האמריקאים לא יודעים שובע משוק המניות

משקי בית הגדילו את החזקתם במניות ל־41% מסך הנכסים הפיננסיים באפריל

המשקיעים לא נרתעים מהשינויים החדים בשוק / צילום: Shutterstock, solarseven
המשקיעים לא נרתעים מהשינויים החדים בשוק / צילום: Shutterstock, solarseven

אמריקאים נכנסים לשוק המניות בכל הכוח. משקיעים אינדיבידואלים מחזיקים יותר מניות מאי פעם והמדדים המרכזיים מטפסים לשיאים חדשים. הם גם מעלים את ההימור בכך שהם לוקחים הלוואות על מנת להשקיע יותר או קונים יותר מניות בזמן שיש בשוק שפל קל.

החזקת מניות בקרב משקי בית אמריקאים עלתה ל-41% מכלל הנכסים הפיננסיים שלהם באפריל, הרמה הגבוהה ביותר שנרשמה. נתון זה מתייחס לנתונים שבידי הפדרל ריזרב ובנק JPMorgan Chase החל משנת 1952 והוא כולל חשבונות חיסכון לפנסיה. ניקולאוס פניגירצוגלו מחברת ג'י פי מורגן, שניתח את הנתונים, ייחס את העליות לעלייה במחיר המניות לצד רכישה מוגברת של מניות.

ההתלהבות ממניות מגיעה בעת שהתנודתיות בשוק יורדת ומדד S&P 500 קבע השנה שיא 25 פעמים, הודות לעונת רווחים טובה והסיכוי ששיקום הכלכלה יהיה מהיר ממה שחשבו רבים. בינתיים, צ'קים עם תשלומי סיוע הניעו עליות שיא בהכנסת משקי הבית, הגבירו את ההוצאה ועזרו להניע את השיקום.

בשבוע הקרוב דו"חות ההעסקה החודשיים ונתוני הרווחיות של חברות כמו Uber יתנו רמז לגבי חוזק השיקום הכלכלי.

במגפת הקורונה נוצרו מיליוני חשבונות מסחר חדשים וכמה משקיעים שניסו את מזלם במניות או אופציות בשנה האחרונה נשארו בסביבה והם מוסיפים להשקעותיהם. יועצים פיננסיים ומנהלי כספים אמרו שללקוחות שלהם יותר נוח להחזיק במניות לאחר שראו את הראלי החזק בשנה שעברה, וכמה אפילו שואלים למה הם צריכים אג"ח בתיקי ההשקעות, כשההחזר כל כך נמוך.

משקיעים רבים הימרו על השוק דרך השקעות פסיביות ולמדו בעשור האחרון שלא משתלם להיפטר מהחזקות במניות בזמני טלטלה בשווקים.

השוק העולה באופן עקבי - לאחרונה הרימו אותו רווחים נאים של חברות כמו פייסבוק ואלפבת - משך אפילו יותר משקיעים. לקוחות בנק אוף אמריקה קנו מניות במשך תשעה שבועות רצופים, בזמן שקרנות גידור ומשקיעים גדולים אחרים ברחו משוק המניות, כך אמרו אנליסטים בבנק בהודעה מ-27 באפריל.

דיימון וייט, עוזר לרופא בן 44 הגר בסיוול, ניו ג'רזי, אמר שהתחיל ללמוד על מניות ואופציות ברשתות חברתיות כמו טיק טוק בשנה שעברה, בזמן שהיה בחופשה ללא תשלום מהעבודה.

הוא חזר לעבוד מאז, אבל אומר שעדיין בודק לעתים קרובות את ההשקעות שלו, ולאחרונה שפך אל השוק אלפי דולרים נוספים, בייחוד במניות כמו אפל , טסלה , אמריקן איירליינס גרופ , מה שהביא את סך כל נכסיו במניות לשווי של יותר מ-400 אלף דולר.

"זה היה מורט עצבים כשאתה מכניס כמות משמעותית של כסף", אמר ווייט. אבל "אם יש לך אצבע מהירה, אתה תמכור... ובטווח הארוך תפסיד".

הוא לא מחזיק אגרות חוב ומתכנן להמשיך להכניס כסף למניות.

משקיעים אינדיבידואלים רבים לא נרתעו מהשינויים החדים בשוק. נתונים מחברת המחקר Vanda Research מראים שמשקיעים אינדיבידואלים נוטים לקנות יותר מניות כשמדד ה-S&P 500 יורד באחוז בודד ביום מסוים מאשר כשהוא עולה באותו שיעור, וההחלטיות שלהם לקנות כשיש מכירות גדולות התחזקה בזמן המגפה. כמה אנשים אפילו לוו כסף על מנת להמר איתו על מניות.

דיוויד סדקין, שותף בחברת Bel Air Investment Advisors המפקח על 4.6 מיליארד דולר ללקוחות עשירים, אמר שהנתח מכספם הנמצא בשוק המניות עלה ל-65% מכ-45% בשנה שעברה, בזמן שהוא צמצם השקעות באג"ח. כשהאחזקות שלו במניות יבשילו, ישקיע בהדרגה יותר כסף במניות.

התשואה על האג"ח של משרד האוצר האמריקני ל-10 שנים הייתה 1.632% ביום שישי, עלייה משיעור של 0.915% בו התחילה את השנה, אבל עדיין שיעור נמוך באופן היסטורי.

"על מנת להגיע ליעדים של לקוחותינו, אנחנו צריכים לקחת על עצמנו יותר סיכון", אמר סדקין. "אנו נוטים להמשיך בזמן ששיעור הריבית נותר נמוך".

משקיעים אחרים היו אפילו יותר אגרסיביים. סקר של העמותה האמריקאית למשקיעים אינדיבידואלים הראה שכמות הכסף שמשקיעים הקדישו לשוק המניות הגיעה לשיא של שלוש שנים במרץ, כשעמדה על 70%. החוב השולי - או הכסף שמשקיעים לוו כדי לקנות ניירות ערך - הגיע גם הוא לשיא במרץ, כך מראים נתוני רשות הרגולציה של תעשיית הפיננסים.

רנדי לי, מהנדס תוכנה בן 31 שמושבו בלנסינג, מישיגן, אמר שנמשך בתחילה לריגוש הנלווה למסחר באופציות, כשראה השקעות קטנות שלו מכפילות ומשלשות את ערכן תוך שעות בודדות.

כעת, הוא אומר שהוא עדיין משחק בשוק האופציות אבל גם מחזיק מניות "משעממות" כמו מניות של רויאל קריביאן קרוזס  ושל קראפט היינץ .

כשאי הוודאות של המגפה טלטלה אותו, החל לשים בצד יותר כסף בחשבון הפרישה שלו. הוא הכפיל את ההפקדות הדו-שבועיות שלו לחשבון ופתח חשבון חסכון לפנסיה אליו הוא מכניס כסף בשבועות האחרונים. רוב אחזקותיו הן בשוק המניות.

"פשוט לא היה לי כל כך הרבה זמן לשבת בבית ולהסתכל על הדברים האלה", אמר לי. "איזה מקום טוב יותר יש לעשות בו כסף כמו כולם מאשר לשחק בשוק המניות".

הוא אופטימי לגבי מניות, בייחוד לאחר שראה את ענקיות הטכנולוגיה מדווחות על רווחי שיא בשבוע שעבר. אבל הוא חושש מקריסת שוק בעתיד וקנה כמה מטבעות קריפטו, שהוא מחזיק כגידור כנגד ירידה בשוק.

הוא לא לבד - המחירים העולים של הכל, מעץ לבניין ועד דוגקוין ועד מניות, גרמו לחששות על כך שהשוק נמצא בבועה. ועבור כמה אנליסטים, החיוניות של שוק המניות הוא אות אזהרה מהבהב.

"משקיעים יומיים עשו הרבה מאוד כסף על הרבה מאוד דברים כולל ניירות ערך בשנה האחרונה. בנקודה מסוימת, בהתחשב בכמה מהונם הכניסו לניירות ערך, הסכנה היא שיחליטו לצאת ולגרוף רווחים", אמר פניגירצוגלו מג'י פי מורגן. "זה בעצם מה שקרה לפני שנת 2000".