במועצה קבעו כי פייסבוק צריכים להעריך מחדש תוך שישה חודשים, לקבוע מדיניות ברורה, לבחון האם נשקפת ממנו סכנה, ואז להחליט האם להחזיר אותו, להשעות אותו לתקופה מוגדרת או למחוק את החשבון לתמיד.

 על פי המועצה, "פייסבוק נכשלה בהטלת עונש תקין". המועצה דורשת מפייסבוק לבדוק את העניין הזה ולהצדיק תגובה מידתית. האמירה החריפה ביותר מצד המועצה הייתה שצריך לבחון באיזה מדיניות פייסבוק תרמה בעצמה להפצת תוכן מסית. ההחלטה המקורית של פייסבוק משקפת שיקול דעת בלתי אפשרי בבקשה להגביל ביטוי פוליטי וזה חורג מכללי הקהילה של פיסיבוק ומכללי המשפט הבינלאומי.

"פעילותיו של טראמפ ברשתות החברתיות עודדו והעניקו לגיטימציה לאלימות והיוו הפרה קשה של כללי פייסבוק", כך אמר תומאס יוז, מנכ"ל המועצה. "על ידי שמירה על נרטיב מופרך של הונאות בחירות וקריאות לפעולה, טראמפ יצר סביבה שבה ייתכן סיכון רציני לאלימות. החחלטה של פייסבוק להשעות את הנשיא הייתה נכונה". 

בהודעה של המועצה נכתב כך: "תפקידה של פייסבוק ליצור עונשים הכרחיים ומידתיים להפרות של מדיניות התוכן שלה. התפקיד של המועצה הוא להבטיח כי הכללים והפעולות של פייסבוק עולים בקנה אחד עם מדיניות התוכן, עם הערכים ועם ההתחייבויות שלה. ביישום עונש מעורפל וחסר סטדרנט ואז הפניית התיק למועצה המפקחת, פייסבוק מנסה להימנע מאחריות. המועצה דוחה את בקשת פייסבוק ומתעקשת שפייסבוק תחיל עונש מוגדר".

וכאמור - החלק המעניין, אלו ההמלצות שהמועצה מפנה לפייסבוק בנושא. קודם כל, המועצה מציעה סטנדרט: בעתיד, אם ראש מדינה או פקיד ממשלתי בכיר יפרסם שוב ושוב הודעות שמהוות סיכון לפגיעה בפייסבוק, יש להשהות את החשבון שלו לגמרי או למחוק את החשבון. בנוסף, על פי המועצה, כללי הקהילה של פייסבוק צריכים להבטיח שכשהיא מטילה השעיה מוגבלת זמן למשתמש בעל השפעה, החברה צריכה להעריך את הסיכון לנזק לפני סיום ההשעיה. זאת אומרת, המועצה קוראת לבחון האם ישנה סכנה להחזיר משתמש בעל השפעה בתום תקופת ההשעיה שלו.

המועצה ממליצה על פרסום דוח מפורט מצד פייסבוק על הפרקטיקה שהשתמש טראמפ בכל מה שקשור לבחירות ועל ההשפעה של נרטיב "הונאת בחירות" שהובילו לאירועי ינואר בקפיטול. יתרה מזאת, פייסבוק צריכה לפרסם מדיניות חדשה שתבטא את התגובות שלה למשברים. זה אמור להציב גבולות בשיקול דעתה של פייסבוק, כמו דרישה לבחון החלטות שלה בתוך זמן קבוע. ולבסוף, פייסבוק צריכה להסביר את תהליך החסימות והעונשים שלה ולתת למשתמשים מידע נוסף.

עוד המלצה למדיניות לפייסבוק: להקים צוותים מיוחדים שמכירים את ההקשר הפוליטי והלשוני שיוכלו לטפל בהתבטאויות כאלו ואחרות. צוות כזה צריך להיות מבודד מהפרעות פוליטיות וכלכליות. כמו כן, להקדיש משאבים ומומחיות כדי להעריך סיכונים לפגיעות מחשבונות משפיעים בכל העולם.

ניק קלג, סגן נשיא לענייני מדיניות בפייסבוק העולמית: "אנחנו מודים למועצה המפקחת על פייסבוק על הטיפול והתשומת לב שנתנו במקרה הזה. כעת נשקול את הנחיות המועצה ונגבש תגובה ברורה ומידתית. בינתיים, חשבונותיו של טראמפ נותרים מושעים".

כל חברי המועצה לקחו חלק פעיל בגיבוש העמדה

במועצה חברים 20 חברים, בהם מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור. בראש המועצה עומדים ארבעה יושבי ראש משותפים, בהם השופט הפדרלי לשעבר מייקל מק’קונל, מומחה למשפט חוקתי מאוניברסיטת סטנפורד, וראש ממשלת דנמרק לשעבר, הלה ת’ורנינג שמידט.

במקרה הזה, להבדיל מתיקים אחרים - כל חברי המועצה לקחו חלק פעיל יותר בדיון ובגיבוש העמדה. בכל תיק שהמועצה המפקחת מחליטה לקחת על עצמה היא מרכיבה פאנל של חמישה מחברי המועצה שיעסקו במקרה הספציפי. לאחר שהמועצה בוחרת במקרה, נפתח שלב הערות הציבור, חמשת חברי הפאנל דנים בנושא ופייסבוק נותנת את תגובתה למקרה. לאחר מכן חברי הפנאל קובעים את עמדתם, מציגים את העמדה לשאר חברי המועצה ולבסוף ההחלטה מתפרסמת לכלל הציבור.

חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של טראמפ נחסמו בחודש ינואר האחרון, לאחר אירועי ההסתערות על גבעת הקפיטול. מכיוון שנטען כלפיו שהוא הסית את ההמון והוא עורר שיח שנאה, החליטו ענקיות האינטרנט לפעול נגדו ולחסום או להגביל את חשבונותיו. מתנגדיו כעסו שטראמפ נחסם רק בתום כהונתו, לאחר שירד מכוחו, תומכיו רתחו שמשתיקים אותו בלי שום סיבה.

ההחלטה הזו של המועצה באה ברקע צעד אחר של טראמפ - הקמת בלוג באתר שלו. "From The Desk Of Donald J. Trump" - לפני כמה חודשים, אנשיו של טראמפ הודיעו שהצוותים עובדים על זירה עצמאית שטראמפ יוכל לתקשר עם עוקביו, מה שהוביל להשקת הבלוג החדש. הפוסטים הזמינים בבלוג מתחילים מ-24 במרץ, נראה שהזירה נבנתה על ידי Campaign Nucleus , חברה דיגיטלית שהוקמה על ידי מנהל הקמפיין לשעבר של טראמפ בראד פרסקייל. מבחינה רעיונית, זו לא רשת חברתית אלא בלוג, אך ישנם מוטיבים מוכרים: לדוגמה כפתור הלייק לפוסטים השונים, אפשרויות השיתוף ברשתות אחרות.