משרדי רו"ח | פיצ'ר

מצוקת רואי החשבון: המשרדים נלחמים ביניהם על כל סטודנט

בחמש השנים האחרונות נרשמה ירידה הדרגתית בכמות הבוגרים של לימודי ראיית חשבון • היצע המתמחים הנמוך מוביל את הפירמות הגדולות לגייס בדרכים יצירתיות • בענף מודים: "זה ממש מרוץ לתפוס אותם"

גילוי גמישות בנוגע לחופשות, הענקת מלגות לימודים, עריכת מסיבות וגם משלוח סלי פיקניק מפנקים. החיזורים אחר הסטודנטים לחשבונאות / צילום: Shutterstock
גילוי גמישות בנוגע לחופשות, הענקת מלגות לימודים, עריכת מסיבות וגם משלוח סלי פיקניק מפנקים. החיזורים אחר הסטודנטים לחשבונאות / צילום: Shutterstock

תוספת של 1,000 שקל לשכר ההתחלתי שעומד על 6,000-5,000 שקל בלבד, אפשרות לעבוד מהבית באופן היברידי, גילוי גמישות בנוגע לחופשות, הענקת מלגות לימודים, ניסיונות להפעיל קשרים באקדמיה כדי לשכנע סטונדטים להגיע, עריכת מסיבות וחגיגות וגם משלוח סלי פיקניק מפנקים - כך מחזרות בימים אלה פירמות ראיית החשבון הגדולות ומהמובילות בארץ אחר הסטודנטים לחשבונאות, המתמחים העתידיים.

החיזור האינטנסיבי נולד על רקע מחסור במתמחים בשוק ראיית החשבון, שמחריף בתקופה האחרונה. מדי שנה מסיימים 1,000-2,000 סטודנטים את לימודי ראיית החשבון ומקבלים רישיון לעסוק במקצוע.

בעוד שלפי כעשור המספר היה קרוב יותר ל-2,000 ובשנים מסוימות אף עבר אותו, בחמש השנים האחרונות נרשמה ירידה הדרגתית בכמות הבוגרים, והמספר מתקרב ל-1,000 בוגרים. כך, בעוד שבשנת 2017 מספר הבוגרים (סטודנטים שסיימו תואר בחשבונאות) עמד על 1,612, בשנת 2018 הוא ירד ל-1,288 וב-2019 הוא ירד ל-1,162 בוגרים. ב-2020 השלימו את לימודי החשבונאות 1,217 סטודנטים.

במקביל להידלדלות ההיצע התרחשה תופעה הפוכה של גידול בביקושים למתמחים ורואי חשבון, בין היתר בעקבות משבר הקורונה הכלכלי. לדברי שלומי שוב, ראש תוכנית חשבונאות Accountech וסגן דיקן בית ספר אריסון למינהל עסקים במרכז הבינתחומי, "המחסור החריף במתמחים וברואי חשבון התחדד בתקופת הקורונה. זה נובע מגידול בביקוש לאנשי כספים, במיוחד לאור העובדה שחברות רבות הופכות להיות ציבוריות על רקע הטירוף בהנפקות, ונדרשות להקים מחלקות כספים. כל זה מגיע על רקע ירידה בעשור האחרון במספר הסטודנטים לחשבונאות, ולצערי גם באיכותם".

רו"ח שלומי שוב  / צלם: יחצ
 רו"ח שלומי שוב / צלם: יחצ

מעדיפים את ההייטק

לאורך השנים נרשמה תנועת מטוטלת בכל הקשור למספר בוגרי החוג לחשבונאות, כך שלאחר שנה-שתיים של מחסור במתמחים השוק תיקן את עצמו, ונרשמה עלייה בנרשמים ללימודים ובהיצע המתמחים. לדברי שוב, נראה שהפעם מדובר בשבר עמוק יותר במקצוע. "לכאורה, השוק אמור לתקן את עצמו, אבל לצערי זה הרבה יותר מורכב.

"זה נובע לדעתי משילוב בין 'כשל השוק' שקיים בתחום הביקורת, שמוביל את המשרדים לשלם שכר נמוך מאוד למתמחים, לבין החשיבה של הדור הצעיר. החבר'ה הצעירים מסתכלים היום על הטווח הקצר, ושואלים את עצמם בשביל מה ללמוד במסלול כל כך תובעני וקשה, ולקבל שכר התחלתי של 6,500 שקל? אם כבר ללמוד כל כך קשה, אז עדיף מדעי המחשב, ולהתחיל משכר של פי שלושה לפחות.

"הם לא מסתכלים מעבר לשנים הראשונות, כשאופק האפשרויות בתחום הפיננסי והעסקי יכול להיות עצום, ובתחום המחשבים יכול דווקא להיעצר - מה גם שגיל הפרישה לפנסיה בהייטק מאוד מוקדם, בעוד שבתחום העסקי לניסיון יש רק יתרון".

לדברי רו"ח שי ניסן, שותף בכיר בליאון אורליצקי ושות', מהפירמות המובילות בארץ, "המצוקה באיתור מתמחים נובעת מכמה סיבות. ראשית, יש ירידה בכמות הסטודנטים שפונים לתחום, בשל פערי השכר שמשולם לאקדמאים במדעי המחשב בפרט ויתר תחומי ההייטק בכלל. שנית, מודל החל"ת גרם למתמחים לדחות את מועד ההתמחות, ולהתפרנס מעבודות מזדמנות או קבלת דמי אבטלה. ושלישת, זמן ההגעה לעבודה גם הפך להיות גורם משמעותי, וקיים קושי לקלוט מתמחים טובים שגרים רחוק ממיקום המשרדים".

המצב הזה מוליד תחרות עזה על כל מתמחה. בשנים שבהן היה עודף היצע של מתמחים, מצאו את עצמם חלק מהסטודנטים ללא מקום התמחות מוביל גם חודשים ספורים לפני סיום הלימודים. משרדי הביג 5 - הגדולים והמובילים בארץ - היו מקבלים מאות פניות מסטודנטים כבר בשנה הראשונה ללימודיהם, בוחרים את המובילים במסלול וסוגרים איתם. אחרים השתלבו בפירמות בינוניות מובילות, וכל השאר היו צריכים לחפש את מקומם בשוק בין אלפי משרדים קטנים.

כעת, מעידים חלק מרואי החשבון במשרדים הגדולים, היצע המתמחים כה נמוך עד שהמשרדים נלחמים ביניהם על כל סטודנט. "זה ממש מרוץ לתפוס מתמחים. יש לנו צורך אדיר לגייס, ואין מספיק היצע", אומר שותף בכיר מפירמה הנמנית על הביג5.

רו"ח שוב מספר כי הגיע למצבים שבהם "בכירים פונים אליי לגבי סטודנט ספציפי, ומבקשים שיגיע אליהם, ולא למשרד מתחרה. אני, כמובן, מסרב בנימוס. ממה שאני שומע מסטודנטים, בשבועות האחרונים השכר ההתחלתי של מתמחים במשרדים הגדולים עלה, ולבוגרים איכותיים מוכנים לשלם אפילו 7,500 שקל. זאת דיפרנציאציה חשובה שאני לא זוכר כמוה בעבר, וזה יכול להיות פתח ליציאה עתידית מהמלכוד הזה.

"עם זאת בכדי שיהיה שינוי ממש, שכר המתמחים צריך לקפוץ בעשרות אחוזים, ובהמשך לקפוץ עוד. לא יכול להיות שהם ילמדו כל כך קשה בשביל פחות מ-10,000 שקל בחודש, גם בשנת ההתמחות הראשונה. זה לדעתי יגיע כי לא תהיה ברירה - הכניסה של הטכנולוגיה רק תאיץ את זה".

הרפורמה תעזור?

לא כולם מסכימים עם התזה שהשוק לא יכול לתקן את עצמו. לדברי רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון, "לפני כשבע שנים השוק סבל מעודף היצע, עד כדי כך שהיה צורך להרחיב מקומות התמחות, לנוכח הקושי למתמחים להשלים תקופת התמחותם. השוק איזן את עצמו, ובהמשך הוביל למחסור שאנחנו מרגישים כעת.

"התחרות על מתמחים היא רבה, אך לאור הרפורמה ההיסטורית שהובלנו בלשכה בתוכנית הלימודים בחשבונאות, יחד עם מועצת רואי החשבון, תמונת המצב צפויה להשתנות בעוד כשנתיים ובעיית המחסור תיפתר".

שטרק גם לא מתרגשת מהשכר ההתחלתי של המתמחים, ולא בטוחה שצריך להעלות אותו. "השכר ההתחלתי בתקופת ההתמחות נע בין 6,000 שקל ל-9,000 שקל, ואינו חריג ביחס למקצועות בעלי תקופת התמחות כמו עורכי דין או רופאים. המסלול מתבסס על אופק של פוטנציאל התפתחות השכר, במקביל להתקדמות בניסיון, בוותק ובתפקידי ניהול".