המו"מ להקמת הממשלה: מחלוקת עזה על קווי היסוד בנושאי דת ומדינה דרך ועדת כספים

מפלגות גוש השמאל, תקווה חדשה וימינה החלו היום בסדרת פגישות כדי לסכם ביניהם את חלוקת התפקידים וקווי היסוד של הממשלה בראשות בנט • מפלגות גוש הימין דורשות את ועדת הכספים למתן כהנא, אולם את הוועדה דורשים גם במפלגת העבודה • התיקים הבכירים היחידים עליהם הושגה הסכמה: הביטחון עבור גנץ, החוץ עבור לפיד והאוצר עבור ליברמן

נפתלי בנט / צילום: אריאל זנדברג
נפתלי בנט / צילום: אריאל זנדברג

צוותי המשא-ומתן של מפלגות גוש השמאל, תקווה חדשה וימינה החלו היום בסדרת פגישות כדי לסכם ביניהם את חלוקת התפקידים וקווי היסוד של הממשלה בראשות בנט, וכבר הבוקר מסתמנת מחלוקת עזה על קווי היסוד בנושאי דת ומדינה דרך ועדת כספים. מפלגות גוש הימין דורשות את ועדת הכספים למתן כהנא כדי לאזן את מינויו של יו"ר ישראל ביתנו למשרד האוצר, מחשש שהוא יערער את יציבות הקואליציה.

משום כך, טוענים גורמים המעורים במו"מ כי בימינה מבקשים לשמור לפחות את ועדת כספים אצלם, ככל הנראה עבור מתן כהנא, כדי לבלום או לאזן חלק מהמהלכים שמתכנן ליברמן לקיצוצים התקציביים של הישיבות והמגזר החרדי ולמנוע שבר עתידי מול מי שהוא רואה כשותפות עתידיות בפוטנציאל לממשלה הזו. כאן מצטרפת בעיה נוספת: את הוועדה דורשים גם במפלגת העבודה עבור אחד מחברי הכנסת. העבודה שמחזיקה בשבעה מנדטים כמו בנט נדרשת לוותר בגזרת התיקים הבכירים, אך מבקשת לפצות על כך באחזקת הוועדה הבכירה בכנסת.

בינתיים, התיקים הבכירים היחידים עליהם הושגה הסכמה הם ביטחון עבור גנץ, החוץ עבור לפיד והאוצר עבור ליברמן, וכן תיק הקליטה עבור רזבוזוב מיש עתיד והאנרגיה לטובת ימינה. בזמן הזה בנט מנהל מאבק עבור תיק המשפטים או הפנים לאיילת שקד, גם כאן מול מיכאלי שדורשת את תיק הפנים או המשפטים עבור עצמה וכן מול סער שמבקש, על פי גורמים המעורים במו"מ, את תיק המשפטים, וכל זה בהנחה שגנץ מוותר על דרישתו לתיק זה במו"מ.

בתוך כך, גם בגזרת המאבקים על תיק החינוך לא מסתמנת הסכמה, למעט אחת: וטו של מפלגות הימין נגד מינויו של יו"ר מרצ לתפקיד. גורם בכיר המעורב במו"מ אומר הבוקר לגלובס: "מדובר באירוע מסובך ומורכב, שלבטח לא ייפתר ביומיים שלושה. כולם משחקים על הזמן - ככל שהשעון יתקתק כך מרכיב הממשלה (בנט) יילחץ וייאלץ לגלות גמישות רבה יותר".