הדירקטוריון ביקש ודורון כהן ימשיך לכהן כמנכ"ל דסק"ש

בעקבות הודעת הפרישה של כהן מחו דירקטורים בדסק"ש נגד החלפתו • גם יחסי העבודה הטובים בין המנכ"ל ויו"ר דסק"ש, צחי נחמיאס, מאפשרים את המשך עבודתו של כהן

דורון כהן/ צילום: כדיה לוי
דורון כהן/ צילום: כדיה לוי

חודש לאחר ההודעה על פרישתו של דורון כהן מתפקיד מנכ"ל דיסקונט השקעות (דסק"ש), הודיעה החברה כי כהן נעתר לבקשת דירקטוריון החברה להישאר בתפקידו.

כהן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, מונה לתפקידו במרץ 2020 בידי בעל השליטה דאז, אדוארדו אלשטיין. אלא שחצי שנה לאחר מכן איבד אלשטיין את השליטה בדסק"ש, ומאז מוגדרת דסק"ש כחברה ללא גרעין שליטה.

בסוף מרץ השנה השלימה קבוצת משקיעים בראשות חברת הנדל"ן מגה אור את השלב הראשון מבין שניים ברכישת מניות השליטה בדסק"ש (82.26%) מידי כונסי הנכסים. מגה אור, שבשליטת צחי נחמיאס, רכשה במסגרת העסקה 29.9% ממניות דסק"ש, ומניות נוספות נרכשו בידי משקיעים שונים, ובהם רמי לוי, שרכש 10.8% מדסק"ש.

בשלב השני אמורה קבוצת אלקו לרכוש 29.8% ממניות דסק"ש שנשמרו לה בידי הכונסים, לאחר שתקבל לכך את אישור שר התקשורת. אישור זה התעכב בשבועות האחרונים בעקבות המשבר בממשלה סביב מינוי שרים מחליפים.

עם זאת, בתחילת השבוע נפתר המשבר וח"כ איתן גינזבורג מונה לתפקיד שר התקשורת. בעקבות המינוי גוברת ההערכה כי כבר בתקופה הקרובה תקבל אלקו את האישור המיוחל, ותוכל להשלים את העסקה, לאחר שכבר קיבלה לכך את אישורה של הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין.

ב-12 באפריל השנה דיווחה דסק"ש, כי המנכ"ל כהן הודיע ליו"ר הדירקטוריון ולחברי הדירקטוריון על רצונו לסיים את תפקידו כמנכ"ל החברה. "הצדדים יסכמו בהמשך על מועד סיום כהונה, באופן שיאפשר העברה מסודרת של התפקיד", נמסר אז בהודעה לבורסה.

את הודעת העזיבה מסר כהן באותו היום שבו מונה צחי נחמיאס ליו"ר דסק"ש, ובעקבות הערכות כי נחמיאס יבקש למנות אדם מטעמו לתפקיד. אלא שמועמד כזה לא מונה בידי הדירקטוריון, ובתקופה שחלפה מאז פיתחו נחמיאס וכהן יחסי עבודה טובים, שמאפשרים את המשך עבודתו של כהן בחברה.

כמו כן התברר, כי הדירקטורים האחרים בדסק"ש לא אהבו את הרעיון של החלפת המנכ"ל ללא סיבה מיוחדת, והביעו את דעתם על כך. משום כך פנה הדירקטוריון לכהן בבקשה שימשיך בתפקידו, וכהן הסכים לכך.

דסק"ש היא חברת החזקות, וככזאת תפקיד המנכ"ל שלה הוא לטפל בחוב התאגידי שלה, להתוות בשיתוף עם היו"ר את אסטרטגיית החברה, ובנוסף ללוות את פעילותן העסקית של החברות הבנות. עוד בטרם הרכישה הודיעה מגה אור כי בכוונתה לפעול לכך שדסק"ש תתמקד בתחומי הנדל"ן ותפעל לצמצום חובותיה.

בהתאם לתפיסה זו, בוצעה עסקת ענק ראשונה לאחר מינויו של נחמיאס לתפקידי יו"ר דסק"ש וליו"ר החברה הבת נכסים ובניין. שבוע לאחר המינוי רכשה נכסים ובניין עוד 14.6% ממניות חברת הנדל"ן המניב גב-ים, בהשקעה של 937 מיליון שקל.

בעקבות העסקה ורכישות נוספות בבורסה, גדל שיעור ההחזקה של נכסים ובניין ל-45.7% ממניות גב-ים וכך החזירה לעצמה את השליטה האפקטיבית בחברה הבת, שנתיים לאחר שנאלצה להיפרד ממנה בעקבות דרישות חוק הריכוזיות מבעל השליטה הקודם.

בנוסף לכך, צמצמה השבוע נכסים ובניין החזקת מיעוט נוספת, כאשר מכרה 9.3% ממניות חברת נורסטאר (בעלת השליטה בענקית הנדל"ן גזית גלוב) ב-75 מיליון שקל. בעקבות המכירה, ירד שיעור ההחזקה של נכסים ובניין בנורסטאר ל-4.92% (6.53% בדילול מלא), והיא צפויה כנראה להמשיך ולצמצם החזקה זו.