פייסבוק | פיצ'ר

אמי פלמור: פייסבוק סירבה לענות על 2 שאלות קריטיות הקשורות לחסימת טראמפ

המועצה המפקחת על פייסבוק גיבתה את הרשת החברתית לפעול נגד הנשיא היוצא דונלד טראמפ, אך מתחה ביקורת חריפה על חוסר שקיפות ועל המצאת חוק רק נגדו • אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר וחברה במועצה, בריאיון לגלובס: "מדיניות חסימת התכנים של פייסבוק היא ברדק"

עו"ד אמי פלמור / צילום: ענבל מרמרי
עו"ד אמי פלמור / צילום: ענבל מרמרי

אין ספק שהמועצה המפקחת על פייסבוק (Oversight Board) החליטה לפרסם אתמול כתב אישום חמור נגד הרשת החברתית ביחס למדיניות החסימות שלה וההתנהלות הכוללת מול טראמפ.

אמנם המועצה תמכה בהחלטה להגביל את טראמפ מיד לאחר אירועי ההסתערות על גבעת הקפיטול, אך גם קבעה שפייסבוק פעלה נגד כללי הקהילה של עצמה - ונגד כללי המשפט הבינלאומי. בהודעה של המועצה נכתב כך: "ביישום עונש מעורפל וחסר סטנדרט ואז הפניית התיק למועצה המפקחת, פייסבוק מנסה להימנע מאחריות. המועצה דוחה את בקשת פייסבוק ומתעקשת שפייסבוק תחיל עונש מוגדר". ולמעשה, המועצה קבעה כי "פייסבוק נכשלה בהטלת עונש תקין".

"בפייסבוק לא כיבדו את הכללים של עצמם"

"טראמפ באופן אמיתי הפר את כללי הקהילה, הוא יצר סכנה אמיתית", מסבירה את ההחלטה נציגת המועצה אמי פלמור בראיון לגלובס. "אבל פייסבוק רצו שנגבה דבר נוסף וזה דבר שהם המציאו. הם המציאו כלי חדש רק לכבוד טראמפ וזה מה שהם הגדירו "Indefinite" (לא מוגדר בעברית, נ.ט). כלומר הם לא מחקו את החשבון והם לא השעו לתקופה מוגדרת, הם עשו איזה משהו אמורפי כזה פתוח. פייסבוק לא הגבילו את החשבון לנצח, אלא לזמן בלתי תחום. ובכך, בפייסבוק לא כיבדו את הכללים של עצמם, אי אפשר להמציא חוק. לא ברור לנו גם למה בשלבים מוקדמים יותר הוא לא הושעה, אבל עכשיו פתאום הוא כן הושעה".

פלמור מצביעה על מצב מאוד מוזר שפייסבוק יצרה: מצד אחד החשבון קיים, העוקבים יכולים להיכנס אליו, לקרוא תכנים ולהגיב, ומצד שני טראמפ לא יכול לפרסם פוסטים חדשים - ולא ברור עד מתי.

טראמפ. "יצר סכנה אמיתית" / צילום: Shutterstock, Evan El-Amin
 טראמפ. "יצר סכנה אמיתית" / צילום: Shutterstock, Evan El-Amin

"פייסבוק חוטפים מאיתנו על זה. היא לא גובתה בהחלטתה המוזרה להמציא עונש מיוחד למנהיג פוליטי. צריך להבין שזה לא רק חופש הדיבור של טראמפ, אלא זה גם חופש של 75 מיליון הבוחרים שלו. יש להם זכות לשמוע דעות, ולכן זו פגיעה עקרונית", מבהירה פלמור.

המועצה מצביעה על בעיות חמורות במדיניות של פייסבוק: "כל מדיניות חסימת התכנים של פייסבוק היא ברדק אחד גדול. היא לא שקופה או עקבית, היא לא נמסרת בצורה ברורה למשתמשים. חייבים להיות כלים ברורים בזה", כך פלמור.

פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, הרצתה רבות על עיצוב מדיניות במרכז הבינתחומי הרצליה - ואפשר להעריך שהערך המוסף שהיא מביאה למועצה זה ניסיון אופרטיבי ביצירת מנגנונים חדשים. למעשה, אמש המועצה המפקחת לא רק פרסמה את ההחלטה על החשבון, אלא המליצה לפייסבוק לאמץ שינויי מדיניות חשובים. בין ההמלצות נכתב: "בעתיד, אם ראש מדינה או פקיד ממשלתי בכיר יפרסם שוב ושוב הודעות שמהוות סיכון לפגיעה בפייסבוק, יש להשעות את החשבון שלו לגמרי או למחוק את החשבון".

בנוסף, המועצה ממליצה לפייסבוק לפרסם מדיניות ברורה שתגדיר את האופן בו היא מגיבה למשברים. ואולי הכי חשוב - המועצה דורשת מפייסבוק להיות שקופה יותר ולהסביר את הצעדים שלה למשתמשים. פייסבוק צריכה לתת מידע ברור יותר ושקוף יותר כדי שהמשתמשים יבינו מה בדיוק הם עשו לא נכון.

האם פייסבוק שיתפו פעולה במהלך בירור העובדות?
"שאלנו 46 שאלות את פייסבוק, אנחנו מנסים להבין איך החשבון פועל ומה היו הגורמים שהשפיעו על ההחלטה. מתוך 46 השאלות, פייסבוק ענו באופן חלקי על 2 שאלות והחליטו שלא לענות על 9 שאלות. העניין, שפייסבוק סירבו לענות על שתי שאלות מאוד חשובות שדורשות התעסקות מיידית. השאלה הראשונה - מה הייתה התרומה של פייסבוק להפצה של המידע הכוזב, של האמירות האלו נגד תקינות הבחירות?", התחילה פלמור להסביר.

טראמפ השתמש בפרקטיקת "הונאת הבחירות", וחזר שוב ושוב על הקביעה שהדמוקרטים גנבו לרפובליקנים את הבחירות. "אנחנו רצינו להבין מה הייתה התרומה של פייסבוק בהסתה שהייתה, והם סירבו לענות על זה. פייסבוק צריכה לשאת באחריות. אנחנו מנסים לעשות הערכה של נזק וסיכון. חלק מהערכת הסיכון נובעת מהדמות, מהחשיבות שלה, ההשפעה שלה, כמות העוקבים שלה, ההקשר. ואנחנו חושבים שאולי חלק מהסיכון נובע גם מזה שפייסבוק היא זאת שניפחה", הסבירה פלמור. יתרה מזאת, המועצה מבקשת מפייסבוק לחבר דו"ח מפורט על התרומה של הפרקטיקה הזו מצד טראמפ לליבוי שיח השנאה האלים.

"השאלה השנייה שהם לא ענו עליה, והיא חשובה לא פחות, היא האם גורמי ממשל ניסו להתערב בהחלטה הזו? זאת אומרת, שאלנו אותם שאלה כללית כדי להבין האם גורמים פוליטיים אחרים התערבו בצעד הזה של לחסום את טראמפ, ופייסבוק שוב סירבה לענות על זה", מסבירה.

ככל שהציבור יהיה מודע, פייסבוק תהיה מחויבת להיות שקופה יותר

פלמור מתראיינת דווקא כדי לעורר את המודעות בקרב המשתמשים. "אני חושבת שבלי שהתקשורת ושהציבור יידעו מה אנחנו עושים, יתמכו ויציבו דרישה לפייסבוק איתנו, הסיכוי שנצליח לשנות משהו הוא קטן. בסוף, פייסבוק מתמודדת עם הפחד מהרגולציה בארה"ב, מפחדת מסעיף 230 לחוק ההגינות בתקשורת (הסעיף שמגן על הרשתות החברתיות מתביעות משפטיות על תוכן שמתפרסם בזירה שלהן, נ.ט) ומהצעות חקיקה. הם חושבים שהמועצה המפקחת על פייסבוק מקלה עליהם והם צריכים ליישם את המדיניות שלנו".

"ההמלצות שלנו מאוד מדויקות. אנשים מדברים על אם אנחנו מספיק חזקים ואם יש לנו מספיק שיניים, אבל אף אחד לא אמר שההמלצות שלהם מטומטמות", מתארת פלמור. "יש פה המלצות נורא חשובות, בוודאי לכל המנהיגים הפוליטיים בכל העולם. אלו שנמצאים בתפקיד ואלו שנמצאים באופוזיציה וכולל במדינות שבהן גם ככה יש חשש שמנסים להשתיק ולא נותנים פתחון פה לשיח פוליטי כזה ואחר". לצד זה, פלמור קוראת למשתמשים להתאחד, "יש פה דרישה מפייסבוק להיות שקופים איתכם".