עלייה במספר החברות המפרסמות דוחות אחריות תאגידית

המשרד לנושאים אסטרטגיים, המפעיל את תוכנית "אימפקט ניישן" לעידוד פרסום של דוחות אחריות תאגידית, הודיע על עלייה של 60% בשנה במספר החברות המפרסמות דוחות מסוג זה • למרות הנתון המעודד, מספר החברות הישראליות בתחום עדיין נמוך ועומד על 80 בלבד

אחריות תאגידית / צילום: Shutterstock
אחריות תאגידית / צילום: Shutterstock

המשרד לנושאים אסטרטגיים מדווח הבוקר (ה') כי תוכניתו, "אימפקט ניישן", הובילה לעלייה של כ-60% במספר החברות המפרסמות דוחות אחריות תאגידית (ESG - חברה, סביבה וממשל תאגידי), וזאת בתוך כשנה בלבד.

זאת לאחר שאתמול הצטרפו פרטנר, HP אינדיגו, סונול, מקורות, אלטשולר שחם, פתאל והבורסה לניירות ערך, לתוכנית הפיילוט, שבמסגרתה יסייע המשרד לחברות להיכנס לעולם דיווחי ה-ESG  לראשונה.

אף שבמשרד לנושאים אסטרטגיים מדווחים על גידול משמעותי, הסיבה העיקרית לכך נעוצה בעובדה שבישראל מדובר בתחום המצוי בחיתוליו, ורק חברות מקומיות מועטות לוקחות בו חלק.

במספר החברות המפרסמות דוחות ESG בארץ צפוי לעלות מכ-50 לכ-80 בתוך כשנה (60%), כאשר במדינות רבות בעולם הדיווחים הללו הפכו למנדטוריים. בסך הכולל, מספר החברות המדווחות בישראל נותר נמוך, כאשר הנושא הינו וולונטרי לחלוטין.

לאחרונה, החליטה רשות ניירות ערך שלא לחייב את החברות הציבוריות לדווח על התנהלותן בנושאי חברה, סביבה וממשל תאגידי.

התוכנית כוללת מנגנון פיננסי ממשלתי שמטרתו לעודד חברות לפרסם דוחות "אחריות חברתיות" בהן מפורטת התנהלות החברות בתחומי ESG ובכך לשקף לציבור את ההשפעה הסביבתית והחברתית של פעילותן העסקית, לצד דיווח על התנהלות עסקית הגונה והוגנת, בהתאם לעקרונות הממשל התאגידי.

המשרד לנושאים אסטרטגיים יסייע לחברות להפיק את הדוחות לשנה אחת בלבד, ולאחר מכן הן ייבחרו האם להמשיך בכך באופן עצמאי.

לפני כחמישה חודשים פורסמו שמותיהן של 17 החברות הראשונות שייקחו חלק בתוכנית. לאור ההיענות מצד המגזר העסקי, הוחלט על קליטת סבב בקשות נוסף, במסגרתו הודיע היום המשרד לנושאים אסטרטגיים ל-14 חברות נוספות על זכאותן למימון בסך כולל של כ-1.33 מיליון שקל.

המימון יועבר בהתאם לעלויות בפועל ורק לאחר השלמת והגשת הדוחות, אותם יש לפרסם עד שנה ממועד אישור הבקשה.

ארה"ב: "השקעות אתיות" בהיקף שנתי של 16.6 טריליון דולר

השקעות על בסיס שיקולים אתיים, הפכו בשנים האחרונות לאמצעי חדשני להתמודדות עם אתגרים גלובליים, בתחומי הרווחה, הסביבה, הבריאות, החינוך והתעסוקה. כך, בשנת 2020 נאמד היקף ההשקעות בתחום בכ-16.6 טריליון דולר בארה"ב.

על רקע זה, סברו במשרד לנושאים אסטרטגיים כי חשיפת פעילות ישראלית בהקשרים אלה, יכולה לסייע, בין היתר, למיצוב וקידום תדמית ישראל בעולם. זאת, אף שישראל מצויה הרחק מאחור לעומת מרבית המדינות המפותחות בנושא.

החברות המשתתפות בשלב ב' של הפיילוט של המשרד לנושאים אסטרטגיים: פרטנר תקשורת; HP Indigo; סונול ישראל; מקורות חברת מים; אלטשולר שחם גמל ופנסיה; פז חברת נפט; פתאל החזקות; הבורסה לניירות ערך; סופרגום תעשיות; או.פי.סי אנרגיה; טאואר סמיקונדוקטור; י.ד. מור השקעות; קבוצת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשות; נייר חדרה