עימותים במזרח ירושלים; חמאס מאיים: דף לא יפר את הבטחתו

עצורים בעימותים עם המשטרה בשיח' ג'ראח • הרמטכ"ל הנחה לתגבר כוחות ביו"ש, ירושלים ועזה ולהיערך למעבר להסלמה תוך זמן קצר • אתמול נפצעו 17 שוטרים ו-205 פלסטינים בעימותים שפרצו בהר הבית • ארדואן פרסם ציוץ בעברית: "מגנים בחריפות את ההתקפות המתועבות של ישראל"

כוחות משטרה בהר הבית אתמול / צילום: Reuters, Ammar Awad
כוחות משטרה בהר הבית אתמול / צילום: Reuters, Ammar Awad

22:10

בשכונת שיח' ג'ראח בירושלים החלו עימותים בין שוטרים לצעירים פלסטינים שהתקהלו, קראו קריאות וידו חפצים. השוטרים פיזרו אותם ועיכבו לחקירה כמה מהם. עם זאת, במסגרת הידברות בין המשטרה ובכירים בעירייה לבין מנהיגים מקומיים בשכונות במזרח העיר, יש ניסיונות הרגעה ומניעה של התנגשויות.

בתוך כך, בעולם הערבי והמוסלמי יש גינויים כלפי ישראל והאשמתה באחריות לאירועים ובפגיעה באתר המקודש לאיסלם.

חמאס והג'יהאד האיסלמי הבטיחו לנקום: דובר הזרוע הצבאית של חמאס אבו עוביידה פרסם הודעה ולפיה: "אנו מברכים על עמידתם האיתנה של אנשינו בירושלים ובאל אקצא ואומרים להם: מפקד אלקסאם מוחמד דף הבטיח לכם, והוא לא יפר את הבטחתו" - דף, המבוקש מספר אחת, ששרד כמה נסיונות התנקשות, איים בהבערת השטח בשל האירועים בירושלים מאז תחילת הרמדאן.

מארגני ההפגנות האלימות לאורך הגדר ברצועה קוראים להמוני צעירים לצאת לגבול ולהתנגש עם חיילי צה"ל, "עד שהכיבוש הנפשע יידע כי קדשי הדת הם קו אדום", כך לפי ההודעה הלילה בעזה. נוסף על כך הודיעו "יחידות ההטרדה הלילית" על שלב חדש, לדבריהם, שיחל הלילה לאורך הגבול. "לא נניח לתושבי העוטף והיישובים הסמוכים לישון, ולא ניתן לצבא לדעת שקט מהו". שני גופים אלה פועלים בהנחיית הזרוע הצבאית של חמאס.

נשיא טורקיה ארדואן היה המקורי מכולם כשפרסם ציוץ בעברית בחשבון הטוויטר שלו ובו נכתב: "אנו מגנים בחריפות את ההתקפות המתועבות של ישראל נגד הקיבלה הראשונה שלנו מסגד אל אקסא, המתרחשות למרבה הצער, בכל חודש רמדאן. כטורקיה, אנו נמשיך לעמוד לצד אחינו ואחיותינו הפלסטינים בכל הנסיבות".


טורקיה נזכיר היא אחת המממנות העיקריות של תנועות איסלמיות הפועלות בהר הבית, ובכלל בקרב החברה הערבית בישראל.

גם ירדן, מצרים. איחוד האמירויות ובחריין גינו את ישראל ודרשו כי תאפשר לכל מוסלמי להגיע להתפלל במסגדים, ותחדול מהנסיונות לגרש את הפלסטינים משיח' ג'ראח ולהכניס במקומם מתנחלים.

שר המדינה האמירותי חליפה שאהין אמר כי ארצו מגנה בחריפות את הפריצה למתחם אל אקצא ואת כוונת ישראל לסלק משפחות פלסטיניות משייח' ג'ראח. הוא דרש מישראל לכבד את תפקידה של ירדן כשומרת המקומות הקדושים בהר הבית.

גם משרד החוץ של סעודיה הצטרף לגינוי על ההחלטה לפנות אזרחים מבתיהם בשייח ג'ראח. בהודעה רשמית מריאד הצהירו הסעודים כי הם עומדים לצד העם הפלסטיני במאמציו להשיג פיתרון צודק לבעייתו, ובכלל זה הקמת מדינה עצמאית, שבירתה ירושלים.
הסמכות הדתית הגדולה בעולם הסוני, מוסד אל אזהר בקהיר, הצטרפה גם היא לגינוי ישראל בעקבות אירועי אתמול בירושלים. נשיא מרכז אל אזהר בקאהיר, הסמכות הדתית הגדולה בעולם הסוני, השייח אחמד א-טייב, כינה את התנהגות המשטרה "טרור ציוני שמתנהל לנוכח שתיקה בינלאומית צורמת".

19:15

המשטרה פתחה לתנועה את כביש 1 במחלף חמד בואכה ירושלים, לאחר שחסמה אותו שעתיים קודם לכן בניסיון למנוע מאוטובוסים של מפגינים ומתפללים מהחברה הערבית להגיע למזרח ירושלים. מהמשטרה נמסר כי המטרה הייתה לאתר מפרי סדר ולמנוע את הגעתם. הפקקים באזור מתחילים להשתחרר כעת.

בד בבד נמשכת ההיערכות במזרח העיר לקראת תפילות לילת אל קאדר המתקיימות בצל המהומות אמש, והחשש כי יתפחתו מחדש. המשטרה פינתה צירי תנועה המובילים אל המסגדים כדי לאפשר תנועה של אוטובוסים והסעות של מתפללים, ובהם רחוב סולטאן סולימאן, ואדי ג'וז, דרך יריחו, כביש העופל, דרך שכם, רחוב צלאח אל דין, ומעלות עיר דוד. התושבים היהודים והמבקרים בעיר העתיקה שאינם מוסלמים מתבקשים להיכנס רק דרך שער יפו.

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר: "למשטרה אין סמכות למנוע מקבוצת אזרחים לנסוע מעיר אחת במדינת ישראל לעיר אחרת. הצעד מהווה פגיעה חמורה בזכות האדם לחופש תנועה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בחסימת תנועה גורפת של קבוצות שלמות של אזרחים על סמך המוצא הלאומי שלהם, כאשר אין לגביהם חשד אינדיבידואלי להפרת חוק וסדר".

בתוך כך, יאיר לפיד מסר הערב כי "מחזק את כוחות הבטחון ושולח לשוטרים שנפצעו החלמה שלמה ומהירה. מדינת ישראל לא תאפשר לאלימות להשתולל בתוכה ובטח שלא לארגוני טרור לאיים עליה. מי שרוצה לפגוע בנו צריך לדעת שהוא ישלם מחיר כבד מאוד.
זו עת לאחריות מצד כולם, בעיקר מצד נבחרי ציבור".

18:00

המשטרה הודיעה כי כביש 1 סמוך למחלף חמד נחסם לתנועה לאחר שיושבי האוטובוסים שנחסמו במחלף החלו ללכת ברגל לכיוון ירושלים, וחסמו את הכביש.

מפגינים בטמרה במחאה על העימותים במזרח ירושלים / צילום: My first value
 מפגינים בטמרה במחאה על העימותים במזרח ירושלים / צילום: My first value

מתקיימות גם הפגנות של אזרחים מהחברה הערבית במקומות נוספים. כביש 65 סמוך לאום אל פאחם נחסם לתנועה בשל מפגינים. גם ביפו מפגינים עשרות מתושבי העיר במחאה על האירועים בירושלים. כביש 70 סמוך למטרה נחסם ונפתח מחדש.

מפגינים באום אל פאחם במחאה על העימותים במזרח ירושלים / צילום: אל-איתיחאד
 מפגינים באום אל פאחם במחאה על העימותים במזרח ירושלים / צילום: אל-איתיחאד

17:15

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס פגישת הערכת מצב לאור אירועי סוף השבוע. בהערכת המצב השתתפו שר הביטחון, שר הבט"פ, רמטכ"ל, מפכ"ל, ראש השב"כ, ראש המל"ל, ר׳ מתפ"ש ובכירים נוספים.

נתניהו אמר בהערכת המצב: "ישראל פועלת באחריות כדי להבטיח חוק וסדר בירושלים תוך שמירה על חופש הפולחן במקומות הקדושים".

בתוך כך, המשטרה הקימה מחסום על כביש אחד סמוך למחלף חמד בואכה ירושלים והיא מונעת מאוטובוסים המובילים אזרחים מהחברה הערבית להגיע לעיר העתיקה. ועדת המעקב של ערביי ישראל קראה לציבור הערבי להגיע למשרדי הר הבית להזדהות עם הפלסטינים לאחר המהומות אמש. במסגדים אמורה להתקיים תפילת ליל אל קאדר שלפני תום הרמדאן ובמשטרה חוששים כי המהומות והתפרעויות יתחדשו ויסלימו.

מאות בני אדם ירדו מהאוטובוסים והחלו עושים את דרכם ממחלף חמד לכיוון ירושלים.

15:25

שר הביטחון בני גנץ אומר: "אסור לתת לקיצוניים באף צד לגרום להסלמת המצב וכי ישראל תמשיך ותפעל לשמירה על חופש הפולחן בהר הבית ותתנהל באחריות הנדרשת, ולצד זאת לא תאפשר לטרור להרים את ראשו או לפגוע בסדר הציבורי". גנץ קיים ישיבה עם בכירי מערכת הביטחון על רקע החשש מהסלמה, ואישר את תכניות צה"ל להיערכות הביטחונית.

14:30

הרמטכ"ל אביב כוכבי כינס הערכת מצב מיוחדת באופן חריג במהלך, השבת במסגרת היערכות להסלמה ביטחונית ולאור האירועים במזרח ירושלים. בהערכת המצב השתתפו כל בכירי הצבא ובה עלה כי קיים סיכוי ממשי להסלמה בזירה הפלסטינית.

בתום הדיון הנחה הרמטכ"ל לתגבר כוחות ביהודה ושומרון, ירושלים ועזה ולהיערך למעבר להסלמה תוך זמן קצר. חמאס והג'יהאד האיסלמי פירסמו איומים בשל האירועים בירושלים, ובין השאר דווח כי יתחדשו ההפגנות על גדר רצועת עזה. משטרת ירושלים נערכת גם היא בכוחות מתוגברים לקראת אירועי 'לילת אל-קאדר' במסגדי הר הבית, סביב ובתוך העיר העתיקה ולאור אירועי ליל אמש.

במסגרת ההיערכות יסגרו לתנועה כמה רחובות מרכזיים במזריח העיר, ותושביה היהודים של העיר העתיקה והמבקרים בה נקראים להיכנס רק דרך שער יפו. לפי דיווחים פלסטינים שוטרים עוצרים פעילים מרכזיים של המחאה ברובע המוסלמי בעיר העתיקה. ובשל קריאות המנהיגות הערבית בישראל צפויים אלפי ערבים ישראלים להגיע הערב לירושלים להשתתף בתפילות במסגדי הר הבית.

עימותים במזרח ירושלים

גורם מדיני אמר הבוקר לגלובס כי ההנהגה הפלסטינית, כמו גם הנהגת חמאס וארגוני הטרור האחרים, מעודדים את האירועים לאחר דחיית הבחירות לפרלמנט של הרשות. לדבריו, העימות הפנימי בין הארגונים הפלסטינים מביא להסלמה בשטח, במזרח ירושלים אבל גם בגזרת יהודה ושומרון וברצועה. הוא הזהיר כי ההנהגה הפלסטינית מבקשת לנצל את המצב הפוליטי בישראל, ולתרגמו להישגים. עם זאת, אמר כי גם גורמים פוליטיים בישראל מסייעים לכך, כשהוא מתייחס להגעתם של חבר הכנסת איתמר בן גביר מחד וחברי הכנסת מהמשותפת מאידך לשכונת שיח' ג'ראח, אחד ממוקדי העימותים בבירה.

במזרח ירושלים היו הלילה עימותים קשים בין שוטרים ואנשי כוחות הביטחון לפלסטינים. בעימותים נפצעו 17 שוטרים, בהם אחד בינוני מפגיעת אבן בפניו. לפי דיווחי הסהר האדום, 205 פלסטינים נפצעו אמש בעימותים, שניים מהם קשה. 88 מתוך הפצועים הועברו לטיפול בבתי החולים, 20 פצועים טופלו בבית החולים שדה שהוקם במתחם הר הבית, והשאר טופלו במקום על ידי צוותים רפואיים.

כוחות משטרה בשיח ג'ראח  אתמול / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean
 כוחות משטרה בשיח ג'ראח אתמול / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean

המהומות פרצו בתום תפילות יום הַשישי של סיום חודש רמדאן, ומוקדי העימות היו במסגדי הר הבית, בשער שכם ובשכונת שייח ג'ראח במזרח העיר, שם ממתינים להכרעת בית המשפט לגבי פינוי משפחות פלסטיניות מנכסים בבעלות יהודית. ממשטרת ירושלים נמסר כי השוטרים הותקפו באבנים בזיקוקים ובבקבוקים, והם נאלצו להיכנס לרחבת המסגדים, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, כדי לפזר את המתפרעים ולעצור את התוקפים. בדיווחים בכלי תקשורת פלסטינים נמסר כי השוטרים נכנסו למרפאה במסגד בחיפושים אחר מתפרעים.

צה"ל והמשטרה תגברו כוחות בירושלים וביהודה ושומרון על רקע האירועים הלילה בבירה ולאחר שאתמול הרגו לוחמי משמר הגבול, שני מחבלים פלסטינים ופצעו שלישי בעת שאלה היו בדרך לפיגוע המוני במרכז הארץ.

ארה"ב:  יש להימנע מצעדים חד צדדיים

חמאס מאיים כי המוני מפגינים ישובו להפגין ליד הגדר סביב רצועת עזה בתגובה על המתרחש במזרח ירושלים. מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נַחַַאלֶה גינה גם הוא את המדיניות הישראלית ואמר כי עליה "לצפות לתגובה בכל רגע". יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הנחה אתמול את נציגו באו"ם לדרוש כינוס דחוף של מועצת הביטחון לדיון במתרחש בירושלים. ועדת המעקב העליונה לציבור הערבי הודיעה על יציאה להפגנות בכל היישובים הערביים נגד מה שכונה "טרור הכיבוש בירושלים".

ח"כ סמי אבו שחאדה, יו"ר בל"ד, הגיע הבוקר למסגד אל-אקצא, לאחר העימותים שהתרחשו במקום אמש. "נתניהו נושא באחריות לכל ההתפתחויות של החלטותיו להבעיר את השטח", אמר שחאדה. "החלטתו לשלוח את בן גביר לשייח ג'ראח ולתקוף את המתפללים במסגד אל-אקצא בצורה לא אנושית, ולמנוע תפילה מהמוסלמים במסגד בחודש הרמדאן באה כדי לשמר את מקומו בבלפור".

דובר משרד החוץ של ארצות הברית, נד פרייס, אומר כי העימותים בירושלים ובסביבתה מטרידים מאוד את ארצות הברית. בהודעתו, קרא פרייס למנהיגי שני הצדדים לפעול להורדת המתיחות באזור והוסיף כי מדינתו מודאגת מהפינוי האפשרי של משפחות פלסטיניות משכונת שייח ג'ראח וכי יש להימנע מצעדים חד צדדיים. שליח האו"ם למזרח התיכון, תור וונסלנד, קרא גם הוא לכל הצדדים לנהוג באחריות ולכבד את הסטטוס קוו באתרים הקדושים.