עסק ביום | פיצ'ר

"אני חושש מ'היום שאחרי'. כרגע המענקים מאפשרים לי לחיות. אני לא יודע מה יהיה ב-1 ביולי"

יואב תם (46), גרוש + 1 • הבעלים של אס.אל פתרונות אבטחה •  "הוחלט שההוצאות לשימור העסק הן לא הוצאות שאני חייב להוציא. וכעת הם דורשים ממני 15-16 אלף שקל"

יואב תם / צילום: תמונה פרטית
יואב תם / צילום: תמונה פרטית

יואב תם הוא מסוג האנשים שנוהגים לכנות "מלח הארץ". הוא בעל רקע פיקודי ביחידה מסווגת, ולאחר הצבא עבד בשירות המדינה. הוא בעל תארים ראשונים בהנדסת תעשייה וניהול ובכלכלה ומדע המדינה וכן תואר שני בניהול ולוגיסטיקה, וגם בעל תעודת ממונה בטיחות בעבודה ורישיון חוקר פרטי.

ב-2006 הוא עזב את שירות המדינה והקים עסק עצמאי המספק שירותי אבטחה וייעוץ ביטחוני. עם השנים העסק צמח וצבר מוניטין ולפני משבר הקורונה היה בשיאו. הוא העסיק עשרה עובדים וסיפק שרותי אבטחת אישים, אבטחת משלחות, ליווי בכירים ואח"מים ועוד. הוא עבד עם חברות כמו מיקרוסופט וגוגל, ליווה דיפלומטים לנסיעות לחו"ל ואנשי עסקים ודיפלומטים זרים בשליחויות בארץ ואבטח אירועים משפחתיים ואחרים של עשירי העולם שהגיעו לחגוג בישראל.

בראשית 2020 היו לתם הזמנות רבות חודשים קדימה. ואז, בין לילה, הכול בוטל. העסק הושבת. וגרוע מכך, עד היום, מעל שנה אחרי העסק עדיין מושבת.

"בפברואר 2020 היה היום האחרון שעבדתי בו. אבטחנו נטיעות של קק"ל, ותוך כדי אותו שבוע של הנטיעות התחלנו להתארגן להגעת המשלחות לקראת מרץ-אפריל, שהם חודשים חזקים מאוד חזקים של משלחות, ואז התחילו הביטולים. המטיפים האוונגליסטים ביטלו הגעה לארץ, שתי משפחות עשירות מחו"ל שהיו אמורות להגיע ביטלו וגם משלחת עסקית מאוסטרליה שהייתה אמורה להגיע באפריל ביטלה. זו היתה ההתחלה. בחודש מרץ כבר עברו לאפס הכנסות. מחזור שהיה אמור להיות של כמיליון שקל לחודשיים-שלושה התאפס. נשארנו בלי כלום".

כל עובדי העסק יצאו לחל"ת וגם קבלני המשנה שעבדו עם תם יושבים בבית, ובמשך חודשים ארוכים המתינו לראות מה קורה. "נשארה לנו משלחת אחת של חברי קונגרס שהיו צפויים להגיע באוגוסט והם עד הרגע האחרון היו מעוניינים להגיע ולא ביטלו. נעשתה פניה מסודרת של שגריר ארה"ב לראש הממשלה בבקשה שיאשרו את המשלחת", מספר תם. אבל בדיוק אז התפוצץ בתקשורת הסיפור של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות שהעניק "הנחת סלב" לאיש העסקים טדי שגיא כשאיפשר לו להיכנס לארץ ללא בידוד, ומקבלי ההחלטות לא אישרו את הגעת המשלחת.

כך, התפוגגה גם ההכנסה הבודדת שהייתה אמורה להיות לתם במהלך שנת הקורונה.

"בד-בבד עם מה שהתרחש בישראל, גם שערי העולם נסגרו אז גם עבודות שאנחנו עושים בחו"ל, כמו ליווי משלחות וליווי קבוצות ספורט ועוד, בוטלו. סגרו את שערי נתב"ג וגם המדינות האחרות לא קיבלו זרים, ועד עכשיו הבעיה עדיין קיימת, כך שאין אופק אמיתי לפתיחת הענף שלנו", מספר

קיבלת מענקים?
"קיבלתי מענקים שבתחילת הדרך אפשרו לנו לצוף מעל פני המים. המענק הסוציאלי ומענק הוצאות קבועות אפשרו לי לשלם התחייבויות, להאכיל את הילדים ולחיות באופן מצומצם. אני מפברואר 2020 עד מרץ 2021 לא הכנסתי שקל הביתה. קיבלתי את מלוא המענק הסוציאלי של 7,500 שקל לחודש, אבל זה לא מספיק. אני גרוש, משלם 4,000 שקל מזונות, מעון של כמה אלפי שקלים לבן שלי שעדיין לא בחינוך חובה ושכר דירה ורכב אז אפשר לדמיין לאיזה מצב הגעתי. צמצמתי הוצאות למינימום ההכרחי ועדיין אני חי בעיקר מחסכונות.

"בחודשים הראשונים של הסיוע עד אוגוסט הכול דפק כמו שעון. מענקי הסיוע של ההוצאות הקבועות לעסק מגיעות ל-15% מההוצאות בפועל אז זה לא מונע את הכניסה לבור כלכלי, אבל זה מחזיק אותנו".

מה קרה באוגוסט?
"באוגוסט היה קו פרשת המים שבה רשות המסים החליטה שאנחנו לא זכאים למענקים כי אם החברה סגורה אז לא מגיע לה מענקים ואין לנו הוצאות קבועות. הם החליטו שההוצאות שאני משלם כדי לשמר את העסק חי הם לא הוצאות שאני חייב להוציא אז לא משלמים עליהן. והם דורשים ממני 15,000-16,000 שקל בחזרה. לכל אורך השנה קיבלתי בסך-הכול 150 אלף שקל מכל המענקים, גם הסוציאלי וגם המענק להוצאות קבועות. הגשתי השגה נגד הדרישה שלהם, אבל יש להם 180 יום להשיב לי, ובינתיים הם החליטו לא להעביר לי את 'מענק הפגיעה המתמשכת' שנקבע בפברואר. במקום לתת לי את הכסף הם לקחו אותו לטובת החוב של החזר המעקים שקיבלתי, למרות שעוד לא נתנו תשובה להשגות שלי".

גם היום, כשהסגרים נראים כמעט כזיכרון רחוק והמשק פתוח ושוקק, וכולם מדברים על חזרה לשגרה, אצל תם אין שגרה. "הענף שלי בבעיה. אנחנו לא מושפעים ממה שקורה במשק אלא מחו"ל - מיציאות וכניסות. כל עוד המשק סגור לכניסות מחו"ל והעולם סגור בפנינו, אנחנו לא עובדים. אין אצלנו חזרה לשגרה. איזה חזרה לשגרה? אנחנו מתפללים לחזרה לשגרה".

ב-20 ביוני נגמרים המענקים. מה תעשה?
"אני חושש מ'היום שאחרי'. כרגע המענקים מאפשרים לי לחיות. אני לא מחפש להיות מיליונר מהמענקים, אלא להצליח לשרוד. אני לא יודע מה יהיה ב-1 ביולי. מדינת ישראל היא אי מבחינת המלחמה בקורונה. רוב אזרחי המדינה מחוסנים ופה דברים הולכים ונפתחים אבל בעולם זה לא ככה, ואני תלוי בעולם.

המדינה חייבת לתת לנו מתווה ברור לכניסה של מחוסנים לישראל בלי קשר יהודי או לא, אזרח או לא, ללא הבדל דת מדינה ולאום, שכל אדם שעומד בתנאי החיסון והבדיקות יוכל להיכנס לישראל - וכך נוכל לעבוד. אנחנו מבקשים שיתנו לנו לעבוד, ושאם לא נותנים לנו אז שיאריכו את תקופת המענקים לסקטורים הרלבנטיים. מזה אנחנו חיים. ככל שהשמים לא יפתחו אז חייבים לעזור לנו".