מאפס ל-1.9 מיליארד דולר: חיסון הקורונה הזניק את הכנסות מודרנה

הכנסות החברה ברבעון הראשון של השנה עמדו על 1.9 מיליארד דולר, כש-1.7 מיליארד מתוכם מיוחסים לחיסונים לקורונה שפיתחה החברה • המניה יורדת במסחר המוקדם ב-8% בשל החשש שהפטנט יופקע על ידי הרשויות

אנשים בגרמניה מחכים בתור כדי לקבל את החיסון של מודרנה / צילום: Associated Press, Martin Meissner
אנשים בגרמניה מחכים בתור כדי לקבל את החיסון של מודרנה / צילום: Associated Press, Martin Meissner

מודרנה, שפיתחה ומשווקת את אחד החיסונים המובילים בעולם לקורונה, פרסמה היום את דוחותיה לרבעון הראשון של 2021. זהו דוח מכונן עבור החברה, שעד היום לא רשמה הכנסות משמעותיות. בסוף דצמבר אושר המוצר שלה ובמהלך הרבעון כבר הכניס לקופותיה 1.7 מיליארד דולר. הכנסות החברה עמדו על 1.9 מיליארד דולר, אם מוסיפים הכנסות משיתופי פעולה ומענקים. הרווח של מודרנה עמד על 1.2 מיליארד דולר, לעומת הפסד של 124 מיליון דולר ברבעון המקביל.

מעניין להשוות את הנתונים האלה לתוצאות של פייזר, שמתחרה עם מודרנה ראש בראש בתחום חיסוני הקורונה. הכנסותיה של פייזר מהקורונה היו 3.5 מיליארד דולר, צמיחה של 45%. את הרווח הישיר שלה מהחיסון קשה לאמוד, בגלל פעילויותיה הרבות. החיסונים שפיתחו שתי החברות הם כמעט זהים, אך כושר היצור של מודרנה מעט נמוך מזה של פייזר, והמוצר אושר כשבוע מאוחר יותר, כך שפייזר יכלה להקדים ולחתום הסכמים עם מדינות רבות, ביניהן ישראל. הביקוש לחיסון עולה על ההיצע, כך שהתחרות היא מינימלית, אולם מי שתופסת את המדינות העשירות יותר תוכל כנראה לדרוש מחירים גבוהים יותר.

בכוונת מודרנה להגדיל את כושר היצור שלה השנה לכ-800 מיליון מנות, והיא שואפת, אך לא מבטיחה, אפילו להגיע למיליארד. ב-2022 היא מקווה לייצר ולמכור עד 3 מיליארד מנות חיסון. כמו כן הודיעה החברה כי היא פיתחה את החיסון בגרסה הניתנת לשינוע בקירור ולא בהקפאה.

"הפידבק מממשלות סביב העולם, שדורשות חיסוני RNA יעילים מאוד וחיסוני דחף לוריאנטים, הוא אדיר", אמר מנכ"ל החברה סטפן בנשל. "אנחנו דנים בהארכת חוזים ל-2022 עם כל הממשלות להן אנחנו כבר מספקים את החיסון ב-2021, ונמצאים במגעים עם מדינות נוספים, למשל עם מיזם COVAX (מיזם במימון בינלואמי לעידוד נגישות חיסונים למדינות שאינן יכולות לרכוש אותן - ג.ו.) לאספקת 466 מיליון מנות ב-2022, ולממשלות נוספות באסיה, המזרח התיכון, אפריקה ואמריקה הלטינית". ההכנסות מהסכמים אלה ל-2022 כבר צפויות בחלקן להירשם ב-2021, כמקדמות.

המדינות שכבר משתמשות בחיסון מודרנה הן סינגפור, צרפת, ארה"ב, בריטניה, וישראל בכמויות מעטות. הדרישה לחיסוני ה-RNA בעולם עולה, לאור שאלות לגבי בטיחות ויעילות של חלק מן החיסונים האחרים שנמצאים בשוק.

מתחילה ניסוי במוצר  חדש

מודרנה טרם נגמלה מן ההרגל של חברות ביוטק ללא מכירות להתחיל את הדוח בתיאור ההישגים המדעיים שלהן. היא מציינת כי ניסוי שערכה במנת דחף שפיתחה נגד הווריאנטים הדרום אפריקאי והברזילאי, הובילו להיווצרות נוגדנים לווירוסים בדמם של מתנדבים. אנחנו יודעים כבר מהניסויים הקודמים שביצעו חברות החיסונים במהלך השנה האחרונה, כי מצב כזה בדרך כלל מנבא יעילות של החיסון. החברה מזכירה בראש הדוח גם כי השלימה בהצלחה ניסוי בבני נוער. עוד בוחנת החברה את יעילות החיסון בחולים מדוכאי חיסון בעקבות השתלה.

אולם אולי הכי מעניין הוא הדיווח על תחילת ניסוי גם במוצר חדש, שלא קשור בכלל לקורונה, אלא למחלה נדירה בשם Propionic Acidemia. המטרה היא שה-RNA ייכנס לגוף המטופל וכפי שהוא מייצר את החלבון אליו מתפתחים נוגדני הקורונה במקרה של החיסון, ייצר במקרה הזה חלבון שחסר לחולים באותה המחלה. מדובר במוצר לשימוש כרוני, כך שהדרך עלולה להיות ארוכה יותר, אבל השוק הוא ארוך טווח יותר. לחברה מוצרים נוספים בצנרת הקלינית לטיפול במחלות לב, בסרטן, ובמחלות זיהומיות נוספות.

אתמול ירדה מניית החברה 6.19% בוול סטריט וכעת היא יורדת בקדם מסחר בכ-8% על רקע הצהרות ממשלות ארה"ב והאיחוד האירופי, על אפשרות כי יחייבו את חברות החיסונים לוותר על הפטנטים שלהן, כדי לאפשר לגורמים רבים ברחבי העולם ליצר את החיסונים ולספק את הביקוש העולמי, כדי לסיים את המגפה גם ברמה הבינלאומית. לא בטוח שאכן יבוצע צעד דראסטי כל כך, אולם עצם העלאתו מפעילה לחץ על החברה לתת רישיונות משנה לחברות אחרות לייצר את החיסונים של החברה, או להוריד את המחירים. שוויה של מודרנה עומד היום על 65 מיליארד דולר, עלייה של 48% מתחילת השנה.