אהרון פוגל ינסה למכור ירקות טריים למשקיעים בבורסת ת"א

חברת האגרוטק גרינאוניקס, בה משמש אהרון פוגל כיו"ר, תנסה לגייס 25 מיליון דולר בהנפקה ראשונית • בין המשקיעים בחברה, הנושאת הערת "עסק חי": וילאר, קלמן שחם, מריוס נכט ופרופ' רות ארנון

אהרון פוגל / צילום: איל יצהר
אהרון פוגל / צילום: איל יצהר

בספרו "התנור והחמאה" כתב איש העסקים אהרון פוגל כי "את השיעור הראשון בכלכלה קיבלתי מאבא שלי. הוא שאל אותי בילדותי אם אני יודע איך עושים חמאה מתנור. מובן שלא ידעתי, והוא אמר "זה פשוט. מוכרים את התנור וקונים חמאה". 

ברוח התקופה, מסתבר שפוגל של היום מעדיף ירקות טריים על חמאה. לאחר שניהל והוביל חברות ענק במשק, הוא פועל להגיע לבורסה המקומית כיו"ר חברת הטכנולוגיה גרינאוניקס, המתמקדת "בגידול ושיווק הדור הבא של ירקות ירוקים טריים - שלמים וטבעיים שניתן לאכול אותם בכפית, ישירות מהאריזה, ללא צורך בכל הכנה כגון חיתוך, קילוף או הסרת חלקים לא אכילים, ובקלות שימוש השווה למוצר של אוכל מוכן תעשייתי".

כל זאת מתאפשר, לפי גרינאוניקס, "באמצעות פלטפורמה ייעודית שפותחה על-ידי החברה המאפשרת גידול סטרילי, אוטומטי ואוטונומי של ירקות ממשפחת עדשית המים".

בינתיים, החברה צוברת הפסדים משמעותיים, אינה מייצרת הכנסות ונושאת הערת "עסק חי" בדוחותיה הכספיים.

חוות פיילוט בקיבוץ מגל

גרינאוניקס (GreenOnyx), שנוסדה בשנת 2013, פועלת בתחומי האגרוטק והפודטק, הצוברים פופולריות בבורסה המקומית. לפי ההערכות בכוונתה לגייס כ-25 מיליון דולר, לפי שווי חברה של כ-75 מיליון דולר "לפני הכסף".

את כספי ההנפקה היא מייעדת בין היתר להקמת חוות גידול להרחבת יכולת הייצור, שיווק והפצה, מחקר ופיתוח ועוד. בחברה מעריכים כי סך העמלות וההוצאות בגין ההנפקה יהוו כ-7% מהתמורה - קרוב ל-2 מיליון דולר. את הנפקתה מובילה רוסאריו חיתום.

בעלי השליטה בגרינאוניקס הם ד"ר ציפי שהם, מייסדת ומנכ"לית החברה, ובן זוגה בני שהם, המחזיקים יחד כ-34% מהמניות. בעלת המניות השנייה בגודלה היא ענקית הנדל"ן המניב וילאר, שבשליטת שלמה טיסר, עם כ-18% מההון.

עוד משקיעים בולטים בחברה הם קלמן שחם, מבעלי בית ההשקעות אלטשולר שחם, מריוס נכט, ממייסדי ענקית הטכנולוגיה צ'ק פוינט, פרופסור רות ארנון, ממציאת תרופת הקופקסון, ד"ר גדעון שטיין, מדען ראשי במובילאיי, פרופסור שמעון אולמן, ממייסדי חברת הטכנולוגיה אורבוטק, ועוד.

כן בין המשקיעים קיבוץ מגל, שחתם בימים האחרונים על מזכר הבנות לשיתוף פעולה אסטרטגי עם גרינאוניקס להקמת חוות פיילוט, פעילות מו"פ והסכם זכיינות להקמת חוות גידול מסחריות בישראל.

בסך הכול, לפי החברה, מהקמתה ועד סוף שנת שנת 2019 בוצעו בה מספר סבבי השקעה בהיקף כולל של קרוב ל-12 מיליון דולר, ובין השנה שעברה ועד חודש פברואר האחרון היא גייסה באמצעות הלוואות גישור המירות למניות כ-4 מיליון דולר נוספים.

מכוונת להסכמים עם יצרני מזון ומסעדנים

פוגל, יו"ר גרינאוניקס, מכהן כיום כיו"ר חברת הספנות צים וכיו"ר חברת איילון אחזקות בתחום הביטוח. בעברו כיהן במשך שנים ארוכות כיו"ר חברת הביטוח מגדל, ובהמשך גם כיו"ר אי.די.בי. פיתוח. טרם המעבר למגזר העסקי שימש פוגל בתפקידים שונים במשרד האוצר, ובהם מנכ"ל המשרד.

תוכניותיה של גרינאוניקס בהמשך הן להתקשר בהסכמים עם יצרני מזון, חברות שירותי מזון, אירוח ומסעדות וקמעונאים, שיקדמו את מוצריה. באחרונה חתמה על מזכר הבנות למכירות המוצר עם חברת R2M של רותי ומתי ברודו. נכון להיום, לחברה "יחידת גידול (מיני חווה) בעלת כושר ייצור חודשי שווה ערך לכ-3 אלף אריזות מוצר, המיועדות לשיווק הראשוני בישראל", והיא פועלת להתרחבות.

כאמור, גרינאוניקס טרם מייצרת הכנסות, והפסדיה בשנתיים האחרונות (2020-2019) הצטברו לכ-30 מיליון שקל. רואי החשבון, המצרפים הערת עסק חי לדוחות, מפנים את תשומת לב המשקיעים לכך שתוכניות החברה "להמשך מחקר ופיתוח, ייצור ושיווק מוצריה בשנה הקרובה נתמכות במקורות מימון, הכוללים בעיקרם את יתרות המזומנים של החברה והכנסות חזויות. מקורות מימון אלו מאפשרים לדעת ההנהלה את המשך פעילות החברה לתקופה של מספר חודשים". מעבר לתקופה זו, החברה "פועלת להשגת מקורות מימון נוספים אשר יאפשרו את המשך פעילותה".

גרינאוניקס

פועלת בתחום גידול ושיווק ירקות ירוקים טריים לאכילה ישירות מהאריזה • הקמה בשנת 2013 • בעלי השליטה בחברה הם ציפי ובני שהם • כמנכ"לית משמשת ציפי שהם, ובתפקיד היו"ר מכהן אהרון פוגל

גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה בגלובס. השניים מצויים במחלוקת אישית וכלכלית.