לפיד אחרי קבלת המנדט: "מאמין בכוונות הטובות של שותפיי העתידיים - בנפתלי ובני, גדעון ומרב, איווט וניצן"

בנאום הראשון מאז קיבל את המנדט שרטט לפיד את הכיוון של הניסיון להקים ממשלה רחבה, ולא פסל שום גורם • עם זאת, לא הזכיר את האפשרות לשיתוף עם רע"מ או המשותפת, ומהעבר השני את החרדים • ליצמן בפנייה לבנט: "איך אתה מעז לשקר לנו בבוטות"

יאיר לפיד / צילום: רפי קוץ
יאיר לפיד / צילום: רפי קוץ

חבר הכנסת יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד, אמר היום כי "ממשלת אחדות ישראלית היא לא פשרה - היא מטרה. זה מה שהמדינה זקוקה לו עכשיו".

יממה לאחר שקיבל את המנדט להקמת ממשלה מהנשיא ריבלין, אמר לפיד כי תהיה
זו ממשלה מורכבת, שתפעל להוציא את המדינה ממשבר הקורונה, מהמשבר הכלכלי, מהמשבר הפוליטי, ובעיקר "מהמשבר בתוכנו, בתוך עם ישראל".

על בנימין נתניהו אמר כי הוא הוכיח את הצורך בטיפול בשבר בישראל, שכן לאחר קבלת המנדט "מיד עלה לשידור ראש הממשלה נתניהו. שוב משמיץ, שוב משסע. תוקף הכי נמוך שאפשר. את נפתלי, את גדעון, את השמאל ואותי. סגנון שמבייש את התפקיד ואת האדם. בדיוק את זה אנחנו רוצים לשנות. כעסנו מספיק, שנאנו מספיק, רבנו מספיק.

"ישראל היא מדינה פצועה. היא זקוקה לשקט, זקוקה לאחדות, מוכרחה - חייבת! - ממשלה מתפקדת. ישראל עייפה ממריבות. עם ישראל מסתכל על הפוליטיקאים שלו ושואל את עצמו - מתי הם כבר יפסיקו לריב ויילכו לעבוד בשבילנו? והתשובה שלי היא: עכשיו".

לדברי לפיד, אם יצליח להקים ממשלה היא תנהג אחרת כלפי האופוזיציה. "לא נשמיץ, לא נקטין, נכבד אותם, נטפל כמיטב יכולתנו גם בבעיות של אלה שלא הצביעו לנו".

הוא הזכיר את שותפיו העתידיים : "נפתלי בנט אמר אתמול, בצדק, שממשלת אחדות תמנע בחירות חמישיות - אבל זה רק חלק מהעניין. המטרה העיקרית שלה, האתגר העיקרי שלה, יהיה להתחיל פה משהו אחר: נקי, הגון, מתפקד.

"אנחנו מנסים ליצור פה ברית ישראלית של אנשים הגונים, שהם גם פטריוטים. אני מאמין בכוונות הטובות של שותפי העתידיים - בנפתלי ובני, גדעון ומרב, איווט וניצן.

הם אנשים שונים עם דעות שונות, אבל זה שמישהו לא מסכים אתך, לא הופך אותו לאויב. כולם אוהבים את המדינה הזו מעומק ליבם. הם רוצים לבנות, ולתקן וליצור שיתופי פעולה שלא ראינו פה כבר הרבה שנים".

בנאום הראשון מאז קיבל את המנדט שרטט לפיד את הכיוון של הניסיון להקים ממשלה רחבה, ולא פסל שום גורם אחר. עם זאת, לא הזכיר את האפשרות לשיתוף עם רע"מ או המשותפת, ומהעבר השני את החרדים.

קודם להצהרה של לפיד קיימו ראשי המפלגות החרדיות מסיבת עיתונאים משלהם וכיוונו את עיקר האש לבנט. השר ליצמן אמר: "נפתלי בנט, תסתכל לי בעיניים. מכולם היית איתי קרוב אליך. אתה פנית אליי אחרי שהתפרקה ברית האחים שלך עם לפיד. ביקשת שת"פ.

"שאלתי אותך, איך אתה בא אליי אחרי מה שעשיתם לנו? הרסתם את הדת והמסורת. פגעתם בילדים שלנו ובכותל ובכל הקדוש והיקר. אמרת לי 'הבנת את הטעות שלי, אני עוזב את מה שהיה ויוצאים לדרך חדשה'. ומה קרה עכשיו? איך אתה מעז לשקר לנו בבוטות. נפתלי, אתה אמרת לי על לפיד את הדברים הקשים ביותר. אמרת שהוא פילג את העם ושהוא נהג בדרך רעה. הבטחת ונתת מילה שזו טעות שלא תחזור אליה. על בסיס זה לחצנו ידיים ופעלנו יחד. אתה מפר זאת מולנו החרדים ולא רק מול בוחריך".

ליצמן הכחיש מו"מ חשאי עם הצד של לפיד :"לא נתמוך בממשלה של בנט ולפיד בשום צורה אלא בממשלת ימין. משמעות הכתרת ליברמן לאוצר ולפיד כרה"מ הוא ניתוק כל קשר עם היהדות החרדית".

יו"ר דגל התורה, חבר הכנסת משה גפני, אמר "יושב נפתלי בנט והופך אבן על אבן כדי להקים ממשלת שמאל עם לפיד. ואז אומר שהם הפכו אבן על על אבן להקים ממשלת ימין. למה אתם משקרים? בנט ושקד, מה תגידו ביום הדין? כנראה יש משהו יותר חשוב מארץ ישראל וזה כנראה השנאה לנתניהו.

"אם אתם חושבים שלנו אין בטן מלאה על כל השותפות רבת השנים עם הליכוד - אני יכול לכתוב ספר על זה, אבל אנחנו יודעים מה חשוב לתורת ישראל, לעם ישראל ולארץ ישראל".

אריה דרעי שב וקרא לבנט לחבור לקואליציה עם נתניהו: "אני פונה אליך נפתלי, עדיין לא מאוחר. 59 זה כמו 61. יש עוד 28 יום ועוד 21 שניתן להקים ממשלה".

ההצהרה המשותפת של השלושה התקיימה בעקבות פגישתם בצהריים עם ראש הממשלה. ההצהרות שלהם ושל נתניהו נראות כניסיון לחץ אחרון למניעת הקמת ממשלה על ידי לפיד לאחר שלא צלח הניסיון למצוא עוד עריקים בימינה.